20–21.9.2021 järjestetty Summer Fun Workshop houkutteli suuren määrän sekä ulkomaisia että kotimaisia matkailualan toimijoita Messukeskukseen. Päivien aikana oli jälleennäkemisen iloa ja uusia tuulia – tämän vahvisti jokainen neljästä tapahtumaan osallistuvasta haastateltavasta, jotka tässä kertovat odotuksistaan workshopin suhteen. Summer Fun Workshop oli ensimmäinen hybriditilaisuus maassamme, johon osallistui ulkomailta tulleita vieraita. Tarjolla oli useita Pre ja Post Toureja. Osa haastateltavista oli virittäytynyt tunnelmaan Saksassa ja Tanskassa järjestetyissä alan tilaisuuksissa.
Reidar Usterud, General Manager, MIKI Travel, Oslo, Norja
Reidar Usterud aloitti uransa matkailualalla Tjäreborgin oppaana vuonna 1976. Hän on tämän jälkeen toiminut lukuisissa matkailualan yrityksissä, ja myös itse perustanut menestyksekkäitä yrityksiä. MIKI Travel pyysi hänet vuonna 1992 perustamaan toimiston Osloon, johon yritys tänä päivänä on keskittänyt Pohjoismaiden toimintojaan, vastaten Norjasta, Ruotsista, Tanskasta, Islannista, Suomesta ja Virosta. Vuonna 1967 perustettu MIKI Travel keskittyy Inbound -matkailuun ja suurimmat asiakasvirrat tulivat 50 vuotta sitten Japanista ja Lontoosta. Tänä päivänä matkustajat tulevat tasavertaisesti Japanista, Kaakkois-Aasiasta ja Kiinasta, joissa MIKI Travelilla on kymmenisen toimistoa. Suunnitteilla on myös uusia tuotteita.
Juuri ennen pandemiaa, maaliskuun puolivälissä, Reidarin tutustumismatka Japanin Hokkaidoon peruuntui, maan suljettua rajansa. Kun tilanne sallii, hän jatkaa kohteen markkinoimista loistavana hiihtokohteena.
Koska kaikki viittaa siihen, että kaukomatkailun toipuminen kestää, yritys kohdistaa katseensa Euroopan sisäiseen matkustukseen, hyödyntäen toimistoverkostoaan eri puolilla Eurooppaa.
Norjan matkustusrajoitukset ovat Reidarin mukaan olleet tiukkoja. Ihmisiä ei kannusteta matkustamaan muualla kuin kotimaassaan. Tästä johtuen heinäkuu oli kotimaan ylivoimaisesti paras matkustuskuukausi miesmuistiin. Reidar kuitenkin korostaa, ettei Norjan matkailuala elä yhden kuukauden tuloilla. Kansainvälisiä matkustajia tarvitaan, ja Reidar uskoo heidän palaavan ensi vuoden aikana. Euroopasta on jo tullut joitain matkustajia, mutta isojen ryhmien sijaan kyseessä ovat lähinnä yksittäiset, omalla autolla matkustavat matkailijat. Nämä omatoimiset matkailijat hyödyntävät kuitenkin muita varauskanavia eivätkä hae isojen matkanjärjestäjien palveluja.
Reidar saa kysymyksen MIKI Travelin panostuksesta vastuullisuuteen. ”Kaukomatkailu ei ole vastuullista, se on minun mielipiteeni”, vastaa Reidar. Hän on sitä mieltä, että me Pohjoismaissa asuvat huolehdimme enemmän ja olemme muita tietoisempia, mikä on hyvä asia. Hän ei koe, että aihe olisi samalla tavalla ajankohtainen syrjäisemmillä markkinoilla. ”Meidän on kuitenkin kaikkien tähdättävä vastuullisuuteen, ihan kaikessa. Euroopassa tätä voi myös hyödyntää markkinoinnissa, mutta muualla tällä ei ole yhtä suurta merkitystä. Toimistojemme keskeinen tehtävä on löytää vastuullisesti toimivia yhteistyökumppaneita. Tämä on samalla hintakysymys, myyntipuolella. Hinta on aina ratkaiseva. Hyvin usein hinta menee vastuullisuuden edelle. Haluan perehtyä aiheeseen paremmin, ja varmistua siitä, missä painopisteemme tulisi olla.”
Reidar halusi osallistumalla Workshopiin kuulla alan toimijoiden näkemyksiä siitä, mitä he uskovat alalla tapahtuvan, mitä tuottajat suunnittelevat, miten aikovat hoitaa jakelun ja toimia kustannustehokkaasti. ”Kaikkien on sopeuduttava uuteen tilanteeseen. Omalla kohdallamme suurin muutos on, että keskitymme Euroopan sisäiseen matkustukseen, hyödyntäen isojen aasialaisten yritysten työkaluja, joita ei vielä ole ollut käytössä Euroopan markkinoilla. Kiinalaiset ovat erityisen edistyneitä niiden kohdalla. Automaatio ja tekoäly ovat avainsanoja”.
Workshopin jälkeen Reidar suutasi meriteitse Tukholmaan, mutta unelmoi seuraavasta Havaijin -matkasta, jonne hän lähtisi purjelautailemaan.
Anne Plaenoe, General Manager Scandinavia, VOSAIO Travel Group, Kööpenhamina, Tanska
Vuonna 2009 perustettu VOSAIO Travel Group on hiljattain, pandemian aikana, avannut toimiston Skandinaviaan. Anne uskoo, että tämä on positiivinen asia monelle – investoinnin takana on vahva usko tulevaisuuteen. Hän on vakuuttunut siitä, että matkustus palaa, kunhan nykyiset esteet poistuvat. VOSAIO on aikaisemmin myynyt Eurooppaa, mutta keskittyy tulevaisuudessa yhä enemmän Pohjoismaihin, minkä vuoksi yritys avasi toimiston Kööpenhaminaan. ”VOSAIO uskoo paikalliseen asiantuntemukseen ja haluaa olla läsnä markkinoilla”, Anne täsmentää. Ryhmämatkoihin erikoistuneen VOSAIOn pääkonttori sijaitsee Lontoossa, ja yrityksellä on lukuisia myyntitoimistoja ympäri maailman.
Tanska on muutama päivä ennen haastatteluhetkeämme poistanut kaikki pandemiaan liittyneet rajoituksensa. ”Meillä oli itse asiassa workshop täällä viime viikolla, ja uskon tuottajien olleen aika yllättyneitä siitä, miten normaalia kaikki oli”, Anne kertoo. ”Tanskan viranomaiset eivät suoranaisesti kannusta matkustukseen, mutta eivät myöskään millään tavalla rajoita sitä. Rokotettuja on jo niin suuri määrä, että katsotaan että pandemian kanssa on opittava elämään, aivan kuten influenssojen kanssa, sen sijaan että elämämme rajoitettaisiin loputtomiin. Tuttavapiirissäni on henkilöitä, jotka ovat jo varanneet ajan kolmatta rokotusta varten”.
Mitä vastuullisuuteen tulee, Anne ei usko, että pakettimatkoja tällä hetkellä suurissa määrin varataan vastuullisuuspohjalta. Pakettimatkojen tuotannossa käytetään myös niin paljon eri toimijoita ja tuotteita, että tilanne on haasteellinen. Anne näkee kuitenkin, että Skandinavia on keskeisessä asemassa, kun pyritään vastuulliseen toimintaan. Yhteistyökumppaneiden valinnassa korostuvat luotettavuus, laatu, palvelu sekä vastuullisuus. ”Vastuullisuus koostuu kuitenkin niin paljon enemmästä kuin puhtaasti ympäristötekijöistä”, Anne jatkaa. ”Kestävä kehitys koostuu ympäristöllisestä (ekologisesta), sosiaalisesta ja taloudellisesta kestävyydestä. Käytämme paikallisesti tuotettua aina kun on mahdollista. Autamme näin monia syrjäseutuja pärjäämään ja kehittymään. Tämäkin on vastuullista toimintaa. Joskus keskitytään liikaa päästöihin. On ilo huomata miten moni tuottaja panostaa uusiin ja parempiin ratkaisuihin, askel kerrallaan. Me olemme ottaneet käyttöön sähköisiä ohjelmia ja olemme tänä päivänä täysin paperiton yritys. Esimerkkinä voi myös olla yhteistyökumppaneidemme moottorikelkat. Kun vastaisuudessa investoidaan uusiin, valitaan sähköisiä moottorikelkkoja. Mutta kaikkia kustannuksia ei voi asettaa kuluttajien maksettaviksi, vaan mahdollistamme yhdessä nämä muutokset. Muodostamme yhdessä pienistä osasista koostuvaa isoa pyörää, ja meidän tulee jokaisen toimia kestävämmän yhteiskunnan eteen.”
Helsingissä järjestettyyn workshopiin osallistuminen oli Annen ensimmäinen työmatka helmikuun 2020 jälkeen, kalenteri oli täynnä tapaamisia. Koska Annella on monen vuoden kokemus Incoming -toiminnasta, hänellä on jo vahva partner-verkosto Suomessa, mutta hän näki tärkeänä päivittää tietoa puolin ja toisin. ”Olemme kaikki olleet jonkinlaisessa limbotilassa, ja toistemme näkeminen, ja toteaminen, että olemme vielä tässä, tuo energiaa ja motivaatiota. Meidän pitää keskustella siitä, miten käynnistämme yhteistyömme uudestaan, koska niin moni asia on muuttunut. Avainsana molemmin puolin tulee varmaankin olemaan joustavuus. Olen äärimmäisen iloinen huomatessani, että useimmat yhteistyöpartnereista ovat selviytyneet, ja pääsemme näkemään toisemme jälleen, kasvotusten. Sen merkitys ei ikinä häviä. Pelkästään se, että tämä workshop järjestettiin, tuo toivoa”.
Annen seuraava matka on sekin työmatka. Hän osallistuu seuraavaksi 5–7.10. Islannin Reykjanesissa järjestettävään Vestnorden -workshopiin.
Anne Koivisto, Head of International Sales, Norwegian Travel Company, Tromsö, Norja
Oulunsalosta, Oulun lentokentän kupeesta lähtöisin oleva mutta Norjassa pitkään asunut matkailun ammattilainen on juuri palannut kuukauden kestävältä työmatkalta. Matkaan sisältyi peräti kaksi workshopia, Nordic Workshop in Frankfurt ja Norway Workshop Denmark 2021.
Suomen puolella Anne on myös ehtinyt toimia Kakslauttanen Arctic Resort Oy:n Sales & Marketing Managerina, mutta Norjassa vuodeksi suunniteltu pesti Kirkkoniemessä venyi 14 vuoden pestiksi, jossa hän hoiti lomakohteen kansainvälisen myynnin ja markkinoinnin. Kun omistajat päättivät myydä Lumihotellinsa, safareineen kaikkineen, Norwegian Travel Companylle, Anne siirtyi yrityksen palvelukseen, vastuullaan konsernin koko ulkomaanmyynti. Anne on työnsä ohessa suorittanut Lapin yliopiston MBA Matkailu -ohjelman sekä vastikään matkailun pedagogiset opinnot, ja toivoo vielä jonain päivänä saavansa opettaa alalle pyrkiviä innokkaita nuoria.
Yrityksellä on kohteita Kirkkoniemessä, Tromsössa, Lofoteilla ja Andalsnesissa. Norwegian Travel Companyn taustalla toimivat investoijat ovat tähän mennessä ostaneet yhdeksän pienempää yritystä, jotka tarjoavat aktiviteetteja, harjoittavat ravintolatoimintaa jne. Yritys investoi myös Romsdalenin hiihtokeskuksessa gondolihissin ja vuoristoravintolaan, jonka onneksi norjalaiset itse ovat löytäneet, ja gondolihissiä käytti kahden ja puolen kuukauden aikana huikeat 78 000 kävijää.
Alati muuttuvien rajanylityssääntöjen vuoksi Kirkkoniemi menetti suomalaiset kävijänsä, mikä Annen mielestä on äärimmäisen ikävää. Yritys tekee läheistä yhteistyötä Lapissa sijaitsevien toimijoiden kanssa, muun muassa yhteismarkkinointia, missä Toolbox Marketing on keskeisessä roolissa. Kuningasrapukalastus on yksi aktiviteeteista, joka on saavuttanut suuren suosion maailmalla. ”Cross-border-turismi lähti todella hyvin käyntiin, kunnes korona muutti kaiken”, Anne toteaa. ”Kirkkoniemen asiakasvirrat tulivat pääasiassa Australiasta ja Aasiasta, ja heillä oli mahdollisuus jatkaa matkaa Hurtigrutenilla aina Bergeniin asti. Norjan valtio on juuri kilpailuttanut kyseistä, tukemaansa reittiä, joten tulevaisuudessa reittiä liikennöi kaksi varustamoa”.
”Tällä hetkellä Norjassa ei kannusteta ihmisiä matkustamaan”, Anne jatkaa. ”Epävarmuustekijä on suurin ongelma matkanjärjestäjille, koska tilanteet voivat edelleen nopeasti muuttua. Matkanjärjestäjät eivät esimerkiksi uskalla varata meidän kaksi maata sisältävää ohjelmaa, koska heitä mietityttää miten tilanne ratkaistaan, jos raja suljetaan. Vieraat voivat juuri silloin olla Norjassa, ja paluulennot Suomesta. Taloudellinen riski on liian suuri.”
Norwegian Travel Company keskittyy paikalliseen tuotantoon. ”Otan esimerkkinä Kirkkoniemen. Minusta on mahtavaa, kun juustontuottajamme läheisestä Bastvikista tuo itse valmistamansa juustoa aamiaistarjoiluun ja jututtaa asiakkaita. Olemme paljon pienempiä kuin Suomessa toimivat matkailuyritykset, emmekä voi ylpeillä 50 sähkömoottorikelkan hankinnoilla, vaan yritämme tukea paikallista yhteisöä. Yritys työllistää sesonkiaikana ison määrän paikallisia, ja pyrkimys on saada toiminta ympärivuotiseksi. Nyt kun taustalla on isompi omistaja, niin paikallisille voidaan lisäksi tarjota työmahdollisuuksia myös muissa kohteissa, sesongin mukaan. Minusta tämä on vastuullista toimintaa.”
Anne korostaa miten hienoa hänestä on, että workshopeissa Skandinavian – tai Pohjoismaiden – ja myös Baltian maiden edustajat, ovat kaikki läsnä, koska muiden markkinoiden silmissä, ja erityisesti ”overseas” matkanjärjestäjien silmissä, olemme yksi iso alue, ja voimme tukea toinen toistamme laajalla tarjonnalla. Tässä hänen mielestään Toolbox Marketing järjestämissään tilaisuuksissa on onnistunut erityisen hyvin. Summer Fun Workshopissa Anne odotti erityisesti Suomessa toimivien yhteistyökumppaneiden tapaamista. ”Nostan hattua niille yrityksille, jotka ovat menneet tämän läpi”, Anna toteaa. ”Toivon että voimme yhdessä todeta, että olemme valmiita, kun vieraamme tulevat maailmalta”.
Annen seuraava matka suuntautui Lontooseen, jossa hän ensimmäistä kertaa osallistui 26.9. järjestettävään Global Travel Week -tapahtumaan.
Tarja Töyrylä, Sales Manager, Pohjolan Matka, Vantaa, Suomi
Vuonna 1961 perustettu Pohjolan Matkan toiminta kattaa linjaliikenteen, tilausajot ja matkapalvelut. Yhtiön pääkonttori sijaitsee Iisalmessa. Pohjolan Matka on perheyhtiö, ja yhtiön toimitusjohtaja ja omistaja on Johanna Lehtonen. Yhtiöllä on noin 200 linja-autoa ja 400 työntekijää ja se toimii 22 paikkakunnalla. Uutena on aloitettu Incoming -toiminta.
Tarja, joka on aloittanut työt yrityksessä vuonna 1994, toimii tänä päivänä myyntipäällikkönä Vantaan yksikössä. Pääasialliset asiakkaat ovat ulkomaiset toimijat. Tarja iloitsee siitä, että laatu ja luottamus ovat sellaisella tasolla, että pisimmät asiakassuhteet ovat saaneet alkunsa jo 90-luvun lopulla. ”Bussiyhtiön kannalta haastavaa on ollut kotimaisten yritysten kokousten väheneminen, koska ihmiset tapaavat ja kokoustavat virtuaalisesti, toivottavasti väliaikaisesti. Etätyöskentely näkyy myös joukkoliikenteessä matkustajien vähenemisenä, ainakin nyt hetkellisesti. Toisaalta hyvä meille on se, että urheiluseurat matkustavat taas, syksyn tullen, ja nuoret harrastavat edelleen, ja bussi on heille se yleisin kulkuväline. Samoin koululaiset retkeilevät päivisin, sekä tekevät luokkaretkiä ja osallistuvat leirikouluihin”, Tarja selittää.
Matkatarjonta matkatoimistopuolella on hieman erilaista, ja koostuu risteily- ja kylpylämatkoista Baltian maihin. Tarja huomauttaa, että ryhmien rakenne on muuttunut, ja ryhmät ovat tällä hetkellä paljon pienempiä. On kuitenkin ollut mukavaa huomata, että asiakkaat ovat löytäneet monet kotimaan kohteet, ja esimerkiksi Järvi-Suomi on herättänyt suurta kiinnostusta.
Mitä matkustusrajoituksiin ja -suosituksiin tulee, Tarja ymmärtää, että on haluttu varmistaa, että ihmiset pääsevät turvallisesti matkustamaan. Häneltä on usein kysytty, miten monta matkustajaa busseihin otetaan, mutta vaikka yhtiö ei itse ole asettanut mitään tarkkoja rajoja, pienemmät ryhmäkoot ovat taanneet, että busseissa on väljää. Epäilemättä, kun turvallisuudentunne lisääntyy, lähdetään taas isommilla joukoilla liikkeelle. Ennen pandemiaa suurimmat asiakasvirrat tulivat Aasiasta. Intiasta tulevat määrät olivat kasvussa, ja tulevat varmasti kasvamaan entuudestaan. Myös Koreasta odotetaan uusia asiakasvirtoja. Tarja tutustui vastikään Helsinki-Vantaan uudistettuun lentokenttään, jossa eräs pitkäaikainen asiakas lausui vertauksen ”Vesikin on aina virrannut. Samalla tavalla ihminenkin on aina matkustanut.”
Pohjolan Matkan toimintaa ohjaa vahvasti yrityksen arvot, jotka ovat vastuullisuus, positiivisuus, ammattitaitoisuus ja kotimainen perheyrittäjyys. Yhtiö on Traficomin hyväksymä vastuullinen kuljetusyritys, yksi harvoista henkilöliikenteessä. Yhtiö on myös mukana Sustainable Travel Finland -ohjelmassa ja on täytettyään kaikki ohjelman vaatimukset vastikään vastaanottanut asiasta kertovan merkin. Jokaisella yhtiön 17 varikolla on oma seuranta. Tarja uskoo, että asiakkaat yhä enenevissä määrin havahtuvat ja toivovat tietoa yritysten vastuullisuudesta, ja asiakkaat voivatkin yrityksen nettisivuilla tutustua yhtiön kestävän matkailun ohjelmaan ja vastuullisuuteen.
Odotukset koskien tulevaa workshopia ovat korkealla, koska tapaamisten joukossa on uusia kontakteja. ”Odotin innolla workshopia ja tapaamisia. Tämähän on hyvin henkilökohtaista työtä, ja kun luottamus saavutetaan ja yhteistyö toimii, kyse on todella hienosta asiasta. Osallistuin sekä paikan päällä Messukeskuksessa että seuraavan päivän virtuaalisiin tapaamisiin, ja nekin toimivat järjestäjän puolelta moitteettomasti”, Tarja kiittää.
Tarjan seuraava matka suuntautuu Kreikkaan, jonne hän matkustaa ensi vuoden toukokuussa, tuttavapariskunnan kanssa.
Teksti ja kuvat: Jacita Bengts
Jaa artikkeli: