Hyppää sisältöön
· Leena Aalto

American Express GTB: Liikematkustuksen trendit

American Express GBT on julkaissut kattavan Liikematkustuksen trendit vuonna 2022 ja sen jälkeen –raportin.
Koko raportin voit lukea tästä.

Alle on koottu raportin kohokohdat.

 

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
  1. Ajankohtaista: uudet työskentely- ja elämäntavat muuttavat travel managerin roolia
  • Pandemiasta toipuessamme olemme saanet ainutlaatuisen mahdollisuuden määritellä travel managerin roolin uudelleen.
  • Työntekijät, asiakkaat ja yhteistyökumppanit haluavat varmuuden siitä, että he työskentelevät vastuullisten, ekologisesti kestävien sekä osallistavien organisaatioiden kanssa ja niiden hyväksi.
  • Perinteiset työ- ja matkustustavat ovat muuttumassa, niiden mukana muuttuvat myös yritysten ja työntekijöiden väliset suhteet.
  • Työ- ja yksityiselämän rajan hämärtyminen tarkoittaa, että matkustaminen ja liikkuminen nousevat entistä keskeisemmiksi HR-arvoiksi, kun perinteiset arvot kuten työntekijäkokemus, hyvinvointi, yrityskulttuuri ja työntekijöiden pysyvyys siirtyvät taka-alalle.
  • Tämän kehityksen myötä travel managerin rooli saattaa korostua sekä integroitua ydintoimintoihin, joka johtaa laajempaan työntekijöiden liikkuvuus- ja vuorovaikutuspolitiikkaan, budjetteihin ja ohjelmiin, jotka tukevat yritysten yleistä kulttuuria ja strategioita.
  • Matkahallinnon on työskenneltävä heidän kollegoiden sekä sidosryhmien kanssa useissa eri toiminnoissa vastatakseen uusiin haasteisiin.
  • Roolin keskeisen luonteen huomioon ottaen, travel managereille voidaan jatkossa perusteltavasti antaa paikka osana ylintä johtoa.

 

  1. Matkustajaluottamus: Avain matkustuksen paluuseen
  • Teknologialla ja viestinnällä on keskeinen rooli matkustajien luottamuksen lisäämisessä.
  • Travel managerit voivat näiden työkalujen avulla lisätä matkustajaluottamusta.Tarjoamalla kaikki tarvittavat tiedot käden ulottuville, matkustajat pysyvät ajan tasalla matkan jokaisessa vaiheessa – suunnittelu- ja varausvaiheessa, ennen lähtöä sekä itse matkan aikana.
  • Hyödynnä kommunikointia parhaalla mahdollisella tavalla, ajankohtaisilla ja kohdennetuille viesteillä, matkusttajiesi luottamuksen lisäämiseksi.
  • Viestintä ja turvallisuus ohjaavat matkustajien lento- ja majoituspäätöksiä.
  • Muista, että tehokas viestintä on kaksisuuntaista: matkustajien on voitava esittää kysymyksiä, hakea apua ja saada neuvoja – sekä antaa palautetta kokemuksistaan, joita kuunnellaan ja jonka perusteella toimitaan.
  • Matkahallinto voi hyödyntää palautteesta saatuja näkemyksiä parantaakseen työntekijöiden matkustuskokemusta ja varmistaakseen, että matkaohjelmat ja -käytännöt vastaavat ihmisten odotuksia.
  1. Yritysten kestävän kehityksen tavoitteet lisäävät vihreämpien matkustusvaihtoehtojen kysyntää
  • Yritysjohtajilta vaaditaan yhä painokkaammin näyttöjä nollapäästötavoitteiden saavuttamiseksi.
  • Yritysten voi odottaa tehostavan ponnistelujaan osoittaakseen edistystä hiilidioksidipäästöjen vähentämisessä.
    • Matkasuunnitelmat ovat keskeinen tarkastelualue.
  • Travel managerit voivat työskennellä eri yhteistyökumppaneiden kanssa analysoidakseen dataa ja mitatakseen eri toimien vaikutusta.
    • Data tulee olemaan avainasemassa määriteltäessä tehokkaita toimia nollapäästötavoitteiden saavuttamiseksi.
  • Välittömästi käytettävissä oleva keino on hiilidioksidin kompensointi, joka tarjoaa mahdollisuuden vähentää jopa 100 % yritysten kasvihuonekaasupäästöistä.
  • SAF (Sustainable Air Fuel, uusiutuva lentopolttoaine) on toteuttamiskelpoisin vaihtoehto sekä lyhyellä että keskipitkällä aikavälillä nollapäästöisen ilmailun saavuttamiseksi.
  • Alalla voidaan vastata SAF:n lisääntyneeseen kysyntään tekemällä yhteistyötä.
  1. Matkustaminen ja kokoukset voivat edistää monimuotoisuutta, tasa-arvoa ja osallisuutta (Diversity, Equity & Inclusion, DE& I).
  • Yritysmatkojen ammattilaiset voivat logistiikan ja toimitusketjujen monimuotoisuutta lisäämällä vaikuttaa keskeisesti organisaatioidensa DE&I strategiaan, vuonna 2022 ja sen jälkeen.
  • Yhteistökumppaneiden monimuotoisuus nousi suureksi puheenaiheeksi matkailualalla vuonna 2021, tämän myötä kun matkustamisen kysyntä vilkastui viime kesänä, kestävään kehitykseen ja monimuotoisuuteen liittyvät kysymykset lisääntyivät.
  • Sidosryhmät – työntekijät, asiakkaat ja sijoittajat mukaan lukien odottavat organisaatioiden sitoutuvan DE&I-tavoitteisiin sekä pystyvän osoittamaan näihin omistautumisensa.
  • Travel managerit kayttävät yritystensä sisäisiä keinoja tukeakseen työntekijöitänsä ja osoittaakseen että osallistaminen on olennainen osa yrityskulttuuria.
  • Yhteistyökumppaneiden monimuotoisuuden edistämisellä on monia hyötyjä:
    • Lisää valinnanvaraa ja parempaa vastinetta rahalle
    • Kannustaa tarjonnan kilpailutusta
    • Logistiikan ja toimitusketjujen joustavuus ja ketteryys
    • Tukee työntekijöiden pysyvyyttä ja uusien kykyjen palkkaamista
  1. Lentoliikenne
  • Globaali lentoliikenne on palautumassa takaisin – mutta matkustajamäärät, aikataulut ja hinnat pysyvät arvaamattomina pitkälle vuoteen 2022, mikä voi vaikuttaa yksittäisten matkustajien lisäksi koko yrityksen matkustusohjelmaan.
  • Uusien Covid-19 muunnelmien ilmaantuminen on uhka, jonka kanssa joudumme elämään vielä jonkin aikaa. Jos hallitukset omaksuvat kohdistetun, riskeihin perustuvan lähestymistavan, vaikutus lievenee.
  • Lentoyhtiöt tarvitsevat tietoa asiakkaidensa matkustuskohteista kysynnän mittaamiseksi ja aikataulujen suunnittelemiseksi. Travel managereiden tulee olla säännöllisesti tekemisissä suurimpien lentoyhtiökumppaneidensa kanssa ja vaalia suhteita silloinkin, kun volyymit ovat alhaiset.
  • Lentojen ja kohteiden saatavuuden puute voi luoda matkahallinnolle hintaan liittyviä paineita. Matkalippujen keskihintojen kehitystä kannattaa seurata keskeisillä reiteillä muutosten varalta.
  • Matkustajamäärien vähennykset näkyvät saatavuudessa, joten travel managereiden kannattaa muistuttaa matkustajia lippujen ennakkoon oston tärkeydestä.
  • Travel managereiden tulee valmistella matkustajien odotuksia eri reittien vähentyneeseen valinnanvaraan liittyen ja auttaa heitä sopeutumaan uuteen normaaliin.
  1. Hotellit
  • Hotelli- ja ravintoala elävöityy vuonna 2022. Tämä on hyvä uutinen palveluntarjoajille – mutta haastava hankintaympäristö yritysmatkojen ostajille.
  • Travael managereiden ei tule odottaa hinnanalennuksia ilman selkeitä perusteluja:
    • Päivän keskihinnat ovat elpymässä kaikkialla maailmassa.
    • Monet yritysten suosimat matkakohteet houkuttelevat myös vapaa-ajan matkustajia; palaavat liikematkustajat kilpailevat turistien kanssa samoista huoneista.
  • Maailmanlaajuinen työvoimapula vaikuttaa hotellien hinnoitteluun.
  • Travel managereiden on toimittava nopeasti välttääkseen tai hillitäkseen nousevia kustannuksia.
  • Liikematkustuksen palautuminen tuo mukanaan mahdollisuuksia päivittää ja vahvistaa eri käytäntöjä – taatakseen liikematkustajille palkitsevan kokemuksen.
  • Kokeneet travel managerit miettivät jo, kuinka he voivat parantaa vuoden 2023 suunnitelmiaan. Pysyäkseen budjetissa, heidän tulee valmistautua vaikeisiin neuvotteluihin.
  • Hotellien eri palveluntarjoajien useat hintavaihtoehdot ovat arkipäivää vuonna 2022 ja sen jälkeen. Sopeutumiskykyisessä hotelliympäristössä ympärivuotiset sopimukset ovat avainasemassa.
  1. Tieliikenne
  • Maailmanlaajuinen komponenttipula vaikutaa autojen saatavuuteen vielä vuonna 2022, tästä johtuen vuokrausliikkeillä tulee olemaan vaikeuksia vastata kasvavaan kysyntään.
  • Jatkuva epäsuhta rajoitetun tarjonnan ja kasvavan kysynnän välillä tarkoittaa, että autonvuokraushinnat nousevat. Hintojen pitäisi vakiintua tulevan vuoden aikana, autotuotannon palautuessa.
  • Travel managereiden tulisi keskustella autonvuokrauskumppaneiden kanssa matkustajiensa tarpeista ja odottaa kumppaneilta rehellistä tietoa ajankohtaisesta tarjonnastaan.
  • On järkevää siirtyä pois hankintavetoisesta ajattelusta, sen sijaan kannattaa keskittyä palveluiden laatuun ja tarjonnan saatavuuteen.
  • Kannattaa huomioida, että autonvuokrausyritykset arvioivat uudelleen suhteitaan asiakkaisiinsa. Jos he uskovat, että nykyiset järjestelyt eivät ole kaupallisesti kestäviä, he saattavat haluta uudelleenneuvotella sopimuksia.
  • Selvitä palveluntarjoajiltasi, pystyvätkö he tarjoamaan tarvitsemasi autot koko vuodeksi.
  • Monet palveluntarjoajat varautuvat sesonkiaikoihin, varmistamalla että heiltä löytyy yrityskäyttöön ylimääräisiä autoja muista varastoista.
  • Muistuta matkustajia varmistamaan vuokra-autonsa varauksen samalla, kun he varaavat hotellin tai lentonsa.
    • Monet matkustajat ovat tottuneet tekemään varauksensa alle 7–10 päivää ennen noutoa, mutta he saavat paremman tarjonnan ja hinnat, jos he tekevät varauksen heti, kun he tekevät muut matkajärjestelynsä.
  • Sähköajoneuvojen kasvava yrityskysyntä – ja se, että ne ovat vuokraajille kalliimpia ostaa, nostavat sähköautojen vuokraushintoja tavallisiin autoihin verrattuna.

 

Liikkuminen palveluna (Mobility-as-a-Service, MaaS)

  • MaaS on yksi tärkeimmistä innovaatioalueista vuonna 2022, ja se yhdistää useita kuljetusvaihtoehtoja yhdelle digitaaliselle alustalle.

MaaS-alustan hyväksymisen ja omaksumisen edistämiseksi, on mahdollistettava pääsy kaikkiin käyttäjän liikkumisvaihtoehtoihin, olipa kyseessä työ tai vapaa-aika, yhdeltä alustalta.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

 

Junaliikenne

  • Liikematkustuksen lisääntynyt huomio kestävään kehitykseen tarkoittaa, että yhä useammat GBT-asiakkaat pohtivat, kuinka he voivat hyödyntää ohjelmissaan enemmän junaliikennettä.
  • Lentokoneen korvaaminen junalla voi parantaa matkustajakokemusta: junalla matkustaminen tarjoaa enemmän mukavuutta, mahdollistaa tuotteliaisuutta ja on usein myös käytännölisempää kaupungista toiseen matkustaessa.
  • Vaikka hyödyt ovat vakuuttavia, vuonna 2022 ei todennäköisesti nähdä yritysten massasiirtymistä rautatieliikenteeseen:
    • Monet liikematkustajat, jotka voisivat käyttää rautatietä, saattavat jo tehdä niin.
    • Uusien suurnopeusjunareittien lisääminen vaatii huomattavia investointeja ja voi viedä vuosia.
    • Asiakkaiden on vaikea sisällyttää junaliikennettä matkustusohjelmiinsa, varsinkin kun on kyse rajat ylittävistä varauksista.

 

 

Lähde: American Express Global Business Travel

Leena Aalto

Ikkunapaikan konkari jo vuodesta 1998. Lehden pitkäaikainen päätoimittaja ja nykyinen advisor, joka seuraa edelleen tiiviisti matkailualan tapahtumia ja trendejä.