Aostanlaakso Italian luoteisosassa tarjoaa sisältöä kaikkina vuodenaikoina ekologisella otteella

120 linnaa, kilometrikaupalla murtomaahiihtolatuja, upeita Alppirinteitä lasketteluun, pyöräilyyn soveltuvia polkuja ja vaellusreittejä. Lukematon määrä niin sanottuja hutteja eli vaellusreittien varrella sijaitsevia majataloja sekä maisemat, jotka saavat haukkomaan henkeä. Tähän kun lisää Italian herkut, paikalliset viinit, ystävälliset ihmiset ja kiireettömyyden ilmapiirin, on Italian luoteis-osan reissulle jo enemmän kuin tarpeeksi hyviä syitä.

Aostanlaakso on nimensä mukaisesti pitkä, enimmäkseen länsi–itä-suuntainen laakso, joka alkaa Pojoen tasangolta ja päättyy Monte Biancolle (Mont Blanc, 4 811 metriä). Alueelle saapuu kesällä paljon italialaisia erityisesti Milanosta ja puolentoista tunnin ajomatkan päästä Torinosta. Kun saapasmaa on kuumimmillaan, Alppien juurella vallitsee italialaisittain raikas keli. Suomalaisesta ilmanala voi toki tuntua paahtavalta, mutta Rooman kuumuuteen verrattaessa se mahdollistaa paremmin aktiiviset päivät. Tämä on hyvä asia, sillä Aostanlaakson kohteissa on loistavia patikointi- ja pyöräilymaastoja. Talvisin seudulla liikutaan joko murtomaasuksin tai lasketellen.

Ulkomaalaiset viipyvät alueella kesäisin muutaman päivän ja italialaiset pidempään. Talvella tilanne keikahtaa päinvastoin. Silloin esimerkiksi pohjoismaalaiset ovat alueella usein viikon, italialaiset viikonlopun.

“Skandinavian alue tuntuu selvästi etsivän paikkoja, jotka eivät ole ihan niin kaikkien tuntemia ja täynnä turisteja. He ovat enemmänkin ihmiskontaktien perässä, kuin massaturismin imussa. Heille on nähdäkseni myös tärkeää olla osa yhteisöä ja päästä todella tutustumaan alueeseen myös ihmisten kautta”, Gressoney-Saint-Jean:ssa (myös pelkkä Gressoney) sijaitsevan Castore & Polluce -ravintolan omistaja ja paikallisen turismin parissa työskentelevä Paolo Vigano kiittelee.

1779 metrin korkeudessa sijaitseva Alpenzü-hut on oiva paikka lounaalle tai vaikka yöpymiselle useamman päivän vaelluksella. Valentina Rial tarjoaa paikallisia herkkuja.

Päivä rinteessä ja ilta kylpylässä

Gressoney on erityisesti talviurheilukohde ja laskettelijoiden suosiossa. Siellä tiedetään lomailleen myös Ruotsin kuninkaallisten, vaikka virallisesti paikalliset eivät tätä vahvista. Yksityisyyttä arvostetaan alueella suuresti.

“Pohjoismaalaiset tulevat tänne koska rinteet ovat erinomaiset ja hissijonot lyhyemmät kuin suosituimmissa kohteissa”, Annamaria Corsico kertoo.

Hän omistaa Jolanda sport and Spa Hotellin, jonka huoneista voi melkein sängyssä maaten tarkistaa hiihtohissin jonojen pituuden. Hissi lähtee nimittäin suoraan takapihalta, hotellin spa-osaston takaa.

Sähkökäyttöinen maastopyörä on erinomainen valinta pyörälenkille, sillä tasaiset osuudet ovat Alppien juuressa vähissä ja lihasvoimalla reissut jäävät nopeasti lyhyiksi.

Italiaa ekologisella otteella

“Italian pohjois-osassa on tehty paljon siirtoja ekologisen matkailun suuntaan”, Vigano kertoo.

Hän on toiminut seitsemän vuotta alueen turismin johtajana, joten tietää mistä puhuu.

Ravintoloitsijana hän, kuten monet muutkin alueen toimijat, korostaa paikallisia raaka-aineita. Paikalliset ovat erityisen ylpeitä – ja syystäkin – fontina-juustosta ja paikallisista viineistä.

Green Alpine Experience hotelliketjun johtaja Andrea Celesia on yksi näkyvimmistä alueen ekologisen linjan vetäjistä.  Hänellä on 15 hotellia Aostanlaaksossa ja Italian ekologin hotelli -palkinto jo vuodelta 1997.

Murtomaahiihtäjien rakastamassa Cognessa sijaitseva Notre Maison -kylpylähotelli on omavarainen sähkön suhteen, nojaa vahvasti kierrätyksen ja vihreiden arvojen varaan ja mahdollistaa esimerkiksi lentopistekompensoinnin istuttamalla alueelle puita.

Green Alpine Experience hotelliketjun johtaja Andrea Celesia esittelee lähirinteiden jätepuuta, joka toimii Notre Maison -hotellin omavaraisen sähkötuotannon energiana.

“7 vuotta sitten päätimme, että koska olemme oikeastaan osa kansallispuistoa, emme voi laajentua ja toimia tavalla, joka rasittaa luontoa. Meidän täytyy olla osa ekologista toimintaa. Aluksi resurssimme eivät riittäneet suurten satsausten tekemiseen, mutta kun päätimme, että tämä on tulevaisuutemme ja aloimme ajaa asiaa, huomasimme turistien määrän kasvavan 30 prosenttia. Matkustajat arvostavat ekologia ratkaisuja. Olisihan se turistillekin outoa viettää päivä luonnosta nauttien ja yöpyä sitten tätä upeaa luontoa kuluttavalla tavalla”, Celesia tuumaa.

Hän kertoo kuinka muutama vuosi sitten alueen hotellien parkkipaikat olivat päivisin tyhjillään, sillä ihmiset liikkuivat autoilla maastoon. Nyt parkkipaikat ovat täynnä, sillä autojen sijaan kuljetaan jalkaisin tai pyörillä. Ekologinen ajattelu ei ole vain siis hänen hotelliketjunsa ideologia, vaan se on levinnyt kaikkialle. Cognen-kaupungista löytyy myös sähkökäyttöinen linja-auto, joka kipuaa surutta vaikka korkealla vuorella olevaan suljettuun kaivokseen.

Celesia suunnittelee toiminnan laajentamista lähinaapureihin Sveitsiin ja Ranskaan. Hotellien välillä voisi liikkua kätevästi Calesian edullisesti vuokraamilla sähköautoilla.

Gressoney-Saint-Jean:ssa sijaitsevassa Savoian linnassa asusteli mm. kuningatar Margherita, joka antoi nimensä pizzalle.

Pohjoisen Rooma huokuu historiaa

Aostanlaakson suurin kaupunki on Aosta. Sitä kutsutaan pohjoisen Roomaksi, sillä kaupungissa on paljon Rooman aikaisia rakennuksia ja raunioita. Moni italialainen tulee kaupunkiin juuri sen historiallisen taustan takia.

“Kaupunki on myös erinomainen mahdollisuus yhdistää historiaan esimerkiksi shoppailua ja kulinarismia tai vaikka luontoaktiviteetteja”, paikallisopas Dolores Jurillo sanoo.

Jurillon mielestä Aostanlaaksossa on nähtävä ainakin Aostan kaupunki, vähintään vilaus yhdestä alueen 120:stä linnasta ja kaapelirata ylös Mont Blancille.

Euroopan huipulle suuntaava kaapelihissi lähtee Courmayeurin kaupungista. Huipulle mennään yhdellä pysähdyksellä ja ylhäällä on ikuinen talvi, vaikka alueen jäätikkö onkin sulanut huolestuttavasti.

Euroopan huipulle, 3446 metrin korkeuteen pääsee Courmayeurin kaupungista lähtevällä kaapelihissillä. Matkaa Mont Blancille tekevät sulassa sovussa niin turistit kuin ja jäätikön kiipeilijätkin. Vuosittainen kävijämäärä on noin 35 000.

Kyyti maksaa noin 60 euroa, mutta matka on rahan arvoinen. Ykköstasolta löytyy esimerkiksi kasvitieteellinen puutarha, museo, elokuvateatteri ja ravintola. Sieltä lähtee myös monentasoisia kävelyreittejä rinteelle.

Ylätasanteella sijaitsee Ranskan raja. Se on normaali sisäovi, jonka takaa lähtee kaapelirata. Tämähän koppimaiseen pikkuhissiin mahtuu muutama ihminen ja matka vie noin 90 minuuttia Italian puolen 20 + 7 minuutin sijaan. Courmayeurista lähtevän 60-paikaisen, 360 astetta hitaasti pyörivän maisemavaunun jälkeen kyyti näyttää karulta. Ranskan rataosuus ei ole auki päivittäin.

Ekologisuus on läsnä myös Euroopan katolla, sillä aurinkovoimalla ja uusiutuvalla energialla liikkuva Mont Blancin hissi on Euroopan ensimmäinen ekologinen kaapelirata. Alue on myös muovivapaa ja keskuksen toimintaan kuuluu läheisestä luonnosta huolehtiminen – myös huolestuminen. Mont Blancin suuri jäätikkö on kutistunut kymmenesosaan siitä mitä se aikoinaan oli. Ennen jäämassa ylsi melkein parkkipaikalle asti. Nyt on matkattava korkeimmalle asemalle, jotta sen näkee.

 

Riikka Mahlamäki-Kaistinen
Lisää kohteita
Tilaa uutiskirjeemme

Liittymällä Ikkunapaikan postituslistalle, saat uutiskirjeen lehtien ilmestymisen välillä, noin 8 kertaa vuodessa.

Haluatko kirjautua ulos?
X