Amsterdamin Schipholin lentokentällä on koettu haastavia aikoja. Pandemian vuoksi henkilökuntapulasta kärsinyt lentokenttä joutui viime vuoden puolella jopa peruuttamaan lentoja ja lentokenttä oli pitkään täydessä kaaoksessa.
Alankomaiden viranomaiset ilmoittivat kesäkuussa 2022 vähentävänsä vuotuisten lentojen määrää 460 000:een, ja tämän vuoden marraskuusta alkaen edelleen 440 000:een lentoon vuodessa.
Hallituksen virallinen syy perustuu meluun ja ilmansaasteisiin liittyviin huolenaiheisiin.
Nyt niin kansainvälinen ilmakuljetusliitto (IATA) kuin kansainväliset lentoyhtiöt ovat nostaneet kanteen EU:n säännösten ja kansainvälisten sopimusten rikkomiseen vedoten.
Yhdysvaltalainen halpalentoyhtiö JetBlue oli ensimmäisten joukossa, kun se ei saanut lähtö- ja saapumisaikoja Schipholiin.
KLM ilmoitti maaliskuun alussa yhdistäneensä voimansa Delta Air Linesin, Corendonin, easyJetin ja TUI:n kanssa ryhtyäkseen oikeustoimiin hallitusta vastaan. Lentoyhtiöt vastustavat “käsittämätöntä” toimenpidettä ja ovat vakuuttuneita siitä, että ne pystyvät vähentämään melua ja hiilidioksidipäästöjä säilyttämällä nykyisen lentomäärän.
KLM:n toimitusjohtaja Marjan Rintelin mukaan hallitus ei ota huomioon sitä, että lentoyhtiöt ovat investoineet miljardeja laivastojensa uudistamiseen ja SAF-hankintoihin.
Nyt myös IATA liittyi oikeustoimiin sanoen, että “tämä Alankomaiden hallituksen poliittinen päätös on vastoin EU:n asetusta 598/2014 meluun liittyvistä toimintarajoituksista EU:n lentoasemilla”.
EU:n asetuksen (EU) N:o 598/2014 mukaan päätöksen teossa kuuluu
– kuulla asianomaisia osapuolia
– vähentää lentoja vasta viimeisenä keinona.
– paikallisten asukkaiden, ympäristön ja paikallistalouden tarpeiden ja huolenaiheiden tasapainottaminen ilmailun taloudellisten ja sosiaalisten hyötyjen saavuttamiseksi.
Päätös supistaa Schipholin lentomäärää ei täytä näitä vaatimuksia.
IATA:n pääjohtaja Willie Walsh:
“Alankomaat haittaa talouttaan tuhoamalla yhteydet. Se tekee sen EU:n lainsäädännön ja kansainvälisten velvoitteidensa vastaisesti. Alankomaiden hallituksen valitsema työpaikkoja tuhoava vihamielinen lähestymistapa ilmailuun on täysin suhteeton vastaus melun hallintaan. Tämä on vaarallinen ennakkotapaus, joka ei jättänyt muuta vaihtoehtoa kuin haastaa se oikeudessa.”