(Yläkuvassa FBTA:n kevätkokouksen NDC-puhujat vasemmalta Päivi Kulmala (VR), Heidi Pajari (Finnair), Janne Aarniovuori (Amadeus Finland), Lovisa Pharmanson (SEB Kort Bank), Anders Bohlin (Amex GBT). Jari Oinonen (CWT)ja Virpi Vilén (SAP Concur).
Suomen Liikematkayhdistys ry FBTA kokosi joukkonsa yhdistyksen kevätkokoustapahtumaan juuri vapun alla, 27. huhtikuuta 2023 Valion auditorioon Helsingin Pitäjänmäessä. Tapahtuma alkoi partnerijäsenten ja ostajajäsenten vapaamuotoisilla tapaamisilla, jatkui sääntömääräisellä kevätkokouksella ja huipentui FBTA:n Matkahallintotoimikunnan laatimaan englanninkieliseen työohjelmaan. Siinä puitiin lentoyhtiöiden NDC-jakelun ajankohtaista kehitysvaihetta ja nykytilannetta.
Upeat kokoustilat kevätkokoukselle järjestäneen Valio Oy:n HR-kehityspäällikkö ja liikkuvuudesta vastaava Harriet Lemberg toivotti väen tervetulleeksi ja kertoi muutamia keskeisiä avaintietoja 3 600 henkilöä Suomessa suoraan työllistävästä ja 2 miljardin euron liikevaihdon aikaansaavasta Valiosta.
FBTA:n hallituksen puheenjohtaja Mirja Kivimaa (Outokumpu) avasi kevätkokouksen. Hän kävi läpi keskeisiä kuluneen vuoden tapahtumia sekä luotasi kokouspäivän ohjelma-aiheita. Sääntömääräisen kokouksen puheenjohtajaksi valittiin Taina Saarikoski (Trimble Finland) ja sihteeriksi toiminnanjohtaja Sari Viljamaa, (FBTA).
Toimikuntatyö uudistettiin
Viime vuosi 2022 oli pandemian kolmas vuosi ja vaikka sekä kokoustapahtumien järjestämisessä että lentolippulippujen myynnissä tapahtui roima kasvu todella vaisuun vuoteen 2021 nähden, jäätiin silti ’normaalista’ eli vuoden 2019 tasosta yhä yli 40 %:n verran – jopa Matkamessut 2022 peruuntuivat. Niinikään FBTA:n omassa koulutustoiminnassa oli etenkin alkuvuoden 2022 ajan varsin hiljaista. Vuoden 2022 syykokouksessa uudistettiin myös FBTA toimintakuntatyö. Aikaisemmista kolmesta toimikunnasta siirryttiin kahteen: matkahallintotoimikunta sekä kokous- ja tapahtumahallintotoimikunta.
Kevätkokous hyväksyi ja vahvisti FBTA:n vuoden 2022 toimintakertomuksen sekä hiuksen hienosti, vain € 200,-, tappiollisen tilinpäätöksen ilman soraääniä. Vallinneissa kaksoiskriisin oloissa toiminnanjohtaja Sari Viljamaa luonnehtikin yhdistyksen taloudellista onnistumista ’vähintäänkin tyydyttäväksi’.
NDC on pitkävaikutteinen uudistus
FBTA:n kevätkokouksen asialistalla oli Matkahallintotoimikunnan tuottama englanninkielinen ajankohtainen seminaariohjelma ’Katsaus lentoyhtiöjakelun New Distribution Capability (NDC) tilanteeseen’. Siinä tarkasteltiin eri lentoyhtiöiden kehitysvaiheita NDC-jakelun osalta sekä kuultiin, missä valmiudessa matkahallinto, liikematkatoimistot ja liikematkustuksen maksamisratkaisuja tarjoavat toimijat ovat. Puheenvuoron käyttivät myös online-varausjärjestelmätoimittajat ja VR.
NDC:tä edeltävien työkalujen, meillä Finnairin ensimmäisen reaaliaikaisen varausjärjestelmä Finnresin samoin kuin myöhemmän Amadeuksen Edifact-jakelujärjestelmän elinkaaret ovat olleet jopa kolmisenkymmentä vuotta. On perusteltua olettaa, että myös NDC tulee olemaan varsin pitkäikäinen.
”NDC on moderni, digitaalinen, jatkuvan dynaamisen hinnoittelun asiakaskeskeinen, kestävän kehityksen myyntiväline moderneissa jakelukanavissa, tavoitteena entistä parempi ja tehokkaampi kaupankäynti, parempi asiakaskokemus sekä relevantti tieto”, kuvaili Finnairin Heidi Pajari NDC:tä. Hänen mukaansa Finnair siirtyy asteittain NDC-jakeluun ja kotimaan lentojen osalta Edifact-jakelu jäi historiaan lipputyypeittäin jo vapulta 2023 alkaen, seuraavat tärkeät askeleet otetaan lokakuun 1.2023 ja helmikuun 1. 2024.
NDC asteittain käyttöön
Amadeus Finlandin Janne Aarniovuori valotti NDC[X] -ohjelman päivitystä GDS:ssä, jossa ratkotaan lentovarausten lisäksi majoitus-, juna-, autonvuokraus- ja vakuutuspalveluita.
”Amadeuksessa ovat jo toiminnassa Finnair, Qatar, AF-KLM, Singapore Airlines, Qantas, American Airlines ja Avianca sekä TACA ja uusia lentoyhtiöitä, mm. LOT on tulossa kuluvan vuoden aikana mukaan. Vuoden lopulla myös SAS, joka hiljattain myös teki päätöksen luopua suunnittelemastaan wholesale-konseptista, etenee NDC:n suunnassa. Me olemme live NDC:ssä ja kuluvana vuotena on NDC:n soveltaminen kiihtyy ja sisältöä lisätään lentoyhtiö kerrallaan”, sanoi Amadeuksen Aarniovuori. Hän totesi NDC:n olevan yhä kehitysvaiheessa, jossa koko järjestelmä ei vielä ole täydessä tavoitekuosissaan. ”Liikematkustusta tuetaan toimialan erityistarpeet huomioon ottaen.”
Travel management companyt eli liikematkatoimistot Amex GBT ja CWT esittelivät omat näkemyksensä. Amex GBT:n kaupallinen johtaja Anders Bohlin näkee NDC:n vaihtoehtoisen rakenteen mahdollistavan lentoyhtiöille yhä tarkempaa ja kohdennetumpaa tarjontaa.
”NDC:n arvo mitataan sillä, tuoko se paremman matkustus- ja palvelukokemuksen sekä tuen ja kohtaako se liikematkustajien ja matkahallinnon tarpeet monikanavaisena jakelujärjestelmänä”, sanoi Bohlin.
CWT:n Jari Oinonen vakuutti olevansa positiivinen NDC:n suhteen ”Se toteutuu hyvää vauhtia ja meidän on oltava mukana yhdessä kaikkien sidosryhmiemme kanssa. Asiakkaamme odottavat toimivaa, hyvin neuvoteltua tarjontaa, arvopohjaista vertailua, edullista hinnoittelua ja saumatonta integraatiota.”
Maksupalvelut mukana
Liikematkustuksen maksupalveluita NDC-ohjelmassa edustivat hieman eri ehdoin mm. AirPlus, American Express sekä SEB Kort Bank AB ja sen Eurocard.
SEB Bankin Lovisa Pharmanson totesi Eurocardin olevan testausvaiheessa useiden partneriyritysten kanssa ja pienten viilausten jälkeen on jo päästy hyvään toimivuuteen ja lupaavaan alkuun NDC-aikakaudella.
Yritysten matka- ja kulunhallintapalveluihin suuntautuneen SAP Concurin Virpi Vilén totesi NDC-sisällön olevan saatavilla SAP Concur Solutionsin kautta, mikä suo pääsyn haluttuun sisältöön riippumatta jakelukanavasta.
VR:n Päivi Kulmala kertoi VR:n tehneen joitakin muut0oksia varauskanavissaan kuluvan vuoden aikana, mm. yritystuotteisiin. ”Yritysasiakkaille on tulossa uusi sovellus vuoden 2023 mittaan ja uudistettu sovellus (API) on ensimmäisten viiden partnerin käytössä.”
Matkaketjut mukaan?
Läsnäolevien puheenvuoroissa VR:ää peräänkuulutettiin myös mukaan NDC-systeemiin vaikka se onkin IATA:n ja lentoyhtiöiden ponnistus, eikä VR ole lentoyhtiö. Amadeuksen Janne Aarniovuori perusteli mm. Keski-Euroopasta tutuilla ns. multimodaalisilla matkustustavoilla, joita meillä myös matkaketjuiksi kutsutaan Mm. äskeisen SMALin kevätkokouksen yhteydessä esiteltiin lähinnä vapaa-ajan matkustukseen suunnattuja tuotteita, joissa matkustetaan kestävästi kiskoilla esim. Pariisi-Barcelona-Sevilla ja paluumatka Sevilla-Pariisi lennetään. Näistä voisi olla malliksi myös työmatkustukseen, ainakin sopivilla etäisyyksillä. Saksassa lentoliikenteen ja rautatietoimija Deutsche Bahnin yhteistoiminta on saanut kiitosta toimivuudestaan.
Tilauuden päätteeksi FBTA:n toiminnanjohtaja Sari Viljamaa kokosi päivän annin: palveluiden jakelun muutos käynnissä ja liikematkustuksen toimialan on oltava mukana. Tiedonkulku ja kommunikaatio ovat keskeisessä roolissa.