Hyppää sisältöön
· Leena Aalto

Ikaalisten Matkatoimisto lisäsi hiilijalanjälkilaskurin verkkosivuilleen

Ikaalisten Matkatoimisto on lisännyt verkkokauppaansa automaattisen hiilijalanjälkilaskurin, jonka ansiosta matkatoimiston asiakkailla on mahdollista vertailla eri lentojen ja lentoyhtiöiden aiheuttamia hiilipäästöjä keskenään.

Hiilipäästöjen määrät näkyvät lentokohtaisina tietoina matkavarausta tehtäessä. Tämän tiedon avulla asiakas voi valita lentonsa sen perusteella, mikä vaihtoehdoista aiheuttaa vähiten päästöjä. Hiilijalanjälkilaskurin päästödatasta vastaa suomalainen startup-yritys Oncarbon.

”Ajattelemme, että on tärkeää että ihmiset tekevät myös matkailun osalta entistä vastuullisempia kulutuspäätöksiä. Mielestäni yksi osa sitä on se, että teemme näkyväksi sen, miten paljon lentoliikenne synnyttää hiilipäästöjä”, Ikaalisten Matkatoimiston toimitusjohtaja Esa Talonen perustelee hiilijalanjälkilaskurin käyttöönottoa.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Ikaalisten Matkatoimisto kertoo olevansa ensimmäinen suomalainen matkailuyritys, jonka verkkokauppa tarjoaa tietoa lentojen hiilikuormasta.

”Google Flightsiin verrattuna käytössämme oleva palvelu antaa kattavammin tietoa laskennan perusteista ja jatkossa myös parempaa vertailtavuutta eri lentovaihtoehtojen välillä. Jatkossa haluamme tarjota tietoa myös esimerkiksi laiva- ja bussiliikenteen päästöistä”, Talonen kertoo.

Hiilijalanjälkilaskuria kehitetäänkin jatkossa kertomaan asiakkaalle paitsi hänen ostamiensa lentojen hiilijalanjäljen, myös matkan muiden osien hiilipäästöjen määrän.

”Toivon, että mahdollisimman vähäpäästöinen matka muodostuu yhdeksi valintaperusteeksi, kun matkaa valitaan”, Talonen ennakoi.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Talonen uskoo, ettei matkailu lopu eikä vähene tulevaisuudessa. Hän muistuttaa, että matkailulla on valtavia positiivisia vaikutuksia, jotka liittyvät maailmankuvan avartamiseen ja kykyyn ymmärtää toista kulttuuria. Kääntöpuolena on matkailusta aiheutuvat hiilipäästöt. ”Mikään yksittäinen asia ei ratkaise matkailun hiilipäästöjen ongelmaa. Kuitenkin monet pienet vastuulliset teot ja vastuullisimmat valinnat vaikuttavat kokonaisuuteen”, Talonen uskoo.

Toimintansa Tampereella elokuussa aloittanut Oncarbon on perustettu auttamaan matkailuyrityksiä vastaamaan matkailijoiden tarpeeseen saada tietoa siitä, mikä heidän ostamiensa tuotteiden tai palvelujen hiilijalanjälki on.

”Havaintojemme mukaan entistä suurempi osa ihmisistä on kiinnostunut oman kulutuksensa hiilijalanjäljestä. Tämä joukko ihmisiä harkitsee myös hyvin tarkasti sitä, miten he matkustavat vai lähtevätkö he matkalle lainkaan”, Oncarbonin toimitusjohtaja Jussi Ahola lisää.

Oncarbon tuottaa automatisoitua laskentapalvelua, jonka avulla matkailualan yritykset saavat omaan verkkokauppaansa puolueetonta tietoa tuotteiden ilmastojalanjäljestä. Data mahdollistaa tilanteen, jossa kuluttaja pääsee näkemään eri lentovaihtoehtojen aiheuttamien päästöjen eroja tai vertaamaan lentoa esimerkiksi juna- tai bussimatkaan.

 

Lähde: Ikaalisten Matkatoimisto ja Oncarbon

Leena Aalto

Ikkunapaikan konkari jo vuodesta 1998. Lehden pitkäaikainen päätoimittaja ja nykyinen advisor, joka seuraa edelleen tiiviisti matkailualan tapahtumia ja trendejä.