Finnair kuljetti marraskuussa 487 000 matkustajaa eli 472,7 % enemmän kuin vuoden 2020 marraskuussa. Marraskuun 2021 matkustajamäärä oli 12,4 % enemmän kuin lokakuussa 2021 (edelliskuukauden luvut eivät ole täysin vertailukelpoisia, koska marraskuussa on yksi päivä vähemmän).
COVID-19:n vaikutukset, mukaan lukien useiden valtioiden asettamat tiukat matkustusrajoitukset, vaikuttivat edelleen kaikkiin matkustajaliitännäisiin liikennelukuihin. Tämä näkyi erityisesti Pohjois-Amerikan sekä Aasian luvuissa, vaikka matkustus Suomesta ja Ruotsista Yhdysvaltoihin ja esimerkiksi Thaimaahan avautui marraskuun aikana lisäten myös Finnairin kuljettamia matkustajamääriä.
Kokonaiskapasiteetti tarjotuilla henkilökilometreillä (ASK) mitattuna kasvoi marraskuussa 397,2 % vertailukaudesta ja 22,1 % edeltäneestä kuukaudesta. Finnair operoi päivittäin keskimäärin 199 lentoa (pelkkää rahtia kuljettaneet lennot mukaan lukien), mikä oli 151,9 % enemmän verrattuna vuoden 2020 marraskuuhun ja 15,0 % enemmän kuin lokakuussa 2021. Erot kapasiteettilukujen välillä verrattuna vuoden 2020 marraskuuhun selittyvät keskimäärin pidemmillä operoiduilla lennoilla sekä suuremmilla operoiduilla lentokoneilla. Liikenne myydyillä henkilökilometreillä mitattuna (RPK) kasvoi 802,7 % vertailukaudesta ja 20,7 % edeltäneestä kuukaudesta. Matkustajakäyttöaste kasvoi 20,7 %-yksikköä vertailukaudesta 46,1 %:iin, mutta laski 0,5 %-yksikköä edeltäneestä kuukaudesta.
Aasian-liikenteen tarjonta (ASK) kasvoi vertailukaudesta 235,2 %, Euroopan-liikenteen 489,5 % ja kotimaanliikenteen 103,3 %.
Myydyt henkilökilometrit kasvoivat vertailukaudesta 623,3 % Aasian-liikenteessä, 1 002,1 % Euroopan-liikenteessä ja 157,5 % kotimaanliikenteessä.
Aasian-liikenteen matkustajakäyttöaste oli 22,5 % ja Pohjois-Amerikan-liikenteen 29,5 %, mutta niitä tukivat erittäin vahvat rahtioperaatiot sekä korkea rahdin käyttöaste. Euroopan-liikenteen matkustajakäyttöaste oli 74,0 % ja kotimaanliikenteen 69,7 %, joten molemmat olivat lähellä pandemiaa edeltäneitä lukuja.
Matkustajamäärät kasvoivat vertailukaudesta Aasian-liikenteessä 592,4 %, Euroopan-liikenteessä 738,2 % ja kotimaanliikenteessä 167,3 %.
Pohjois-Amerikan-liikenteen tarjonnan, myytyjen henkilökilometrien ja matkustajamäärien kasvuprosenttia vertailukaudesta ei voi määrittää, koska marraskuussa 2020 sinne ei ollut matkustajalentoja.
Reittiliikenteen tarjotut rahtitonnikilometrit kasvoivat marraskuussa 344,4 % vertailukaudesta (kasvoivat 24,8 % edeltäneestä kuukaudesta). Vastaavat myydyt tonnikilometrit kasvoivat 290,3 % (kasvoivat 23,9 % edeltäneestä kuukaudesta). Molempien lukujen kasvu johtui COVID-19-pandemian vaikutuksesta reittiliikenteeseen erityisesti Pohjois-Amerikan osalta marraskuussa 2020. Tarjotut rahtitonnikilometrit kasvoivat 104,4 % vertailukaudesta (kasvoivat 8,2 % edeltäneestä kuukaudesta) ja myydyt rahtitonnikilometrit kasvoivat 80,9 % (kasvoivat 4,8 % edeltäneestä kuukaudesta), ja ne sisältävät myös pelkät rahtilennot, joita lennettiin pääasiassa Euroopan ja Aasian sekä Euroopan ja Pohjois-Amerikan välillä. Vaikka pelkkää rahtia kuljettaneiden lentojen tonnit laskivat vertailukaudesta 16,1 % ja edeltäneestä kuukaudesta 19,5 %, rahdin kysyntä jatkui poikkeuksellisen vahvana marraskuussa, sillä kokonaisrahti- ja postitonnit kasvoivat 81,4 % vertailukaudesta ja 5,5 % edeltäneestä kuukaudesta (marraskuu oli uusi ennätyskuukausi pandemia-aikana). Myös rahtiliikenteen kokonaiskäyttöaste pysyi korkealla tasolla.
Finnairin lennoista 79,7 % (91,3 %) saapui marraskuussa aikataulussa.
Finnairin lentoliikenteen suoritteet marraskuu 2021
marraskuu | muutos % | vuoden 2021 alusta | muutos % | |||
Koko liikenne yhteensä | ||||||
Matkustajat 1 000 | 487,0 | 472,7 | 2 249,6 | -33,7 | ||
Tarjotut henkilökilometrit milj, | 2 002,4 | 397,2 | 9 555,7 | -23,9 | ||
Myydyt henkilökilometrit milj, | 922,5 | 802,7 | 3 796,7 | -52,7 | ||
Matkustajakäyttöaste % | 46,1 | 20,7p | 39,7 | -24,3p | ||
Rahti ja posti tn | 14 073,2 | 81,4 | 90 769,1 | 39,8 | ||
Tarjotut tonnikilometrit | 362,6 | 136,7 | 2 156,3 | -6,2 | ||
Myydyt tonnikilometrit | 184,5 | 181,2 | 1 006,6 | -12,8 | ||
Aasian reittiliikenne | ||||||
Matkustajat 1 000 | 21,6 | 592,4 | 79,4 | -84,1 | ||
Tarjotut henkilökilometrit milj, | 745,5 | 235,2 | 3 557,1 | -40,2 | ||
Myydyt henkilökilometrit milj, | 167,7 | 623,3 | 603,5 | -84,2 | ||
Matkustajakäyttöaste % | 22,5 | 12,1p | 17,0 | -47,1p | ||
Euroopan reittiliikenne | ||||||
Matkustajat 1 000 | 339,7 | 738,2 | 1 559,6 | -21,5 | ||
Tarjotut henkilökilometrit milj, | 771,9 | 489,5 | 3 722,1 | -24,7 | ||
Myydyt henkilökilometrit milj, | 571,3 | 1 002,1 | 2 436,3 | -20,9 | ||
Matkustajakäyttöaste % | 74,0 | 34,4p | 65,5 | 3,1p | ||
Pohjois-Amerikan reittiliikenne | ||||||
Matkustajat 1 000 | 15,1 | N/A | 54,2 | -34,1 | ||
Tarjotut henkilökilometrit milj, | 384,7 | N/A | 1 736,1 | 104,5 | ||
Myydyt henkilökilometrit milj, | 113,5 | N/A | 397,9 | -38,5 | ||
Matkustajakäyttöaste % | 29,5 | N/A | 22,9 | -53,3p | ||
Kotimaan reittiliikenne | ||||||
Matkustajat 1 000 | 110,6 | 167,3 | 556,5 | -32,5 | ||
Tarjotut henkilökilometrit milj, | 100,3 | 103,3 | 540,3 | -33,6 | ||
Myydyt henkilökilometrit milj, | 69,9 | 157,5 | 359,0 | -27,4 | ||
Matkustajakäyttöaste % | 69,7 | 14,7p | 66,4 | 5,7p | ||
Rahtiliikenne | ||||||
– Euroopan rahtiliikenne tn | 994,6 | 253,7 | 3 400,5 | -61,5 | ||
– Pohjois-Amerikan rahtiliikenne tn | 2 316,3 | N/A | 10 979,6 | 331,9 | ||
– Aasian rahtiliikenne tn | 6 423,7 | 176,9 | 35 211,0 | 11,2 | ||
– Kotimaan rahtiliikenne tn | 35,5 | 17,0 | 316,6 | 2,4 | ||
Rahti reittiliikenteessä yhteensä | 9 770,1 | 271,3 | 49 907,6 | 15,2 | ||
Rahtilento tn** | 4 303,0 | -16,1 | 40 861,4 | 89,2 | ||
Kokonaisrahti- ja posti tn | 14 073,2 | 81,4 | 90 769,1 | 39,8 | ||
Tarjotut rahtitonnikilometrit* milj, | 130,4 | 104,4 | 838,4 | 26,9 | ||
Myydyt rahtitonnikilometrit milj, | 102,3 | 80,9 | 668,8 | 53,4 | ||
Tarjotut reittiliikenteen rahtitonnikilometrit* milj, | 92,6 | 344,4 | 464,0 | -1,2 | ||
Myydyt reittiliikenteen rahtitonnikilometrit milj, | 70,7 | 290,3 | 358,3 | 29,4 | ||
Rahtiliikenteen kokonaiskäyttöaste* % | 78,5 | -10,2p | 79,8 | 13,8p | ||
– Pohjois-Amerikan rahtiliikenteen käyttöaste* % | 80,2 | N/A | 72,1 | 5,8p | ||
– Aasian rahtiliikenteen käyttöaste* % | 81,0 | -9,3p | 84,7 | 20,7p | ||
Reittiliikenteen rahdin kokonaiskäyttöaste* % | 76,3 | -10,6p | 77,2 | 18,3p | ||
* Laskentaperusteena on käytetty keskimääräistä operatiivista kuljetuskapasiteettia
** Mukana myös Finnairin ostoliikenne
- Muutos-%: muutos edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan nähden (p = prosenttiyksikköä, N/A = ei saatavilla)
- Tarjotut henkilökilometrit: Tarjottujen paikkojen lukumäärä kerrottuna lennettyjen kilometrien määrällä
- Myydyt henkilökilometrit: Matkustajien lukumäärä kerrottuna lennettyjen kilometrien määrällä
- Matkustajakäyttöaste: Myytyjen henkilökilometrien osuus tarjotuista henkilökilometreistä
- Tarjotut tonnikilometrit: Matkustajien, rahdin ja postin kuljetukseen tarjottujen tonnien määrä kerrottuna lennettyjen kilometrien määrällä
- Myydyt tonnikilometrit: Kuljetettujen matkustajien, rahdin ja postin muodostama kuorma tonneissa kerrottuna lennettyjen kilometrien määrällä
- Kokonaiskäyttöaste: Myytyjen tonnikilometrien osuus matkustajien, rahdin ja postin kuljetukseen tarjotuista tonnikilometreistä