Hyppää sisältöön
· Leena Aalto

Kotimaan matkailu oli heinäkuussa ennätysvilkasta

Kotimaanmatkailussa rikottiin monin paikoin ennätyksiä tänä kesänä. Tuoreet tulokset kertovat, että suomalaiset matkailijat ovat lähteneet kotimaan eri kohteisiin koronasta huolimatta. 

Kotimaiset yöpymiset kasvoivat heinäkuussa 30 prosenttia viime vuodesta.

Kuluneen kesän tilastot paljastavat, että kotimaisten yöpymisten määrä heinäkuussa oli historian korkein. Kasvua vuoden 2020 heinäkuuhun oli 30 % ja koronaa edeltävään heinäkuuhun 2019 verrattuna yöpymisten määrä oli 27% suurempi.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

 Kotimaan matkakohteita yhteen kokoavan 100 syytä matkailla Suomessa -kampanjan teettämän kyselyn* mukaan 31 prosenttia suomalaisista matkusti kotimaassa tänä kesänä jopa yli viisi kertaa. Vastauksista selviää, että lämmin sää, monipuolinen tarjonta ja koronaturvalliset vaihtoehdot innostivat matkailemaan aktiivisesti. 

Kyselyyn vastanneet kotimaiset matkailijat panostivat kuluneen kesän aikana erityisesti elämyksiin (52%), ruokaan (50%) majoituksiin (36%) ja aktiviteetteihin (29%). Matkan suuntaa ohjasi kyselyn mukaan kuitenkin kaikista selkeimmin maisemat, joihin 72 prosenttia vastanneista sanoi panostaneensa.

 

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

“Heinäkuun tulos on huippuhieno kotimaiselle matkailualalle. Se kertoo myös siitä, että kotimaan matkailijoiden kulutustottumukset ovat monipuolistuneet. Enää ei lähdetä ainoastaan omalle mökille, vaan satsataan palveluihin, kuten majoituksiin, elämyksiin ja välinevuokraukseen”, summaa Suoma ry:n puheenjohtaja Anne-Marget Hellén.

Maantieteellisestä monipuolistumisesta kertoo muun muassa kotimaan matkailijoiden valmius lähteä kauas. Kyselyyn vastanneista 69 prosenttia ovat valmiita matkustamaan jopa yli 500 kilometrin päähän kotipaikkakunnaltaan. Kyselyyn vastanneista 97 prosenttia matkusti tänä kesänä autolla, 29 prosenttia junalla ja 13 prosenttia linja-autolla.

 Kyselyyn vastanneiden suomalaisten asenteet matkailua kohtaan olivat ennen kaikkea positiivisia ja jopa yllättyneitä. Vastausten mukaan yllättävintä matkailijoille oli muun muassa matkailijoiden määrä ympäri Suomen, tarjonnan monipuolisuus, matkailun helppous ja yhä uusien kohteiden löytyminen.

Kotimaassa luonnonläheiset kohteet ovat yleensäkin suosituimpia kohteita, mutta erityisesti korona-aikanana luonto on vetänyt suomalaisia matkailijoita puoleensa. Jopa 93 prosenttia kyselyyn vastanneista sanoo odottavansa kotimaanmatkailulta luontoa. Myös salaisia helmiä (72%), aktiviteetteja (49%) ja yllätyksellisyyttä (45%) odotetaan kotimaassa matkailulta.

 “Kotimaassa todella riittää nähtävää ja koettavaa. 100 syytä -sivustolta lähes jokainen kävijä on löytänyt tänä kesänä vähintään yhden täysin uuden kohteen”, kertoo Hellén.

Useita uusia kotimaan kohteita 100 syytä matkailla Suomessa -kampanjan sivustolta löysi kesän aikana 40 prosenttia, muutamia uusia tuttavuuksia 49 prosenttia ja yhdestä kahteen uutta kohdetta löysi 10 prosenttia, selviää kyselystä.

Kotimaanmatkailun suosion kasvu on jakaantunut erityisen hyvin pienemmille kohteille. Esimerkiksi Kainuusta, Oulun seudulta ja useista lännen saaristokohteista raportoidaan kuluneen kesän huipputuloksista jopa vuoteen 2019 verrattuna. Kotimaan matkailuorganisaatiot viestivät kuitenkin yhteisesti, että huoli koronakriisin jatkumisesta on suuri. Ennen kaikkea tapahtumien peruuntuminen ja ravintolarajoitukset ovat tuoneet haasteita.

“Korona tuo varjon kotimaanmatkailun syksyyn ja tuleva huolestuttaa niin matkailuyrittäjiä kuin matkailuorganisaatioita. Varaa takapakkeihin ei enää ole”, sanoo Hellén.

Kotimaanmatkailun innostus ei silti näytä laantuvan, jos lupa matkustaa saadaan. 100 syytä matkailla Suomessa -kampanjan kyselyyn vastanneista 54 prosenttia aikoo ensi kesänä matkustaa ainoastaan Suomessa ja 44 prosenttia vastanneista sekä kotimaassa että ulkomailla.

 

Lähde: Suoma ry

Leena Aalto

Ikkunapaikan konkari jo vuodesta 1998. Lehden pitkäaikainen päätoimittaja ja nykyinen advisor, joka seuraa edelleen tiiviisti matkailualan tapahtumia ja trendejä.