Kesäsesonki huipussaan Ruotsin-reitillä – ”Ruotsalaiset ja suomalaiset risteilymatkustajat eroavat yllättävillä tavoilla”
Kesä on vilkkaimmillaan Finnlinesin Ruotsin-reitillä, jonne niin suomalaiset kuin ruotsalaisetkin matkustajat ovat löytäneet tiensä. Suomalaiset ostavat laivojen myymälästä salmiakkia, kun taas ruotsalaisten ostoskoriin päätyy makeampia karkkeja.
Finnlinesin uusimmat Finnsirius- ja Finncanopus-laivat aloittivat liikennöinnin Naantalin, Långnäsin ja Kapellskärin välillä syksyllä 2023 ja keväällä 2024. Reilun vuoden sisällä alukset ovat saavuttaneet suuren suosion: reitillä on matkustanut ihmisiä 137 eri maasta. Silti 75 % matkustajista on suomalaisia ja ruotsalaisia.
”Olemme iloisia siitä, että yhä useampi ruotsalainen on löytänyt meidät. Ruotsalaisten kesävaraukset ovat kasvaneet huikeat 55 % viime vuoteen verrattuna”, kertoo Kristiina Uppala, Finnlinesin Head of Customer Service, Passenger Services.
Ostos- ja makuerot näkyvät selvästi
Matkustajakuntien erot näkyvät myös ostoskäyttäytymisessä. Ruokaravintoloissa erityisesti raikkaat kala- ja äyriäisannokset ovat kasvattaneet suosiotaan, ja merenelävät ovat varsinkin ruotsalaisten matkustajien makuun.
Laivamyymälässä suomalaiset suosivat perinteistä salmiakkia, kun taas ruotsalaisten valinta on makeammat bilar-karkit. Alkoholituotteissakin on eroja: ruotsalaiset ostavat enemmän viskiä ja italialaisia viinejä, suomalaiset puolestaan konjakkia ja espanjalaisia viinejä.
Uusien sisaralusten ensimmäisen vuoden aikana Fisherman’s Bistro -ravintola on tarjoillut 32 000 hampurilaisateriaa ja 17 000 fish and chips -annosta. Kahvia on nautittu peräti 105 000 kuppia, mikä on elävä todiste siitä, että merelläkin hyvä kahvi maistuu.
Fisherman’s Bistron suosituimmat annokset ja raaka-aineet 2024:
- 32 000 Superstar Burger -ateriaa
- 17 000 Fish & Chips
- 105 000 kuppia kahvia
- 64 000 croissantia
- 36 000 reissumiestä
- 11 000 kg lohta
- 17 000 kg naudanlihaa
- 5 700 kg äyriäisiä
- 8 800 kg pekonia
- 72 000 litraa maitotuotteita
- 300 000 kananmunaa
Lähde ja kuva: Finnlines
Jaa artikkeli: