Heinäkuussa 1952 pääministeri Urho Kekkonen avasi Helsingin uuden lentoaseman olympialiikenteen käyttöön puoleksitoista kuukaudeksi. Lentoaseman rakennustöitä jatkettiin olympialaisten jälkeen.
Lentoliikenne Helsingin lentoasemalla käynnistyi virallisesti 26. lokakuuta 1952.
Käytössä oli aluksi vain yksi kiitotie. Ensimmäinen asemarakennus oli puuparakki, jota jatkettiin vuosien saatossa ja sitä kutsuttiinkin muotonsa vuoksi makaavaksi pilvenpiirtäjäksi.
Vuonna 1969 valmistui uusi terminaali, joka oli mitoitettu miljoonalle matkustajalle.
Tänään Helsinki-Vantaan terminaali käsittää yhteensä yli 200 000 neliömetriä ja sen kapasiteetti on 30 miljoonaa matkustajaa. Lentoasemalla on kolme kiitotietä. Koko lentoasema-alue on kooltaan 1 800 hehtaaria, mikä vastaa pinta-alaltaan Helsingin kantakaupunkia.
”Helsinki-Vantaasta on 70 vuodessa kehittynyt merkittävä eurooppalainen lentoasema, joka tunnetaan sujuvuudestaan ja korkeasta palvelutasostaan. Tarjolla on nyt noin 130 suoraa ja nopeaa lentoyhteyttä eri puolille maailmaa”, Helsinki-Vantaan lentoasemanjohtaja Ulla Lettijeff Finaviasta sanoo.
Ensi vuonna Finavia saa päätökseen 10-vuotisen investointiohjelmansa, joka on laajin Helsinki-Vantaan lentoasemalla koskaan toteutettu hanke. Sen tavoitteena on kehittää ja uudistaa sekä matkustajien että lentoyhtiöiden palveluita.
Helsinki-Vantaan 70-vuotisjuhlavuoden aikana Finavia nostaa esiin lentokentän historiaa ja kehitystä verkkosivuillaan ja sosiaalisen median kanavissa.
Vuosi huipentuu 7. joulukuuta vietettävään kansainväliseen ilmailupäivään, jolloin Finavia nostaa liput salkoon kaikilla lentoasemillaan.
Lähde: Finavia
Jaa artikkeli: