Finavia uskoo, että tulevaisuudessa lentoasemilla käytetään useita vähäpäästöisiä teknologioita samanaikaisesti.
“Vety on tulevaisuudessa potentiaalinen energianlähde lentoaseman kalustossa ja ilmailussa. Valmistaudumme vedyn käyttöön ja siihen tarvittavaan infrastruktuuriin niin oman kalustomme kuin lentoasemalla toimivien lentoyhtiöiden ja yritysten tarpeita ajatellen”, Finavian vastuullisuudesta, tekniikasta ja turvallisuudesta vastaava johtaja Henri Hansson sanoo.
Finavia mukaan vetyklusteriin
Finavia liittyi mukaan yritysvetoiseen kansalliseen vetyklusteriin tavoitteenaan liittää lentoasemat ja lentoliikenne Suomen vetyekosysteemiin. Lisäksi se osallistuu kansainväliseen EU-hankkeeseen, jossa yhtiö pilotoi vedyn käyttöä kunnossapidon kalustossa ensimmäisenä Euroopassa.
“Lentoliikenteen päästöjen vähentämisessä avainasemassa on lentokerosiinin korvaaminen fossiilittomalla käyttövoimalla, eli uusiutuvista raaka-aineista tehdyllä polttoaineella sekä sähköllä ja vedyllä. Haluamme olla mukana Euroopan kärkijoukoissa innovoimassa uusien käyttövoimien soveltamiskohteita.”
Pilotti Helsinki-Vantaalla
Finavia pilotoi ensimmäisenä Euroopassa vedyn käyttöä Helsinki-Vantaan lentoaseman raskaan kunnossapitokaluston käyttövoimana osana kansainvälistä Baltic Sea Region HyAirport -hanketta.
Vedyn käsittely antaa arvokasta kokemusta tulevaisuuden ilmailun tarpeisiin. Kolmivuotiselle vetyhankkeelle on myönnetty neljän miljoonan euron EU-rahoitus.
“Vetyvoimainen kalusto ja tulevaisuudessa mahdollisesti myös vedyllä toimivat ilma-alukset tuovat mukanaan uudenlaisia vaatimuksia lentoasemille. Kokemus vedyn toimittamisesta, varastoinnista ja jakelusta antaa meille arvokasta tietoa lentoaseman toiminnan ja infrastruktuurin kehittämistä varten”, kestävän kehityksen päällikkö Mikko Viinikainen Finaviasta sanoo.
“Finavialla on pelkästään Helsinki-Vantaalla noin 20 raskasta lumenpoistokonetta, jotka voisivat tulevaisuudessa toimia vetyvoimaisesti.”
Lähde ja kuva: Finavia
Jaa artikkeli: