American Express GBT on julkaissut kattavan Liikematkustuksen trendit vuonna 2022 ja sen jälkeen –raportin.
Koko raportin voit lukea tästä.
Alle on koottu raportin kohokohdat.
-
Ajankohtaista: uudet työskentely- ja elämäntavat muuttavat travel managerin roolia
- Pandemiasta toipuessamme olemme saanet ainutlaatuisen mahdollisuuden määritellä travel managerin roolin uudelleen.
- Työntekijät, asiakkaat ja yhteistyökumppanit haluavat varmuuden siitä, että he työskentelevät vastuullisten, ekologisesti kestävien sekä osallistavien organisaatioiden kanssa ja niiden hyväksi.
- Perinteiset työ- ja matkustustavat ovat muuttumassa, niiden mukana muuttuvat myös yritysten ja työntekijöiden väliset suhteet.
- Työ- ja yksityiselämän rajan hämärtyminen tarkoittaa, että matkustaminen ja liikkuminen nousevat entistä keskeisemmiksi HR-arvoiksi, kun perinteiset arvot kuten työntekijäkokemus, hyvinvointi, yrityskulttuuri ja työntekijöiden pysyvyys siirtyvät taka-alalle.
- Tämän kehityksen myötä travel managerin rooli saattaa korostua sekä integroitua ydintoimintoihin, joka johtaa laajempaan työntekijöiden liikkuvuus- ja vuorovaikutuspolitiikkaan, budjetteihin ja ohjelmiin, jotka tukevat yritysten yleistä kulttuuria ja strategioita.
- Matkahallinnon on työskenneltävä heidän kollegoiden sekä sidosryhmien kanssa useissa eri toiminnoissa vastatakseen uusiin haasteisiin.
- Roolin keskeisen luonteen huomioon ottaen, travel managereille voidaan jatkossa perusteltavasti antaa paikka osana ylintä johtoa.
-
Matkustajaluottamus: Avain matkustuksen paluuseen
- Teknologialla ja viestinnällä on keskeinen rooli matkustajien luottamuksen lisäämisessä.
- Travel managerit voivat näiden työkalujen avulla lisätä matkustajaluottamusta.Tarjoamalla kaikki tarvittavat tiedot käden ulottuville, matkustajat pysyvät ajan tasalla matkan jokaisessa vaiheessa – suunnittelu- ja varausvaiheessa, ennen lähtöä sekä itse matkan aikana.
- Hyödynnä kommunikointia parhaalla mahdollisella tavalla, ajankohtaisilla ja kohdennetuille viesteillä, matkusttajiesi luottamuksen lisäämiseksi.
- Viestintä ja turvallisuus ohjaavat matkustajien lento- ja majoituspäätöksiä.
- Muista, että tehokas viestintä on kaksisuuntaista: matkustajien on voitava esittää kysymyksiä, hakea apua ja saada neuvoja – sekä antaa palautetta kokemuksistaan, joita kuunnellaan ja jonka perusteella toimitaan.
- Matkahallinto voi hyödyntää palautteesta saatuja näkemyksiä parantaakseen työntekijöiden matkustuskokemusta ja varmistaakseen, että matkaohjelmat ja -käytännöt vastaavat ihmisten odotuksia.
-
Yritysten kestävän kehityksen tavoitteet lisäävät vihreämpien matkustusvaihtoehtojen kysyntää
- Yritysjohtajilta vaaditaan yhä painokkaammin näyttöjä nollapäästötavoitteiden saavuttamiseksi.
- Yritysten voi odottaa tehostavan ponnistelujaan osoittaakseen edistystä hiilidioksidipäästöjen vähentämisessä.
- Matkasuunnitelmat ovat keskeinen tarkastelualue.
- Travel managerit voivat työskennellä eri yhteistyökumppaneiden kanssa analysoidakseen dataa ja mitatakseen eri toimien vaikutusta.
- Data tulee olemaan avainasemassa määriteltäessä tehokkaita toimia nollapäästötavoitteiden saavuttamiseksi.
- Välittömästi käytettävissä oleva keino on hiilidioksidin kompensointi, joka tarjoaa mahdollisuuden vähentää jopa 100 % yritysten kasvihuonekaasupäästöistä.
- SAF (Sustainable Air Fuel, uusiutuva lentopolttoaine) on toteuttamiskelpoisin vaihtoehto sekä lyhyellä että keskipitkällä aikavälillä nollapäästöisen ilmailun saavuttamiseksi.
- Alalla voidaan vastata SAF:n lisääntyneeseen kysyntään tekemällä yhteistyötä.
-
Matkustaminen ja kokoukset voivat edistää monimuotoisuutta, tasa-arvoa ja osallisuutta (Diversity, Equity & Inclusion, DE& I).
- Yritysmatkojen ammattilaiset voivat logistiikan ja toimitusketjujen monimuotoisuutta lisäämällä vaikuttaa keskeisesti organisaatioidensa DE&I strategiaan, vuonna 2022 ja sen jälkeen.
- Yhteistökumppaneiden monimuotoisuus nousi suureksi puheenaiheeksi matkailualalla vuonna 2021, tämän myötä kun matkustamisen kysyntä vilkastui viime kesänä, kestävään kehitykseen ja monimuotoisuuteen liittyvät kysymykset lisääntyivät.
- Sidosryhmät – työntekijät, asiakkaat ja sijoittajat mukaan lukien odottavat organisaatioiden sitoutuvan DE&I-tavoitteisiin sekä pystyvän osoittamaan näihin omistautumisensa.
- Travel managerit kayttävät yritystensä sisäisiä keinoja tukeakseen työntekijöitänsä ja osoittaakseen että osallistaminen on olennainen osa yrityskulttuuria.
- Yhteistyökumppaneiden monimuotoisuuden edistämisellä on monia hyötyjä:
- Lisää valinnanvaraa ja parempaa vastinetta rahalle
- Kannustaa tarjonnan kilpailutusta
- Logistiikan ja toimitusketjujen joustavuus ja ketteryys
- Tukee työntekijöiden pysyvyyttä ja uusien kykyjen palkkaamista
-
Lentoliikenne
- Globaali lentoliikenne on palautumassa takaisin – mutta matkustajamäärät, aikataulut ja hinnat pysyvät arvaamattomina pitkälle vuoteen 2022, mikä voi vaikuttaa yksittäisten matkustajien lisäksi koko yrityksen matkustusohjelmaan.
- Uusien Covid-19 muunnelmien ilmaantuminen on uhka, jonka kanssa joudumme elämään vielä jonkin aikaa. Jos hallitukset omaksuvat kohdistetun, riskeihin perustuvan lähestymistavan, vaikutus lievenee.
- Lentoyhtiöt tarvitsevat tietoa asiakkaidensa matkustuskohteista kysynnän mittaamiseksi ja aikataulujen suunnittelemiseksi. Travel managereiden tulee olla säännöllisesti tekemisissä suurimpien lentoyhtiökumppaneidensa kanssa ja vaalia suhteita silloinkin, kun volyymit ovat alhaiset.
- Lentojen ja kohteiden saatavuuden puute voi luoda matkahallinnolle hintaan liittyviä paineita. Matkalippujen keskihintojen kehitystä kannattaa seurata keskeisillä reiteillä muutosten varalta.
- Matkustajamäärien vähennykset näkyvät saatavuudessa, joten travel managereiden kannattaa muistuttaa matkustajia lippujen ennakkoon oston tärkeydestä.
- Travel managereiden tulee valmistella matkustajien odotuksia eri reittien vähentyneeseen valinnanvaraan liittyen ja auttaa heitä sopeutumaan uuteen normaaliin.
-
Hotellit
- Hotelli- ja ravintoala elävöityy vuonna 2022. Tämä on hyvä uutinen palveluntarjoajille – mutta haastava hankintaympäristö yritysmatkojen ostajille.
- Travael managereiden ei tule odottaa hinnanalennuksia ilman selkeitä perusteluja:
- Päivän keskihinnat ovat elpymässä kaikkialla maailmassa.
- Monet yritysten suosimat matkakohteet houkuttelevat myös vapaa-ajan matkustajia; palaavat liikematkustajat kilpailevat turistien kanssa samoista huoneista.
- Maailmanlaajuinen työvoimapula vaikuttaa hotellien hinnoitteluun.
- Travel managereiden on toimittava nopeasti välttääkseen tai hillitäkseen nousevia kustannuksia.
- Liikematkustuksen palautuminen tuo mukanaan mahdollisuuksia päivittää ja vahvistaa eri käytäntöjä – taatakseen liikematkustajille palkitsevan kokemuksen.
- Kokeneet travel managerit miettivät jo, kuinka he voivat parantaa vuoden 2023 suunnitelmiaan. Pysyäkseen budjetissa, heidän tulee valmistautua vaikeisiin neuvotteluihin.
- Hotellien eri palveluntarjoajien useat hintavaihtoehdot ovat arkipäivää vuonna 2022 ja sen jälkeen. Sopeutumiskykyisessä hotelliympäristössä ympärivuotiset sopimukset ovat avainasemassa.
-
Tieliikenne
- Maailmanlaajuinen komponenttipula vaikutaa autojen saatavuuteen vielä vuonna 2022, tästä johtuen vuokrausliikkeillä tulee olemaan vaikeuksia vastata kasvavaan kysyntään.
- Jatkuva epäsuhta rajoitetun tarjonnan ja kasvavan kysynnän välillä tarkoittaa, että autonvuokraushinnat nousevat. Hintojen pitäisi vakiintua tulevan vuoden aikana, autotuotannon palautuessa.
- Travel managereiden tulisi keskustella autonvuokrauskumppaneiden kanssa matkustajiensa tarpeista ja odottaa kumppaneilta rehellistä tietoa ajankohtaisesta tarjonnastaan.
- On järkevää siirtyä pois hankintavetoisesta ajattelusta, sen sijaan kannattaa keskittyä palveluiden laatuun ja tarjonnan saatavuuteen.
- Kannattaa huomioida, että autonvuokrausyritykset arvioivat uudelleen suhteitaan asiakkaisiinsa. Jos he uskovat, että nykyiset järjestelyt eivät ole kaupallisesti kestäviä, he saattavat haluta uudelleenneuvotella sopimuksia.
- Selvitä palveluntarjoajiltasi, pystyvätkö he tarjoamaan tarvitsemasi autot koko vuodeksi.
- Monet palveluntarjoajat varautuvat sesonkiaikoihin, varmistamalla että heiltä löytyy yrityskäyttöön ylimääräisiä autoja muista varastoista.
- Muistuta matkustajia varmistamaan vuokra-autonsa varauksen samalla, kun he varaavat hotellin tai lentonsa.
- Monet matkustajat ovat tottuneet tekemään varauksensa alle 7–10 päivää ennen noutoa, mutta he saavat paremman tarjonnan ja hinnat, jos he tekevät varauksen heti, kun he tekevät muut matkajärjestelynsä.
- Sähköajoneuvojen kasvava yrityskysyntä – ja se, että ne ovat vuokraajille kalliimpia ostaa, nostavat sähköautojen vuokraushintoja tavallisiin autoihin verrattuna.
Liikkuminen palveluna (Mobility-as-a-Service, MaaS)
- MaaS on yksi tärkeimmistä innovaatioalueista vuonna 2022, ja se yhdistää useita kuljetusvaihtoehtoja yhdelle digitaaliselle alustalle.
MaaS-alustan hyväksymisen ja omaksumisen edistämiseksi, on mahdollistettava pääsy kaikkiin käyttäjän liikkumisvaihtoehtoihin, olipa kyseessä työ tai vapaa-aika, yhdeltä alustalta.
Junaliikenne
- Liikematkustuksen lisääntynyt huomio kestävään kehitykseen tarkoittaa, että yhä useammat GBT-asiakkaat pohtivat, kuinka he voivat hyödyntää ohjelmissaan enemmän junaliikennettä.
- Lentokoneen korvaaminen junalla voi parantaa matkustajakokemusta: junalla matkustaminen tarjoaa enemmän mukavuutta, mahdollistaa tuotteliaisuutta ja on usein myös käytännölisempää kaupungista toiseen matkustaessa.
- Vaikka hyödyt ovat vakuuttavia, vuonna 2022 ei todennäköisesti nähdä yritysten massasiirtymistä rautatieliikenteeseen:
- Monet liikematkustajat, jotka voisivat käyttää rautatietä, saattavat jo tehdä niin.
- Uusien suurnopeusjunareittien lisääminen vaatii huomattavia investointeja ja voi viedä vuosia.
- Asiakkaiden on vaikea sisällyttää junaliikennettä matkustusohjelmiinsa, varsinkin kun on kyse rajat ylittävistä varauksista.
Lähde: American Express Global Business Travel
Jaa artikkeli: