Hyppää sisältöön
· Leena Aalto

Hotelli Nuuksio tähyää kansanvälisille markkinoille

Nuuksion kansallispuiston kupeessa sijaitsevan hotelli Nuuksion konsepti perustuu luonnon ja hiljaisuuden ympärille. Tulevaisuudensuunnitelmissa on laajentua chalet-kyläksi, mihin matkailijat tulevat nauttimaan aktiviteeteista hotellin luonnonläheisessä miljöössä.

 

Kuvassa vasemmalta Katariina Almakari, Juha Björnman ja Tuija Kyrölä.

Omistajapariskunta Tuija Kyrölä ja Juha Björnman ovat pyörittäneet hotellia vuodesta 2015.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

– Olemme kehittäneet konseptia siten, että ympäröivä luonto ohjaa kaikkea, mitä teemme. Tämä upea sijainti mahdollistaa miljöön, joka palvelee sekä hiljaisuutta että aktiviteetteja kaipaavaa matkailijaa. Lisäksi tilan tuntu ja väljyys ovat saaneet korona-aikana täysin uuden ulottuvuuden.

Räsymatot ja monet taulut luovat kotoista tunnelmaa.

Tällä hetkellä hotelli palvelee pääasiassa kokous- ja vapaa-ajan ryhmiä.

– Kokoustiloja on yhteensä 12, pienin on 8 henkilölle, suurin 200 henkilölle. Meillä on kokoushuoneita, mistä on ovet suoraan luontoon. Yhdistämme luontoelämykset kokouspäivään: patikointia, melontaa, fatbikepyöräilyä, metsäjoogaa, elämyskelluntaa, gps-suunnistusta. Ulkona tapahtuvat aktiviteetit ovat todella kysyttyjä. Hotellilta pääsee myös sekä omatoimiselle että ohjatulle patikkaretkelle Nuuksioon, sanoo myyntijohtaja Katariina Almakari.

Sininen talo on puiden siimeksessä.

Nuuksioon nousee chalet-kylä, jos omistajapariskunnan suunnitelmat toteutuvat.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

– Meillä on tällä hetkellä 7 000 neliön hotellirakennus, rantasauna, pihapiirin sininen talo, joka toimi aiemmin kauppaneuvoksen talona, mutta tarvitsemme lisää majoituskapasiteettia. Meillä on parhaillaan kaavoitusprosessi päällä, että saisimme 30 000 neliötä lisää. Se on saman verran Mannerheimintien Hesperia-hotellissa. Rakennamme hotelliin lisäsiipiä ja rannan tuntumaan chalet-tyyppisiä huoneistoja ja puisen huvilakylä, kertoo Björnman.

Kaavahanke esiteltiin toukokuussa ely-keskukselle. Investoinnin suuruusluokka on noin 170 miljoonaa euroa.

Järvi tarjoaa paljon aktiviteetteja.

– Olemme oppineet sen, että valmistellemme, esittelemme ja kuuntelemme kommentit, sen jälkeen vasta haemme luvat. Kun kaava on valmis, niin alamme valmistelemaan rahoitusta. Kaavahanketta on pyöritelty jo kuusi vuotta, ja nyt olemme lähellä maalia.

Alueella löytyy monia suojaisia paikkoja.

Kokoustavat ryhmät viipyvät yleensä päivän tai kaksi. Liikevaihto on hotellissa kasvanut myös koronan aikana. Myyntijohtaja Katariina Almakari kertoo esimerkin asiakaskäyttäytymisen muutoksesta pandemian aikana.

– Uusia asiakkaita on tosiaan tullut korona-aikana yllättävien käänteiden kautta. Eräs assistentti tiedusteli, onko meillä hissiä. Eihän täällä ole, harmittelin asiakkaalle, mutta kaikki palvelut ovat yhdessä tasossa, ainoastaan osa huoneista on toisessa kerroksessa. Se olikin positiivinen asia, sillä yrityksen henkilökunta ei halunnut hotelliin, missä olisi pitänyt liikkua koko ajan hissillä kerroksesta toiseen. Meidän vahvuudet ovat vahvistuneet; meillä on luonnonrauhaa, tilaa ja väljyyttä.

Ateriat voidaan sopia vaikka pihapiirissä sijaitsevalle kodalle oman porukan kesken, lisää Kyrölä.

Kota on suosittu kokoontumispaikka.

Esimerkiksi metsänvartijan kolmiseinäistä majaa on käytetty myös kokoustamiseen.

– Majassa on tosiaan kolme seinää ja takka eli siellä ollaan ulkoilmassa. Ruokatuotteen liittäminen ulkosalla kokouksen yhteyteen on todella kysyttyä tänä päivänä. Ylipäätään eräruokailun suosio on noussut valtavasti.

Kesäaikaan hotelli täyttyy erilaisista vapaa-ajan ryhmistä.

– Meillä on vapaa-ajan asiakkaita rippileiriläisistä joogaryhmiin ja koiranäyttelyihin. Yksittäisille asiakkaille emme aktiivisesti markkinoi, mutta meille on kaikki tietenkin tervetulleita silloin, kun tilaa löytyy. Tyypillinen vapaa-ajan asiakas on käynyt täällä kokoustamassa tai vapaa-ajan ryhmän kanssa, ja haluaa tulla esimerkiksi perheen kesken uudelleen.

 

Hotelliin mahtuu 160 majoittujaa.

Majoittujia hotelliin mahtuu yhteensä tällä hetkellä noin 160. Isoimmat asiakastilaisuudet ovat olleet noin 300 henkilön luokkaa. Kesäiseen ulkoilmatapahtumaan hotelli venyy isommaksi.

– Tilat soveltuvat erinomaisesti kesäisiin tapahtumiin ja juhliin. Tänä kesänä on tulossa muun muassa Nuuksio Trail Classic -tapahtuma, joka kokoaa tänne noin 800 vierasta.

Jos järvivesi on liian kylmää, aamu-uinnin voi tehdä myös altaassa.

Tulevaisuudensuunnitelmissa on laajentaa asiakaskuntaa ulkomaisiin matkustajiin.

– Ajatuksena on, että esimerkiksi pariisilaisen ei tarvitse asua kaupungin keskustassa kokeakseen kaupungin. He tulevat tänne luontoelämyksen pariin kansallispuistoon ja voivat käydä keskustassa Sibelius-monumentilla ja Temppeliaukion kirkolla päiväretkillä. Täältä kestää ajomatka keskustaan noin 45 minuuttia, sanoo Björnman.

Monet rakennukset mahdollistavat kokoukset ja teemapäivät erilaisissa tiloissa.

Pariskunta uskoo, että lisääntyvän majoituskapasiteetit myötä myös ulkomaisten matkanjärjestäjien kiinnostus herää.

– Uusien majoitusrakennusten myötä saamme huikean mahdollisuuden kehittää aluetta laajemmin. Meillä on tavoitteena tehdä tästä Vierumäen kaltainen, mutta kylämäisempi versio. Uskomme vahvasti, että kansallispuiston rauha ja luonto kiinnostavat tulevaisuudessa entistä enemmän, he päättävät.

 

 Miia Manner
Leena Aalto

Ikkunapaikan konkari jo vuodesta 1998. Lehden pitkäaikainen päätoimittaja ja nykyinen advisor, joka seuraa edelleen tiiviisti matkailualan tapahtumia ja trendejä.