Hyppää sisältöön
· Leena Aalto

A380-koneet ovat palaamassa takaisin taivaalle

A380-kone teki ensilentonsa kesäkuussa 16 vuotta sitten. Pandemian aikana monet lentoyhtiöt luopuivat suurista koneistaan, sillä yhtiöiden mukaan koneen operointi on huomattavasti kalliimpaa kuin A350 tai B787-koneiden operointi. Suuria koneita lähetettiin jopa romuttamolle. Nyt lentokysynnän taas palautuessa, koneita on sittenkin otettu takaisin liikenteeseen.

Emiratesin on vannonut A380-koneiden nimeen. Joitakin viikkoja sitten Airbus luovutti Emiratesille jo 121:n A380-koneen. Tämän jälkeen tehtaalta valmistuu enää kaksi suurta jumboa, jotka nekin luovutetaan Emiratesille vielä tämän vuoden puolella. Tämän jälkeen koneita ei enää valmisteta.

Emirates omassa luokassaan

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Airbus päätti luopua A380-koneiden valmistuksesta helmikuussa 2019, kun lentoyhtiöt alkoivat suosia muun muassa pienempää ja kustannustehokkaampaa A350-konetta. 16 vuoden aikana Airbus on valmistanut yhteensä 251 A380-konetta 14 eri lentoyhtiölle.
Ylivoimaisesti eniten koneita on juuri Emiratesilla, 123 konetta. Seuraavat yhtiöt tulevat kaukana perässä; Singapore Airlines, 19 konetta; Lufthansa, 14 konetta; British Airways ja Qantas, 12 konetta. Kymmenellä koneella ovat operoineet Etihad, Qatar Airways, Air France ja Korean Air.

Loput konetyypin käyttäjät, eli Asiana Airlines, Thai Airways, Malaysian Airlines, China Southern ja ANA ovat kukin omistaneet 3-6 konetta.

Suurin virheostos

Pandemian aikana monet lentoyhtiöt siirtyivät matkustajakadon siivittämänä pienempiin koneisiin. Mutta jo ennen pandemiaa monet yhtiöt peruuttivat A380-tilauksiaan. Singapore Airlines luopui ensimmäisestä A380-koneesta jo vuonna 2017, vaikka kone oli alle 10-vuotias. Myös Emirates on luopunut jo vanhemmista koneistaan, vaikka sille on tulossa vielä muutama uusikin kone.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Pandemian alettua muun muassa Air France ilmoitti luopuvansa kaikista A380-koneistaan. Myös Lufthansa lähetti kuusi konetta romuttamolle ja Qatar Airwaysin CEO Akbar Al Baker on sanonut A380-koneiden olleen yhtiön suurin virheostos.

Vaikea myytävä

Suurien koneiden jälleenmyynti on myös hankalaa. Alkuvuonna suht’ uuden A380-koneen sai noin puoleen hintaan sen alkuperäisestä hinnasta. Suuret lentoyhtiöt koettavat kuitenkin päästä niistä eroon ja pienemmillä lentoyhtiöillä ei ole käyttöä niin suurille koneille.
Ainoa kauppa käytetystä koneesta on tehty, kun Singapore Airlines myi vanhan koneensa portugalilaiselle charteryhtiö Hi Fly:lle. Yhtiö on kuitenkin ollut vaikeuksissa matkustusrajoitusten vuoksi.

Aina väärän kokoinen

Käytettyjä koneita ei oikein pystytä hyödyntämään rahtikäytössä. Ongelmana ovat painorajoitukset. Koneen lentomaksimipaino saavutetaan usein jo paljon ennen kuin koneen avara runkotila on rahtia täynnä. Se merkitsisi, että kone joutuisi lentämään puolityhjänä jäädäkseen alle maksimilentopainon.
Koneet eivät myöskään sovellu yksityisjeteiksi niiden suuren kokonsa vuoksi. Vaikka koneeseen saisi rakennettua hulppeat tilat, koneet ovat liian suuria monille kentille, eivätkä olisi näin ollen käytännöllisiä.
Saudi Arabian prinssi suunnitteli konetta yksityiskäyttöön. Sinne oli suunniteltu jo hissit kolmen kerroksen välille, konserttisali, 20 VIP sviittiä, autotalli ja turkkilainen sauna. Suunnitelmista kuitenkin luovuttiin.

Hyvä kierrätettävyys

Monet yhtiöt ovat alkaneet purkaa A380-koneita. Tällöin niistä saa vielä jonkin verran tuloja. Koneiden moottorit ovat arvokkaimpia, sillä ne ovat vasta muutamien vuosien ikäisiä. Myös osia sisustuksesta, siivet ja laskeutumistelineet menevät hyvin kaupaksi.
Koneen osista jopa 90 % saa kierrätettyä.
Kaikesta huolimatta Emiratesin CEO Sir Tim Clarke uskoo edelleen koneen käyttöön. Hänen mukaansa Emirates pitää konetyypin laivastossa ainakin vielä seuraavan 15 vuoden ajan. Emirates onkin yksin konetyypin suurimmista omistajista. Sillä on lähes puolet kaikista valmistetuista A380-koneista.

Emiratesin uusimmissa A380-koneissa on premium economy-luokka, missä on 56 istuinta.

 

Takaisin taivaalle

Lentokysynnän taas kasvaessa lentoyhtiö toisensa jälkeen on kertonut palauttavansa koneita liikenteeseen. Vaikka koneet eivät yhtiöiden mukaan ole kustannustehokkaita, matkustajat ovat aina pitäneet tilavasta ja äänettömästä A380-koneesta.

Nyt koneen ovat ottaneet takaisin liikenteeseen ainakin Qatar Airways, Singapore Airlines, ANA ja China Southern. British Airways kertoo ottavansa marraskuussa liikenteeseen neljä konetta. Emiratesilla on käytössä jo 40 sen 120 koneen A380-laivastosta

Myös Qantas on ilmoittanut ottavansa koneita takaisin käyttöönsä viimeistään huhtikuussa, kunhan Australia tiukat matkustusrajoitukset höllentyvät.

 

Leena Aalto

Ikkunapaikan konkari jo vuodesta 1998. Lehden pitkäaikainen päätoimittaja ja nykyinen advisor, joka seuraa edelleen tiiviisti matkailualan tapahtumia ja trendejä.