Hyppää sisältöön
· Leena Aalto

Kotka-Hamina keräsi alueen matkatarjonnan paketoitavaksi verkkoon

Visit Kotka-Hamina on kerännyt alueen matkailutarjonnan paketoitavaksi verkkoon. Mukaan on liittynyt myös Loviisa, joka osuu monelle sopivasti matkan varrelle lännestä lähestyessä. Verkosta voi ostaa joko koko paketin tai yksittäisiä palveluita. Mukaan toteutukseen saatiin ElämysGroup, mistä löytyi sekä tekninen osaaminen että paketoimiseen tarvittu vastuullinen matkanjärjestäjä.

Vuosikausia maailmalla matkailuteollisuuden parissa työskennellyt Kati Paasi palasi muutama vuosi sitten Suomeen ja kotikaupunkiinsa Kotkaan, elinkeinopalveluita tuottavan kehittämisyhtiö Cursor Oy:n matkailujohtajaksi. ”Kaupunkiparilla on kiinnostavaa historiallista ja merellistä matkailutarjontaa, mutta niiden varaaminen ei ollutkaan helppoa”, huomasi Paasi. Asialle piti tehdä jotain.

Sopivan alustan etsiminen

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Etsiessään sopivaa ratkaisua Paasi tiimeineen totesi, ettei monella muullakaan visit-organisaatiolla ollut tapaa tarjota varattavaksi matkailutuotteita tai matkapaketteja. Jotkut suuremmat alueet olivat pyrkineet ratkaisuun perustamalla matkanjärjestäjän, joillakin kaupungeilla oli Doerz alusta ”live local”- tuotteille ja elämyksille, mutta monella ei ollut mitään tapaa saattaa tuotteita digitaalisesti kuluttajien saataville.

“Meidän ydintehtävämme on edesauttaa alueemme matkailuelinkeinon kasvua ja siihen halusimme löytää ajan hermolla olevan, kustannustehokkaan, omillaan kantavan ja monikanavaisuutta edistävän tavan. Halusimme tuoda kaikki alueemme matkailupalvelut, niin majoituksen, kuljetukset, elämykset, pääsyliput, reitit kuin käyntikohteetkin helposti ostettavaan muotoon ja paketoitaviksi. Tämä on ollut matkailuyrityskenttämme tarpeena pitkään, mutta potentiaalinen toteutuksen malli puuttui. Uudessa mallissa yrittäjä voi myydä tuotteitaan suoraan, mutta lisäksi alueen tarjonta näkyy myös visitkotkahamina.fi– verkkosivuilla.”, Paasi selventää.

Yhteistyö Elämyksen kanssa

Ratkaisuja hakiessaan Paasi löysi Elämykseltä sitä matkailun teknologiaosaamista, jota tarvittiin. Lisäksi Elämys DMC matkailun Incoming-toimijana ja vastuullisena matkanjärjestäjänä oli erinomainen yhteistyökumppani. ElämysTech rakensi Visit Kotka-Haminalle kauppapaikan, ikkunan tuotteisiin ja matkapaketteihin.
Verkkokauppa on valtava digiloikka Kaakkois-Suomen alueelle. Palvelu yhdistää visitkotkahamina.travel -alustalle alueelliset palveluntarjoajat tuotteineen, vastuullisen matkanjärjestäjän sekä potentiaaliset matkailijat. Mukana on jo nyt 25 aktiviteetti- ja elämyspalveluiden tarjoajaa, 15 majoittajaa, 50 aktiviteettituotteita, 20 reittiä ja muuta ilmaistuotetta. Kesään mennessä kasassa on yli 100 tuotetta.
”Projektin aloituksesta on nyt vuosi. Ensimmäiset elämystuotteet tulivat myyntiin hiihtolomien aikaan. Varsinainen avaus, matkapaketointi mukaan lukien tapahtui huhtikuun puolivälissä. Osalla seudun yrittäjistä oli jo valmiita tuotteita verkossa myynnissä, osan kanssa olemme lähteneet tuotteistamisesta”, kertoo Paasi. Palveluntarjoajat syöttävät itse tuotteensa digitaalisiin alustoihin ja hallinnoivat saatavuutta. Elämys DMC huolehtii tuotannon kokoamisesta yhteen. ”Olemme pyrkineet siihen, että mukaan voi tulla helposti ja matalalla kynnyksellä.” sanoo Paasi.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

 

 

Täydellinen matkapaketti

Kuluttaja voi ostaa verkkokaupasta pelkästään opastetun kierroksen alueen vierailukohteessa tai pääsylipun museoon tai tapahtumaan, tai halutessaan räätälöidä koko matkansa autonvuokrauksesta, majoituksesta ja ruokailuista kävelykierroksiin ja torikahveihin.
”Myöhemmin, kun Elämys Groupin Koko Travel Planner saa sisältöönsä myös muiden alueiden tarjontaa, asiakas voi paketoida lomaansa elämyksiä laajemmaltakin alueelta, kenties jopa yli Suomen rajojen. Se, että samasta paikasta löytyy koko alueen matkailutarjonta, lisää kohteen kiinnostavuutta ja pidentää asiakkaiden viipymää. Kun tarjontaan tulee vinkkejä erilaisista aktiviteeteista ja ravintoloista, on helppoa löytää kiinnostavaa tekemistä myös pidemmäksi aikaa, tai lisäarvoa vierailulle. ”Myös paikalliset oppaat ovat nyt saaneet kauppapaikan, missä myydä palvelujaan, aikaisemmin heillä ei ollut digitaalista tapaa myydä palveluitaan.” Paasi kertoo.

Mahtava apu pienille

Haminassa maatilamatkailua tarjoavan Aholafarmin Tuula Ahola kiittelee uutta kauppapaikkaa. Hänen mukaansa alueen matkailuyrittäjät ovat jo usean vuoden ajan kaivanneet seudulle keskitettyä kauppapaikkaa.

”Otimme uuden kauppapaikan ilolla vastaan. Innokkaana lähdimme mukaan heti alusta lähtien, sillä uskomme, että sekä yksittäiselle pienelle matkailuyritykselle, että myös koko seudulle uusi kauppapaikka tuo vahvasti lisää näkyvyyttä. Näkyvyyden sekä ostamisen helppouden puolestaan uskomme tulevaisuudessa lisäävän kaikille myös liiketoimintaa”, Ahola iloitsee.

Kansainvälistä näkyvyyttä

“Merkittävää tässä ratkaisussa on myös se, että tuotteistus tapahtuu kotimaisten kanavien lisäksi kansainvälisiin kanaviin. Ulkomaillakin toimivat matkanjärjestäjät voivat näin saada matkatuotannon reaaliaikaisena myyntiin omiin kanaviinsa, koska partnerina on matkailun maapalveluita laadukkaasti ja kustannustehokkaasti tuottava toimija. Se, että Elämys DMC toimii vastuullisena matkanjärjestäjänä mahdollistaa myös ulkomaisille matkanjärjestäjille esimerkiksi kiertomatkatuotannon Elämys DMC:n kautta”, sanoo Kati Paasi.

 

 

 

Leena Aalto

Ikkunapaikan konkari jo vuodesta 1998. Lehden pitkäaikainen päätoimittaja ja nykyinen advisor, joka seuraa edelleen tiiviisti matkailualan tapahtumia ja trendejä.