Hyppää sisältöön
· Leena Aalto

Jokainen lentomatkustaja jättää jälkeensä keskimäärin 1,4 kiloa jätettä kierrätettäväksi

Kansainvälisen ilmakuljetusliiton IATA:n laskelmien mukaan yksi lentomatkustaja tuottaa keskimäärin 1,4 kiloa matkustamoon jäävää jätettä. Miten lisätä vastuullisuutta ja vähentää syntyvän jätteen määrää? Miten kotimainen Finnair on kiinnittänyt asiaan huomiota?

Kansainvälinen ilmakuljetusliitto on arvioinut, että lentomatkustus elpyy täysin pandemiasta vuoden 2024 aikana. Tällöin matkustamoon jäävän jätteen määrä tulee olemaan noin kuusi miljoonaa tonnia vuodessa.
Kun vastuullisuutta pyritään jatkuvasti lisäämään, tulisi jätteenkin määrä saada alas. 23 % matkustamon jätteestä syntyy koskemattomasta ruoasta ja juomasta. Matkustamon ruokajätettä koskeva lainsäädäntö (International Catering Waste) estää tehokkaasti ruokien uudelleenkäytön, lahjoituksen, kierrätyksen sekä biokäsittelyn. Jotta käyttämättä jäänyttä ruokaa voitaisiin hyödyntää enemmän, tulisi myös lainsäädäntöä muuttaa.
Matkustamoon jäävää jätettä ovat myös muun muassa sanomalehdet, paperipyyhkeet, muovipullot. pakkausmateriaalit sekä peittojen ja tyynyjen muovikääreet. Jätteeseen kuuluu myös vessojen roskakorien sisältö.

Ongelmana jätteiden kierrätys

Lentokoneateriat valmistetaan menetelmällä, joka on alun perin kehitetty avaruuslentoja varten NASA:n toimesta. Niiden hävittäminen vaatii säännöstön mukaan erikoiskäsittelyä, jonka takia niitä ei saada käytettyä hyväksi. Valmistuksessa käytetään korkeita kypsennyslämpötiloja sekä vältetään tiettyjä riskiraaka-aineita. Tällä pyritään estämään mahdolliset eläinperäiset taudit, vaikka itse asiassa suurempi riski taudeista on salakuljetussa lihassa. Pariisin Charles de Gaullen kentällä tehdyn tutkimuksen mukaan lihaa ja kalaa salakuljetetaan jopa 3 200 tonnia vuodessa pelkästään kyseisen lentokentän kautta.

Suurin osa ruokaa

Kotimaisella Finnairillakin suurin osa lennoilla syntyvästä jätteestä on ruokaperäistä. ”Jätteestä on ruokajätettä 49 %, jonka lisäksi lennoilta jäävistä jätteistä 18 % on avaamattomia elintarvikkeita ja juomia. Muovin osuus on nykyään noin 11 %. Avaamattomat pakkaukset pyrimme aina hyötykäyttämään seuraavilla lennoille”, kertoo Finnair Kitchenin laatu-, turvallisuus- ja ympäristöasioiden kokonaisuudesta vastaava Kaisa Jaakkola.

Finnairin lennoilla jätettä ei synny IATA:n arvioimaa 1,4 kiloa matkustajaa kohden, vaan määrät ovat pienempiä. ”Keskimääräisesti jätettä syntyi alle 300 g per matkustaja vuonna 2022. Kaukolennoilla jätteen määrä on suurempi, lennosta riippuen jopa 800 g”, Jaakkola jatkaa. Edellä mainittujen eläintautiriskien vuoksi jätteiden kierrättäminen on tarkkaa työtä ja jätteiden käsittelyssä sovelletaan sivutuotelainsäädäntöä. Euroopan ulkopuolelta tulevaa ruokajätettä ei kerätä biojätteeksi Finnairillakaan, vaan se menee energiapolttoon.

Miten matkustamon jätettä vähennetään?

Kuten IATA:nkin raportissa todettiin, jätteen määrän vähentämiseen vaikuttaisi oleellisesti se, että ruoka tilattaisiin etukäteen. Finnairilla myydään kaikki tuoretuotteet etukäteen ja pakataan muut ruoat matkustajamäärien mukaan, joka on vaikuttanut suuresti ruokahävikin määrään.
”Finnair asetti keväällä 2018 tavoitteen operaatioista syntyvän kertakäyttömuovijätteen puolittamiseksi vuoden 2022 loppuun mennessä. Tämä tavoite saavutettiin etuajassa jo kesällä 2022. Vuonna 2018 muovijätettä syntyi 466 tonnia vuodessa ja nyt luku on 150 tonnia”, Jaakkola sanoo. ”Yleisimmin muovituotteita on poistettu kokonaan tai korvattu pinnoitetulla kartongilla, jolloin olemme pyrkineet varmistamaan kartonkituotteiden vastuullisen alkuperän”, hän jatkaa.

Finnairilla korostetaan myös sitä, että jokaisen asiakkaan teot vaikuttavat vastuullisuuteen. ”Lentomatkustaja voi esimerkiksi tuoda uudelleentäytettävän vesipullon lennolle. Myöskään juomatölkin sisään ei kannata työntää lautasliinaa tai muita roskia, jotta tölkki voidaan kierrättää”, kertoo Jaakkola.

Tohveleita kierrätysmuovista

Finnair on sitoutunut ilmastotavoitteeseen lentää hiilineutraalisti vuonna 2045 ja puolittaa lentämisen päästöt vuoden 2019 tasosta vuoden 2025 loppuun mennessä.
Muovin kierrätystavoitteet ja ruokahävikin vähentäminen ovat osa Finnairin isompaa strategista tavoitetta sisällyttää kiertotalouden toimintaperiaatteet kaikkeen tekemiseen. ”Kierrätämme kirkasta ja vihreää PET-muovia rPET-raaka-aineeksi. Lentokoneesta kierrätetty muovi saattaa päätyä lennolle takaisin esimerkiksi businessluokan tohvelien raaka-aineena”, Jaakkola sanoo. ”Kehitämme edelleen mukien, pakkausten ja aterimien vastuullisuutta etsien tapoja vähentää jätteen määrää ja pakkausten aiheuttamaa ympäristökuormaa. Erilliskerätty ruokajäte toimitetaan biokaasun ja lannoitemateriaalin valmistukseen. Myös pullot ja tölkit kierrätetään.”

Sen lisäksi, että jokainen lentomatkustaja voi osaltaan vaikuttaa jätteiden vähentämiseen, myös tavaran toimittajien kanssa tehdään pitkäjänteistä yhteistyötä. ”Me Finnairilla keskustelemme tavarantoimittajien kanssa siitä, mikä on käytettyjen pakkausmateriaalien koostumus ja kierrätettävyys reittiverkostossamme ja jätealan yritysten kanssa etsimme parhaita kiertotalousratkaisuja materiaalivirroillemme nyt sekä jatkossa”, Jaakkola päättää.

 

Katja Lehtinen
Leena Aalto

Ikkunapaikan konkari jo vuodesta 1998. Lehden pitkäaikainen päätoimittaja ja nykyinen advisor, joka seuraa edelleen tiiviisti matkailualan tapahtumia ja trendejä.