Hyppää sisältöön
· Leena Aalto

Henkilökohtaiset tapaamiset tärkeitä

Euroopassa – myös Suomessa – toteutetun tutkimuksen mukaan eurooppalaiset vastaajat näkevät livetapaamiset tärkeimpänä ajurina yritysten liikematkoissa (71 %). Toiseksi tärkeimpänä pidetään tapahtumia ja oman alan konferensseja ja messuja. Ne mainitsi 64 prosenttia vastaajista. Myös koulutusten takia matkustetaan mielellään (52 %).

Kun suunnitellaan liikematkoja, terveyteen ja turvallisuuteen liittyvät näkökohdat ovat tärkeimpiä, ja seuraavaksi tärkeimpiä ovat mahdollisuus yhdistää työmatkaan vapaa-aikaa (41 %).

SAP Concurin teettämän tutkimuksen mukaan liikematkustaminen lisääntyy kiihtyvällä vauhdilla. Vastaajista 83 % sanoi yrityksensä elvyttäneen kotimaan matkansa ja 63 % ulkomaan matkat. Liikematkustus kuitenkin muuttaa muotoaan ja organisaatiot joutuvat huomioimaan aiempaa tarkemmin, mitä työntekijät itse haluavat.

Samalla johtajat joutuvat miettimään, miten työssä matkustaminen hyödyttää organisaatioita pandemian jälkeisessä ajassa. 65 % vastaajista sanoi, että liikematkustamisen ROI on tärkeämpi kuin koskaan.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Kestävä kehitys aiempaa tärkeämpää liikematkustamisessa

Kestävä kehitys on myös tärkeämpää kuin koskaan, sillä 99 prosenttia vastaajista pitää kestävää kehitystä jo olennaisena osana matkapolitiikkaansa tai suunnittelee sen ottamista huomioon. Lisäksi 67 prosenttia vastaajista ilmoitti, että he käyttävät yli 11 prosenttia matkabudjetistaan vastuullisiin matkustustapoihin ja palveluntarjoajiin. Näistä 23 prosenttia käyttää yli 21 prosenttia budjetistaan näihin tarkoituksiin.

Tällä hetkellä yritysten liikematkaprosessiin osallistuvien ulkopuolisten palveluntarjoajien vastuullisuus ei näytä olevan vielä keskeisellä sijalla. Ainoastaan 30 prosenttia yritysten talous-, vastuu- ja matkustuksesta vastaavasta johdosta ottaa palveluntoimittajien, kuten hotellien, autovuokraamoiden tai lentoyhtiöiden, vastuullisuuden huomioon yritysmatkojen suunnittelussa. Vapaa-ajanvieton ja työn yhdistäviä matkoja (bleisure) pidetään tärkeämpänä prioriteettina (41 prosenttia).

SAP Concurin tutkimuksen mukaan organisaatiot pitävät kestäviä käytäntöjä olennaisena osana liiketoimintastrategiaansa, mutta monilla on vaikeuksia niiden tehokkaassa toteuttamisessa. 

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

“Raportointi- ja analysointiominaisuudet ovat ratkaisevassa asemassa aidosti kestävän matkaohjelman perustamisessa ja hallinnoinnissa. Ne tarjoavat näkyvyyttä sekä johdolle että työntekijöille. Työntekijät arvostavat organisaatioita, jotka ovat vastuullisia, koska silloin hekin voivat olla vastuullisia ja saada yhä paremman matkustuskokemuksen”, sanoo Nina Ruokonen, SAP Concurin kansainvälisen liiketoiminnan kehityksestä vastaava johtaja.

Yli kolmannes vastaajista (36 %) mainitsi keskeiseksi esteeksi kestävämmän yritysmatkustusohjelman kehittämiselle sellaisten ammattimaisten työkalujen puutteen, jotka tarjoavat näkyvyyden matkustamisen ympäristövaikutuksiin, kuten hiilidioksidipäästöihin. Ilman tällaista läpinäkyvyyttä organisaatiot ovat todennäköisesti huonosti varustautuneita ja osittain kykenemättömiä tekemään dataan pohjautuvia valintoja siitä, miten työmatkaohjelma kannattaa laatia. 

Vaikuttaa myös siltä, että työntekijöiden sitoutuminen on puutteellista, sillä 35 prosenttia kaikista osallistujista piti tätä suurimpana esteenä sille, että heidän organisaationsa voisi kehittää kestävämpää matkailuohjelmaa.

Lisätietoja yritysten liikematkustamisen vastuullisuudesta löytyy täältä.

Lähde: SAP Concur

Leena Aalto

Ikkunapaikan konkari jo vuodesta 1998. Lehden pitkäaikainen päätoimittaja ja nykyinen advisor, joka seuraa edelleen tiiviisti matkailualan tapahtumia ja trendejä.