Valtakunnallisella ruokamatkailukilpailulla tuodaan esiin Suomen ruokamatkailun kärkituotteet ja innovatiiviset ratkaisut.
Ensimmäistä kertaa ruokamatkailukilpailun historiassa mukana on myös opiskelijasarja. Kilpailussa menestyvät tuotteet saavat näkyvyyttä kilpailun rahoittajien, kuten Visit Finlandin, kanavissa. Lisäksi luvassa on rahapalkintoja.
Ruokamatkailukilpailun tavoitteena on vahvistaa elämyksellisen ruokamatkailun tuotteistamista Suomessa, etsiä ruokamatkailun kärkituotteita ja vahvistaa aitoa yhteistyötä. Kilpailuun haetaan yrityksiä ja yhteisöjä, jotka ovat innovatiivisia ruokamatkailun edelläkävijöitä ja tarjoavat matkailijoille ruokaan liittyviä elämyksiä.
– Paikallinen ruoka on ruokamatkailun ydintä. Ruuan ja matkailun liitto vahvistuu koko ajan. Tämä luo hyvinvointia koko yhteiskuntaan. Ruokamatkailun kautta saamme vahvistettua myös maakuvaamme. Ruokamatkailukilpailulla saadaan näkyväksi sitä kehittämistyötä, joita yrityksissämme on vuosien varrella tehty, toteaa kilpailuraadin puheenjohtaja Kirsi Viljanen maa- ja metsätalousministeriöstä.
– Ruoka kiinnostaa kansainvälisiä matkailijoita suuresti, se on tärkeä osa matkakokemuksia ja matkalta jääviä muistoja. Kansainvälinen matkailu on elpymässä kriisien jälkeen ja matkailijamäärät lisääntyvät taas. Tulivatpa he mistä syystä tahansa, nämä matkailijat haluavat satsata ruokaan, tutustua paikalliseen elämään ja ruokaan. Ruokamatkailukilpailu on mainio tapa aktivoida uusien tuotteiden kehittämistä, petrata olemassa olevia ja kohdistaa tarjontaansa jälleen ulkomaisille asiakkaille. Toivon, että saamme kilpailuun taas edustavan joukon myös ulkomaisille matkailijoille sopivia kärkituotteita, kertoo Terhi Hook, Development Manager, Visit Finlandista.
Kilpailussa tarkastellaan ruokamatkailutuotetta kokonaisvaltaisesti
Ammattilaissarjan arvioinnissa kiinnitetään huomiota asiakaslähtöisyyteen, elämyksellisyyteen sisältäen paikallisuuden, lähiruoan ja tarinoiden hyödyntämiseen, vastuullisuuteen, liiketoiminnallisuuteen, verkostoihin ja yhteistyökumppaneihin, digitaalisuuteen ja monipuolisuuteen myynti- ja markkinointikanavien hyödyntämisessä sekä ruokamatkailutuotteeseen kokonaisuutena. Opiskelijasarjassa kriteerit ovat muuten samat, mutta ruokamatkailutuotteen ei tarvitse olla myynnissä, vaan se voi olla idea, konsepti tai vaikkapa opinnäytetyönä syntynyt ruokamatkailutuote.
Kilpailuun osallistutaan Hungry for Finlandin verkkosivulla 1.5.–31.7.2023 täyttämällä oman sarjan kilpailulomake. Kyseessä ei ole pelkkä raaka-aine- tai elintarvikekilpailu. Voittajat julkistetaan ja palkitaan 30.11.2023.
Ammattilaissarjan pääpalkinto on 5000 euroa. Kilpailun 2. ja 3. sija palkitaan 2000 eurolla. Opiskelijasarjan voittaja palkitaan 500 euron lahjakortilla valitsemaansa ruokamatkailukohteeseen, 2. ja 3. sija palkitaan tuotelahjoilla.
Kilpailun rahoittavat maa- ja metsätalousministeriö, Haaga-Helia ammattikorkeakoulu, Visit Finland, Maa- ja metsätaloustuottajien Keskusliitto MTK ja Lomalaidun ry. Kilpailua koordinoi Haaga-Helia ammattikorkeakoulu.
Vuoden 2023 kilpailu on järjestyksessä viides, edelliset kilpailut olivat vuosina 2015, 2017 ja 2019.
Arviointiraati
- Kirsi Viljanen, kilpailun puheenjohtaja, erityisasiantuntija, maa- ja metsätalousministeriö
- Terhi Hook, Development Manager, Business Finland / Visit Finland
- Kristiina Adamsson, lehtori, ruokamatkailun asiantuntija, Haaga-Helia amk, Hungry for Finland
- Päivi Nerg, elinvoimajohtaja, MTK ry
- Anne Mikkola, ruokamatkailun asiantuntija, Lomalaidun ry
- Mariaana Nelimarkka, ruoka- ja oluttoimittaja
- Anni Korhonen, yrittäjä, Majatalo Puukarin pysäkki
- Katja Tuomainen, Suomen kokkimaajoukkueen joukkueenjohtaja
- Ilias Kuntras, opiskelijaedustaja, Haaga-Helia amk
Lähde: Haaga-Helia amk
Jaa artikkeli: