Hyppää sisältöön
· Leena Aalto

Airbus testaa vetymoottoreita A380:ssa

Airbus  testaa vetykäyttöä polttoaineena maailman suurimmalla matkustajakoneella, A380:lla.

A380-koneeseen asennetaan vetymoottori, jonka on kehittänyt CFM International, Safranin ja General Electricin yhteisyritys. Moottori on muunnettu käyttämään vetyä nykyisen sukupolven CFM-moottorista. Yhteistyökumppaneiden mukaan Safranilla ja GE:llä on miljoonien tuntien kokemus vetykäytöstä.

Airbus on asettanut ZERO-hankkeensa tavoitteeksi ottaa vetykäyttöiset lentokoneet käyttöönoton vuoteen 2035 mennessä. Kun muut lentokonevalmistajat kehittävät ensi sijassa uusiutuvan polttoaineen käyttäviä sekä sähkölentokoneita, Airbus on keskittynyt vetykäyttöisten koneiden suunnitellussa.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Airbusin ensimmäinen tuotantolinjalta vuonna 2005 lähtenyt A380-kone, MSN 001, on yhtiön testikone, jota testataan myös tätä uutta teknologiaa. Kone lentää edelleen säännöllisesti testilentoja Airbusille Toulousesta.

Nyt, kun monet A380-operaattorit ovat poistaneet suuret koneet laivastostaan, tällä koneella on tärkeä rooli tulevaisuuden ilmailuteknologian kehittämisessä. Airbus ZEROe Demonstrator -lentokoneen johtaja Mathias Andriamisaina kommentoi lentokoneen valintaa seuraavasti: “A380 MSN1 on erinomainen lentolaboratorioalusta uusille vetyteknologioille. Se on turvallinen ja luotettava kone, joka on erittäin monipuolinen monenlaisten päästöttömien teknologioiden testaamiseen. Lisäksi koneeseen mahtuu mukavasti suuri lentotestauslaitteisto, jota tarvitaan vedyn suorituskyvyn analysoimiseksi vetykäyttöisessä työntövoimajärjestelmässä.”

 

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

 

Superjumbon sisällä on valtavasti tilaa, eli se erinomaisen sopiva neljälle vetytankille, jotka Airbus aikoo kuljettaa sen matkustamossa. Nämä neljä säiliötä rakennetaan ja toimitetaan Airbusin kahdesta Zero-Emission Development Centeristä, joista toinen sijaitsee Bremenissä Saksassa ja toinen Nantesissa Ranskassa, sekä Madridista. Ne asennetaan lähelle lentokoneen takaosaa pituussuuntaisesti.

Vetytankkien, muutetun CFM-polttomoottorin ja nestemäisen vedyn jakelujärjestelmän lisäksi Airbus tekee A380-koneeseen muutamia muitakin muutoksia. Valmistaja ei ole vielä kertonut niistä tarkempia yksityiskohtia, mutta se on kertonut lisäävänsä ohjaamomuutoksia sekä testimoottorin kaasuläpän ja näytöt, jotka näyttävät testien keskeiset suorituskykyindikaattorit.

Vaikka Airbusin uutinen on uraauurtava, kestää vielä jonkin aikaa, ennen kuin MSN 001 nousee ilmaan vetymoottorinsa kanssa. Lentokoneeseen on tehtävä joitakin rakenteellisia muutoksia, jotta siihen voidaan sijoittaa sekä testimoottori että säiliöt, ja ennen testilentoa on tehtävä vielä paljon kentällä tehtäviä testejä.

Airbus on ilmoittanut, että se aikoo lentää testilennon MSN 001:llä vuoteen 2026 mennessä.

Yhtiön tavoite on, että vetyä käyttävä liikennelentokone olisi valmis vuoteen 2035 mennessä.

Maailman ensimmäinen polttomoottori, jonka ranskalais-sveitsiläinen keksijä Isaac de Rivaz rakensi vuonna 1804, käytti vedyn ja hapen yhdistelmää. Tokion yliopisto on kehittänyt vetypolttomoottoreita vuodesta 1970 lähtien, ja siellä on busseja, jotka toimivat tällä tekniikalla. Sitä on jopa jo käytetty lentokoneiden käyttövoimana.

Vuonna 1988 Tupolev Tu-155 nousi ilmaan maailman ensimmäisenä kokeellisena liikennelentokoneena, joka toimi nestemäisellä vedyllä. Se lensi noin 100 koelentoa vedyllä ja myöhemmin nesteytetyllä maakaasulla. Testit loppuivat, kun Neuvostoliitto hajosi vuonna 1991. Nyt lentokone- ja moottorivalmistajat yrittävät toistaa kokeilun.

 

 

Lähde: Airbus

Leena Aalto

Ikkunapaikan konkari jo vuodesta 1998. Lehden pitkäaikainen päätoimittaja ja nykyinen advisor, joka seuraa edelleen tiiviisti matkailualan tapahtumia ja trendejä.