Finnair ja kierrätyskumppani Kuusakoski on purkanut ja toimittanut kierrätykseen 21 vuotta vanhan Airbus A319 -lentokoneen, joka oli tullut elinkaarensa päähän. Työn alussa Finnairilla arveltiin, että se pystyy käyttämään uudelleen ja kierrättämään noin 90-95 prosenttia lentokoneesta. Lopullinen hyödyntämisaste oli odotettua korkeampi: vain 0,8 prosenttia lentokoneesta päätyi hävitettäväksi.
Kyseessä oli ensimmäinen Suomessa kierrätetty kaupallinen matkustajakone.
Mitä tapahtui lentokoneen osille?
Finnairin huoltotiimi poisti aluksi lähes 2 000 osaa ja komponenttia. Osa niistä käytetään muualla Finnairin kapearunkoisessa laivastossa, osa myydään ulkopuolisille myyjille. Koneesta 38,5 prosenttia käytetään uudelleen. Projekti oli Finnairille kannattava jo pelkästään lentokoneen osien osalta.
“Saamme merkittäviä kustannussäästöjä, kun meidän ei tarvitse ostaa varaosia ulkopuolisilta toimittajilta”, iloitsee projektipäällikkö Timo Rossi Finnairin huollosta. “Säästöjä saamme myös siitä, että varaosaa odottavia lentokoneita ei tarvitse pitää kauaa poissa liikenteestä.”
Koneesta kierrätettiin 49,1 prosenttia. Suurin osa koneesta oli alumiinia, noin 15 tonnia. Koneesta irrotettuun metalliin voi törmätä tulevissa automalleissa, sillä autoteollisuus on yksi kierrätysalumiinin suurimmista käyttäjistä. Finnairin lentokoneen alumiini päätyy Mercedes-Benz-autojen automaattimalleihin.
Lentokoneen alumiinista 7,4 % otettiin talteen energiana. Kuusakoski valmistaa polttoainetta kierrätykseen kelpaamattomasta energiapitoisesta jätteestä.
4,2 % lentokoneesta käytetään tutkimuskäyttöön. Kuusakoski on mukana hankkeessa, jossa tutkitaan komposiitin hyödyntämistä. Finnairin lentokoneen materiaaleja hyödynnetään tässä hankkeessa.
Erinomainen oppimisprosessi
Lentokoneen purkaminen ja kierrättäminen tapahtui pandemian pahimman ajanjakson aikana, jolloin Finnairin koneet olivat lentokiellossa ja tuhannet työntekijät lomautettiin väliaikaisesti.
“Kierrätysprojekti toi meille jotain positiivista, johon keskittyä vaikeana aikana, ja oli mahtavaa pystyä työllistämään ihmisiä Finnairin huollossa. Oli hienoa nähdä, että pystyimme tekemään jotain tällaista. Henkilökuntamme oppi uusia taitoja ja sai kokemusta esimerkiksi tekemällä sellaisia komponenttien irrotuksia, joita emme ole tehneet Finnairilla vähään aikaan”, Timo Rossi kertoo.
Aikooko Finnair kierrättää muitakin lentokoneita Suomessa?
“Teemme näitä päätöksiä kone kerrallaan. Tällä hetkellä emme suunnittele ottavamme yhtään lentokonetta pois käytöstä, joten emme ole tehneet mitään päätöksiä. Mutta ainakin nyt tiedämme, että meillä on taitoja ja valmiuksia tehdä sama operaatio tarvittaessa uudelleen”, Timo Rossi sanoo.
Lähde: Finnair Bluewings
Jaa artikkeli: