Hyppää sisältöön
Finncanopus on Finnlinesin uusin laiva Naantali - Kapellskär -reitillä
· Riikka Krenn

Finnlinesin uusi Finncanopus-alus kastettiin Naantalissa

Finncanopus-alus kastettu Naantalissa 14.2.2024 perinteisin menoin. Finncanopus aloittaa Finnsiriuksen parina Suomi–Ahvenanmaa–Ruotsi-linjalla 16.2.2024, jolloin laiva irtoaa Kapellskärin laiturista neitsytmatkalleen.

Päätös Finnlinesin 500 miljoonan euron ympäristöinvestoinneille

Finncanopus, toinen Finnlinesin kahdesta hybridi-tyyppisestä Superstar-rahti-matkustaja-aluksesta. Finncanopuksen kasteen myötä Finnlinesin 500 miljoonan euron vihreän teknologian investointiohjelma on saatu päätökseen. Samppanjakasteen laivalle antoi perinteen mukaisesti laivan kummi Katariina Nurmi.

Finncanopus aloittaa Finnsiriuksen parina Suomi–Ahvenanmaa–Ruotsi-linjalla 16.2.2024. Normaaliaikataulun mukaisesti Finncanopus lähtee Naantalista iltaisin ja Kapellskäristä aamuisin.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Vihreän teknologian investointiohjelman aikana Finnlines on tuonut liikenteeseen viisi uudisrakennusta, joihin kaikkiin on asennettu viimeisintä ympäristöteknologiaa. Kolme hybridiroro-alusta aloitti liikenteessä kesällä 2022. Ensimmäinen Superstar-luokan hybridi-ropax-alus Finnsirius debytoi Suomen ja Ruotsin välisessä liikenteessä syyskuussa 2023 ja sisaralus Finncanopus nyt helmikuussa 2024. Laivat ovat Finnlinesin suurimmat ropaxit, kummassakin on rahdille tilaa 5 200 kaistametriä ja matkustajapaikkoja 1 100.

“Finnlines on tehnyt mittavia investointeja vastuulliseen ja ympäristöystävälliseen teknologiaan vahvistaen kilpailuasemaansa. Investointiohjelmamme noudattaa Grimaldi-konsernin strategiaa, joka tähtää toiminnan tehokkuuden parantamiseen ja CO2-päästöjen vähentämiseen. Uudet laivat tukevat asiakkaita siirtymässä kestävään kehitykseen ja ympäristövastuuseen. On hienoa toivottaa toinen Superstar-luokan alus, Finncanopus, tervetulleeksi liikenteeseen. Finnlinesilla on kesäkaudesta suuret odotukset, koska liikennöimme kahdella identtisellä ja täysin uudella aluksella manner-Suomen, Ahvenanmaan ja Ruotsin välillä”, toteaa Finnlinesin toimitusjohtaja Tom Pippingsköld.

“Finncanopus, kuten sisaralus Finnsirius, todistaa halumme tuottaa huippuluokan palveluja rahtiasiakkaille sekä tarve- ja vapaa-ajan matkustajille. Toisen hybridialuksen myötä Finnlines voi nyt kasvaa entistä vahvemmaksi kumppaniensa kanssa. Lisäksi Finnlinesin aikataulut on räätälöity palvelemaan rahtiasiakkaita ja matkustajia kaikissa kolmessa kohteessa”, kertoo Finnlinesin linjajohtaja Antonio Raimo.

Finncanopus

Laivatyyppi: rahti-matkustaja / ropax
Jääluokka: 1 A Super
Pituus: 235,6 m
Leveys: 33,3 m
Bruttovetoisuus: 65 692
Kuollut paino: ~11 900
Kaistametrit: 5 200
Nopeus: 16,3 / 21,0 solmua
Koneteho: 4 x 7 200 kW
Lippuvaltio: Suomi
Matkustajia: 1 100
Matkustajahytit: 323
Reitti: Suomi–Ruotsi (Naantali–Långnäs–Kapellskär)

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Ikkunapaikan päätoimittaja Riikka Krenn
Riikka Krenn

Riikka Krenn on Ikkunapaikan päätoimittaja, joka seuraa alan tapahtumia tarkalla silmällä ja uteliaalla mielellä. Kokenut matkailutoimittaja ja verkkomedian tekijä.