Visit Finland on lanseerannut matkailualan kansallisen DataHub-tietokannan, joka on ensimmäisiä kansallisia tuotetietokantoja Euroopan mittakaavassa. Visit Finland Datahub -tietokanta ja rajapinta mahdollistavat suomalaisen matkailutuotetiedon hyödyntämisen useissa eri kansainvälisissä ja kotimaisissa digitaalisissa kanavissa.
Visit Finland DataHub on tietokanta, johon suomalaiset matkailupalveluja tuottavat yritykset voivat tallentaa tietoa yrityksestään sekä tarjoamistaan tuotteista ja palveluista. Rajapinnan kautta eri toimijat voivat hakea ja julkaista matkailualan yritys- ja tuotetietoa omissa kanavissaan. DataHubin sekä rajapinnan hyödyntäminen on käyttäjilleen ilmaista.
”Tavoitteena on kasvattaa mahdollisimman kattava tietokanta Suomen matkailutarjonnasta sekä alueellisesti että tuotekategorioittain. DataHubin rajapinnasta kansainväliset ja kotimaiset toimijat voivat hakea sekä julkaista tuotetietoa esimeriksi markkinapaikoilla ja tuotekatalogeissa”, Visit Finlandin digitaalisesta kehityksestä vastaava Annakaisa Ojala tiivistää.
Matkailun digitaalinen ekosysteemi on nykyään monikanavainen. Mitä useammassa kanavassa matkailuyrittäjän tuotteet ovat löydettävissä, sitä todennäköisemmin myynti digikanavissa kasvaa. DataHub mahdollistaa monikanavaista näkyvyyttä ja tukee osaltaan matkailualan digitalisaatiota.
”DataHubin tuotetietoja hyödynnetään jatkossa myös Visit Finlandin omissa digitaalisissa kanavissa. Esimerkiksi vuonna 2022 julkaistava uusi visitfinland.com -verkkosivusto esittelee kattavasti Suomen matkailutarjontaa hyödyntäen DataHubin tuotetietoja”, Ojala jatkaa.
Lähde: Business Finland
Jaa artikkeli: