
Amerikan uutisia – onko matkailu tärkeämpi kuin politiikka?
Discover American puheenjohtaja Pekka Mäkinen summaa yhteen Yhdisvaltojen matkailun tilannetta.
Amerikkaan suuntautuvan matkailun suurtapahtuma IPW (International Pow Wow) järjestettiin Chicagossa 14.–18. kesäkuuta 2025. Usein maailman parhaaksi matkailutapahtumaksi mainittu IPW 2025 vahvisti paikkansa jälleen. Yli 5 000 osallistujaa yli 60 maasta, lähes 1 800 kansainvälistä ja kotimaista ostajaa ja media-ammattilaista osallistui tapahtumaan. Pohjoismaista osallistujia oli 30.
Moni ehkä miettii, miten hallinnon linjaukset vaikuttavat matkailuun ja sitä seurataan tiiviisti. Saksalaisen asiantuntijan lausunto oli vahva ja jäi mietityttämään: “Matkustaminen ei ole etuoikeus – vaan ihmisoikeus”. Vaikutuksen kävijään teki myös selkeä Tekoäly ensin -strategia, joka on Brand USA:n prioriteeteissa hyvin korkealla.
Matkailun arvo noin 26 miljardia dollaria
Matkailun merkitys maan taloudelle on valtava. 2025 sen suora arvo on noin 26 miljardia dollaria ja kasvu näyttää jatkuvan.
Kansallisen Brand USA:n viimeisimmän omnibus-tutkimuksen mukaan Yhdysvallat on edelleen ykköskohde, johon matkailijat todennäköisimmin matkustavat maailmanlaajuisesti 2026 tutkituilla markkinoilla. Kansainväliset matkustusaikeet ovat kasvaneet kuukausittain useilla keskeisillä markkinoilla, kuten Japanissa, Ranskassa, Etelä-Koreassa ja myös Kanadassa.
Erityisesti Meksiko saavutti korkeimman aikomustasonsa tammikuun jälkeen, kun taas Kanadan aikomukset paranivat toista kuukautta peräkkäin kääntäen pitkäkestoisen laskukauden, jota on uutisoitu monesta syystä. Merkittävä osa Kanadasta ja Meksikosta tulevista matkailijoista saapuu maayhteyksien ja ilman lentoa ja niiden haasteet ja volyymit ovat merkittävät. Brand USA tekee tutkimukset kuukausittain keskeisillä 12 markkinalla ja arvioi myös sosiaalisen median trendit kuukausittain.

Lentoyhteydet laajentuvat
Vuonna 2025 kansainväliset lentoyhteydet Yhdysvaltoihin jatkavat laajentumistaan, ja yli 853 000 suoraa lentoa 1 683 reitillä yhdistää 249 kaupunkia 262 lentokentällä ympäri maailmaa 84 Yhdysvaltain lentokentälle 74 kaupungissa.
Joitakin merkittäviä uusia reittejä ovat Air Francen Orlando–Pariisi, Aer Lingusin Nashville–Dublin ja United Airlinesin San Francisco–Adelaide. Pelkästään tänä vuonna avataan 44 uutta suoraa reittiä 26 maasta, mikä tuo yli 1,6 miljoonaa lisäpaikkaa Yhdysvaltojen lennoille.
USA:n matkailun Super Bowl -vuodet tulossa
Tulevaisuutta silmällä pitäen IPW ja Brand USA nosti esiin Yhdysvaltojen matkailun kannalta ratkaisevan vuosikymmenen, jota leimaavat maailmanlaajuiset tapahtumat, haasteet mutta myös kansalliset merkkipäivät ja virstanpylväät sekä ainutlaatuiset uudet matkailukokemukset.
Vauhti alkaa kasvaa tässä kuussa seurajalkapallon MM-kisojen myötä, jota seuraavat Ryder Cup New Yorkissa, Super Bowl LX Kaliforniassa ja MM-kisat kesällä 2026. Suunnittelun tueksi Brand USA julkaisi useita räätälöityjä matkasuunnitelmia matkailualalle, jotka yhdistävät FIFA:n isäntäkaupungit ja tukikohdat ympäröiviin alueisiin ja kohteisiin ympäri maata.
Vuosina 2028 ja 2034 Yhdysvallat toivottaa maailman tervetulleeksi Los Angelesiin kesäolympialaisiin ja paralympialaisiin sekä Salt Lake Cityyn talviolympialaisiin. Ensimmäistä kertaa miesten ja naisten rugbyn maailmanmestaruuskilpailut järjestetään myös Yhdysvalloissa, ja kaupungit ympäri Yhdysvaltoja isännöivät tapahtumia vuosina 2031 ja 2033.
Route 66 täyttää sata vuotta
Myös vuonna 2026 keskitytään merkittäviin virstanpylväisiin, kun Route 66:n, maailman ikonisimman valtatien, satavuotisjuhlallisuuksiin. Kahdeksan osavaltion, Illinoisin ja Kalifornian välillä kulkeva historiallinen tie herää eloon muistokokemuksilla, jotka juhlistavat Great American Road Tripin henkeä ja sen varrella olevia yhteisöjä.
Myös vuonna 2026 Yhdysvallat juhlii America 250 -juhlaa, joka merkitsee Amerikan 500-vuotisjuhlaa, vuoden mittaisella näyttely-, tapahtuma- ja ohjelmasarjalla kaikissa 50 osavaltiossa. Brand USA on virallisesti saanut päätökseen kumppanuuden America250-komission kanssa tämän vuosipäiväjuhlan toteuttamiseksi.
USA on historiallisesti toiseksi suurin kaukomatkakohde meille suomalaisille. Puolet matkustuksesta on työhön liittyvää ja toinen puoli yksityismatkailua. Seuraava IPW järjestetään Fort Lauderdalessa 16.–21.5.2026.
Discover America Workshop Suomessa lokakuussa
Discover America Finlandin tehtävä on edistää kohteen myyntiä ja olla jäsenyritysten tukena matkojen tuotannossa ja myynnissä. Seuraava Brand USA:n ja Discover American yhteinen workshop järjestetään Helsingissä 15.10.2025. Noin 30 näytteilleasettajaa tulee osallistumaan tilaisuuteen.
Pekka Mäkinen
Puheenjohtaja
Discover America Finland