Hyppää sisältöön
· Leena Aalto

Finnairin kaukolaivaston uudistukset

Finnair on esitellyt kaukolentolaivastonsa uudistukset. Neljän vuoden ja 200 miljoonan euron projekti on saatu loppusuoralle, ja tämän ja ensi vuoden aikana kaikkiin Finnairin Airbus A350- ja Airbus A330-kaukolentokoneisiin saadaan täysin uudistettu bisnesluokka, uusi premium economy ja päivitetty economy-luokka.

”Tämä on ollut erityisen hyvä aika tehdä uudistuksia. Olemme pian pääsemässä pandemiasta eroon ja matkustus piristyy. Olemme huomanneet, että ihmiset satsaavat nyt hieman parempiin palveluihin ja mukavuuteen. Varataan parempia hotelleja ja meillä on nyt tarjota myös mukavampia vaihtoehtoja lentämiseen”, sanoi Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner.

Finnairilla on nyt kaksi uudistettua konetta, jotka lentävät reiteillä jo helmikuussa. Premium economy -matkustusluokan myynti alkaa 1.3., ja uudet palvelukokonaisuudet tulevat lennoille kevään aikana. Ensimmäiset uudistetut koneet aloittavat liikenteen Aasian reiteillä.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Kaikissa long haul –koneissa tulee olemaan kolme matkustusluokkaa, jotka on erotettu toisistaan.

Mannerin mukaan nyt uusitaan kaukolaivasto ja kapearunkolaivaston vuoro on 3-4 vuoden kuluttua.

 

Ateriat tarjoillaan uusilla Harri Koskisen Finnairille suunnittelemilla Iittalan Kuulas-astioilla, joiden inspiraationa on ollut moderni koti. Jokainen astiaston osa on suunniteltu lentokoneympäristöön, ja astioiden keveys tukee Finnairin päästövähennystavoitteita.

Kaukolennoille saadaan kevään aikana Finnairille suunniteltu Iittalan Kuulas-astiasto, joka sisältää lautaset, kulhot, kupit, juomalasit, viinilasit ja ruokailuvälineet. Astiasto on suunniteltu käytettäväksi lennoilla, ja se on lähes 20 % kevyempi kuin Finnairin edellinen astiasto, mikä tukee Finnairin painonvähennys- ja hiilidioksidipäästötavoitteita.
Uutta astiastoa käytetään Finnairin kaukolentojen bisnesluokassa ja uudessa premium economyssa sekä Euroopan bisnesluokassa.
Finnairilla vuodesta 1969 käytössä olleesta Ultima Thule –lasistoa käytetään jatkossa bisnesluokan samppanjatarjoilussa.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

 

Uudistettu bisnesluokka tulee vaiheittain Finnairin koko kaukolentolaivastoon eli A330 ja A350 –koneisiin.


Bisnesluokka

Uuden bisnesluokan istuimen kiinteärakenteinen runko mahdollistaa useita eri istuma- ja nukkuma-asentoja. Jalkoja voi lepuuttaa jalkatuella, tai ottaa käyttöön liikkuvan väliosan, jolla saa luotua laajan tasaisen tilan, jossa voi oikaista jalkansa.

Tila muuttuu täysin vaaka-asentoon sängyksi patjan ja peiton avulla, ja pehmeät tyynyt mahdollistavat useita eri istuma-asentoja. Istuimen pesämäinen muoto luo yksityisen tilan, ja istuinten välissä olevan väliseinän voi halutessaan laskea, jos haluaa jutella matkakumppaninsa kanssa.

Istuimen omat valaisimet täydentävät matkustamon tunnelmavalaistusta, joka on suunniteltu yhdessä Jetliten kanssa vähentämään jetlagin tunnetta. Lukuvalon lisäksi istuimen yhteydessä on ”älä häiritse”- valo.

Istuimessa on omat säilytystilat henkilökohtaisille tavaroille, tietokoneelle sekä peitolle ja tyynyille. Kaikkia niitä voi käyttää lennon jokaisessa vaiheessa, joten tavarat ovat helposti ulottuvilla koko lennon ajan.

Kääntyvää pöytää voi käyttää lukemiseen, ruokailuun tai työskentelyyn. Jokaisessa istuimessa on USB A ja USB C -liitännät, tietokoneen latauspaikka sekä langaton matkapuhelinlaturi. Kaikissa Finnairin kaukolentokoneissa on langaton verkkoyhteys.

Lentokoneiden viihdejärjestelmässä on aiempaa suurempi 18-tuumainen näyttö sekä uusi, helppokäyttöinen käyttöliittymä, jonka myötä aika lennolla sujuu rattoisasti.

Istuimen konseptin muotoili alun perin lontoolainen PriestmanGoode, minkä jälkeen Collins Aerospace jatkokehitti istuinta. Finnair viimeisteli istuimen lopullisen toteutuksen yhdessä Collins Aerospacen ja design-kumppaninsa Tangerinen kanssa.

 “Halusimme määritellä bisnesluokan uudelleen ja luoda kodinomaisemman ympäristön lennolle. Vältimme monimutkaisia mekanismeja ja hyödynsimme kaarevaa 3D-pintaa, jotta matkustaja saa enemmän tilaa omaan käyttöönsä. Uudessa istuimessa on mahdollista liikkua vapaammin ja rentoutua useammissa asennoissa kuin perinteisissä lentokoneen istuimissa”, kertoo David Kondo Finnairin asiakaskokemustiimistä.

 

premium economy –matkustamossa asiakkaalla on noin puolet enemmän tilaa kuin economyluokassa. Uusi matkustusluokka sijaitsee omassa, erillisessä tilassaan ja siellä on paikkoja konetyypistä riippuen 21-26 matkustajalle.

Uusi Premium Economy

 

Premium economy –matkustamossa asiakkaalla on noin puolet enemmän tilaa kuin economy-luokassa. Seat pitch on 38 tuumaa.
Uusi matkustusluokka sijaitsee omassa, erillisessä tilassaan ja siellä on paikkoja konetyypistä riippuen 21-26 matkustajalle.
Istuimessa on memory foam –istuintyynyt, säädettävä selkänoja, koko jalkaa tukeva jalkatuki sekä moneen eri asentoon taipuva niskatuki. Tietokoneelle ja pienille henkilökohtaisille tavaroille on myös omat säilytystilat, joissa tavarat ovat koko lennon ajan kätevästi lähellä.

Istuinta täydentävät omat lukuvalot sekä suuri ja tukeva tarjotinpöytä, jonka avulla niin työskentely kuin ruokailukin sujuu miellyttävästi. Laitteiden lataus käy kätevästi universaalin PC-laturin ja USB-A-liittimen kautta. Jokaisessa istuimessa on myös 13 tuuman näytöllä varustettu viihdejärjestelmä.

Premium economy –asiakkaille on tarjolla kaksi ateriaa sekä valikoima juomia koko lennon ajan. Kolmen ruokalajin ateria tarjoillaan Harri Koskisen Finnairille yksinoikeudella suunnittelemalla uudella Iittalan Kuulas-posliiniastiastolla. Ennen laskeutumista tarjoillaan lisäksi kevyt ateria.

Premium economysta löytyvät lisäksi Marimekon uudet tekstiilit – niskatyyny ja kudottu torkkupeitto – jotka täydentävät lämmintä ja viihtyisää tunnelmaa.

 

Airbus A330-koneisiin ja kolmeen Airbus A350-koneeseen tulee uudet istuimet ja viihdejärjestelmään isommat 12-tuuman näytöt ja uusi käyttöliittymä. Loppuihin Airbus A350-koneista tulee uudet istuinpäälliset ja päivitetty viihdejärjestelmän käyttöliittymä.

Economy-luokka

Finnair on päivittänyt myös economy-luokan. Aiempaa kevyemmät istuimet Finnairin Airbus A330 –koneessa sekä kolmessa uudessa A350-koneessa tarjoavat paremman ergonomian, henkilökohtaisia säilytysratkaisuja, USB A & C -liitännät sekä suuremman viihdekeskuksen päivitetyllä käyttöliittymällä.
Jo käytössä olevien A350-koneiden economy-luokan istuimiin tulee uudet päälliset ja niiden viihdekeskusten käyttöliittymä päivitetään samaksi kuin uusissa bisnesluokan ja premium economy –luokan matkustamoissa.
Economy-luokan seat pitch on 31 tuumaa.

Astu sisään uuteen matkustamoon:

 

 

Leena Aalto

Ikkunapaikan konkari jo vuodesta 1998. Lehden pitkäaikainen päätoimittaja ja nykyinen advisor, joka seuraa edelleen tiiviisti matkailualan tapahtumia ja trendejä.