
Kolumni: Michelin-tähdistä ideaa matkailun kehittämiseen
Mitkä ovat ne asiat, joiden takia kansainvälisen matkailijan kannattaa tulla juuri Suomeen? Matkailuala on erittäin kilpailtu ala, kun kansainvälisistä matkailijoista on kyse. Matkailijoilla on paljon erilaisia mahdollisuuksia matkustaa ympäri maailmaa. Miksi ihmeessä Suomeen kannattaa tulla?
Michelin-tähtien perusajatus on nerokas: mitä parempi kohde, sitä enemmän aikaa, rahaa ja vaivaa kannattaa käyttää kohteessa vierailemiseen. Michelin-tähtiä on jaettu ravintoloille 1930-luvulta asti, ja edelleen voidaan puhua erittäin arvostetusta instituutiosta. Ravintola voi saada enintään kolme tähteä.
Yksi tähti kertoo, että ravintola on hyvä omassa luokassaan. Kaksi tähteä, että ravintola on erinomainen ja sinne kannattaa poiketa, jos matkareitti kulkee läheltä. Kolmen tähden ravintola on poikkeuksellisen hyvä, ja on sinne varta vasten tehdyn matkan arvoinen. Ravintola-alalla tämä on mullistanut laatustandardit, mutta entä jos soveltaisimme samaa logiikkaa koko matkailualaan?
Kuinka kaukaa olet valmis matkustamaan?
Mikäli matkailijoiden halutaan saapuvat kohteeseen, siellä pitää tietysti olla jotain vetovoimaista. Kohteen vetovoima sitten määrittää, kuinka kaukaa ja kalliilla matkailijat ovat valmiita kohteeseen matkustamaan. Jo yhden Michelin-tähden saaminen ravintolalle on nykyään aikamoinen saavutus. Sama ajatus on sovellettavissa matkailussa. Mikä tahansa kohde tai yritys voi olla matkakohde ja saada jonkin verran asiakkaita. Jos kuitenkin haluaa, että ihmiset tulisivat kauempaa, pitää paikassa olla jotain erikoista.
Michelin-tähtien saaminen vaatii yritykseltä ja sen työntekijöiltä paljon. Se vaatii päämäärätietoista tekemistä, ajan ja rahan investoimista, sekä korkean tason osaamista. Aivan sama asia se on matkailussakin. Mikäli halutaan kehittää kansainvälistä matkailua, pitää myös investointien olla Michelin-tähtien tasoisia.
Kun matkailualan investointeja suunnitellaan, kannattaa miettiä, mikä on tavoitetaso. Pienilläkin investoinneilla saa läheltä asiakkaita, mutta kauempaa asiakkaita halutessa pitää tähdätä kolmen tähden tasolle. Lapissa on onnistuttu tunnistamaan ja kehittämään tähtien arvoisia matkailuelämyksiä. Nämä eivät ole syntyneet itsestään, vaan ne ovat vaatineet päämäärätietoista työtä.
Mikä on tähdettömyyden todellinen syy?
Suomessa on niin väkilukuun suhteutettuna kuin absoluuttisestikin vähän Michelin-tähden ravintoloita verrattuna muihin Pohjoismaihin. Tällä hetkellä vain yhdeksän suomalaista ravintolaa on saanut vähintään yhden tähden. Tanskassa niitä on 31. Islannissakin kahdeksan.
Jos matkailualalla olisi oma Michelin-tähtien järjestelmä, niin jäisikö Suomi samalla tavalla matkakohteiden tähdissä muiden Pohjoismaiden jalkoihin? Pitääpä käydä tutkimaan asiaa ihan kunnolla. Entä jos Suomen ongelma ei olekaan heikko saavutettavuus verrattuna muihin Pohjoismaihin vaan ”vain” kansainvälisen tason investointien puute?
Kolumni on ilmestynyt Ikkunapaikassa 2/2025
Jaa artikkeli: