Hyppää sisältöön
· Leena Aalto

Finnairin matkustajat voivat taas kompensoida lentonsa päästöjä

Finnair tarjoaa taas asiakkailleen mahdollisuuden hyvittää lentojensa päästöjä yhdistämällä sertifioituja päästövähennysprojekteja ja uusiutuvia lentopolttoaineita.

Palvelun avulla voi laskea lentonsa päästöt ja hyvittää lennon hiilijalanjäljen yhdistämällä uusiutuvaa lentopolttoainetta (SAF) ja päästövähennysprojekteja. Hinta vaihtelee sen mukaan, miten käytettävä summa jakautuu näiden kahden välillä. Palvelu toimii Finnairin yhteistyökumppanin Chooosen sivustolla.

Biopolttoaineen korkea hinta ja rajallinen saatavuus asettavat edelleen haasteita sen käytön lisäämiselle, joten kysynnän ja tarjonnan kasvattaminen on tärkeää polttoaineen hinnan laskemiseksi ja saatavuuden lisäämiseksi. Päästöhyvitykset puolestaan ovat edelleen keskeisiä ilmailun hiilineutraaliuden saavuttamisessa, ja tarvitaan luotettavia päästövähennysprojekteja, joilla on konkreettisia vaikutuksia päästöihin.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Finnairin aiempi päästöhyvityspalvelu lopetettiin maaliskuussa 2020 Suomen lainsäädännön vuoksi, jota on sittemmin muutettu siten, että yritykset voivat tarjota päästöhyvityspalveluita kuluttajille.

oneworld-allianssin jäsenet aikovat ostaa vuosittain yli 600 miljoonaa kiloa uusiutuvaa polttoainetta Gevolta, joka valmistaa uusiutuvia lentopolttoaineita Coloradossa Yhdysvalloissa. Polttoainetta toimitetaan viiden vuoden ajan vuodesta 2027 alkaen.

Marraskuussa 2021 oneworld ilmoitti sitoumuksesta ostaa yli 1000 miljoonaa kiloa valmiiksi sekoitettua uusiutuvaa lentopolttoainetta Aemetisiltä San Franciscosta ja Finnair oli mukana myös tuossa sopimuksessa.

Finnair on asettanut pitkän aikajänteen tavoitteen lentää hiilineutraalisti vuonna 2045. Uusiutuvilla polttoaineilla (SAF) on tämän tavoitteen saavuttamisessa merkittävä rooli. Finnair on tähän mennessä lentänyt yksittäisiä lentoja kestävällä polttoaineella jo vuodesta 2011 lähtien, ja aikoo lisätä uusiutuvien lentopolttoaineiden käyttöä lennoillaan.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

”Uusiutuvan polttoaineen korkea hinta ja rajallinen saatavuus asettavat edelleen haasteita sen käytön lisäämiselle, joten kysynnän ja tarjonnan kasvattaminen on tärkeää polttoaineen hinnan laskemiseksi ja saatavuuden lisäämiseksi”, sanoo Finnairin vastuullisuusjohtaja Eveliina Huurre. ”Siksi oneworld-jäsenlentoyhtiöiden sopimuksen kaltaiset yhteiset sitoumukset ovat tärkeitä.”

Gevon uusiutuva lentopolttoaine on valmistettu syötäväksi kelpaamattomista maissituotteista, joista tehdään etanolia, joka jatkojalostetaan sitten uusiutuvaksi lentopolttoaineeksi. Gevon uusiutuvaa lentopolttoainetta aiotaan tuottaa kolmessa kehitteillä olevassa tehtaassa USA:n keskilännessä.

Myös Suomessa Finnair ja Neste pyrkivät yhdessä löytämään mahdollisuuksia ja tapoja lisätä uusiutuvien polttoaineiden käyttöä ja siten vähentää lentoliikenteen kasvihuonekaasujen päästöjä.

 

Lähde: Finnair

Leena Aalto

Ikkunapaikan konkari jo vuodesta 1998. Lehden pitkäaikainen päätoimittaja ja nykyinen advisor, joka seuraa edelleen tiiviisti matkailualan tapahtumia ja trendejä.