
Kurkistus huomiseen kertoo, että tulevaisuuden innovaatiot ovat jo täällä
Haaga-Helian Palvelukokemusten laboratorio LAB8 tutkii innovaatioita ja trendejä vieraanvaraisuusalan eri kulmista. Se julkaisee trendiraportin neljästi vuodessa. Syksyn matkailuaiheisessa trendiraportissa esiteltiin korona-ajan viimeisimpiä innovaatioita ja tulevaisuuden ideoita. Tässä on niistä muutamia.

Ekologisia kelluvia hotelleja alkaa olla lähes joka maailman kolkalla, niin Seine-joessa, arktisilla alueilla kuin tropiikissakin. Qatariin ollaan avaamassa futuristinen hotelli viimeistään vuonna 2025. Ekologinen hotelli tulee taltioimaan sähköenergiaa veden virtauksesta. Siitä povataan ympäristöystävällisten majoitusvaihtoehtojen tärkeää edustajaa. Qatarin hotelli hyödyntää tekniikassaan dynaamista paikannusjärjestelmää, jonka avulla se pysyy paikallaan.
Myös Anthénean kelluva hotellisviitti on ympäristöystävällinen majoitusvaihtoehto. Se toimii aurinkovoimalla, ja siinä on sertifioitu jätevedenkäsittely. Sviitti on Jean-Michel Ducancellen käsialaa.
Kelluvien hotellien lisäksi konttihotellien rakentaminen on nyt perin trendikästä. Konttirakentamisella edistetään kestävää kehitystä, kun työmaa-aika lyhenee ja kontteja pystytään kierrättämään.
Paikasta toiseen hyperloopilla
Virgin-yhtiö on kokeillut onnistuneesta hyperloop-matkustusta. Hyperloop on nopea ihmisten tai tavaroiden kuljetustapa tyhjiössä kulkevassa kapselissa.
Virgin Hyperloop keskittyy massojen saavutettavuuteen: Hyperloop-järjestelmä voisi kuljettaa tuhansia matkustajia kerralla ja kuusi kertaa nopeammin kuin autolla. Tavoite on, että hyperloop olisi kilpailukykyinen verrattuna lentoihin. Virgin Hyperloopin toimitusjohtaja Jay Walderin sanoin: “Jos palvelu ei ole edullinen, ihmiset eivät käytä sitä. Useimmilla ei ole varaa käyttää suurnopeusliikennettä päivittäin. Me haluamme muuttaa tämän.”
Nyt Virgin Hyperloop keskittyy järjestelmien sääntelyyn ja sertifiointiin. Tavoitteena on saada turvallisuussertifiointi vuoteen 2025 mennessä, ja kaupallinen toiminta alkamaan jo vuonna 2030.

Lentokoneiden matkustamot
Nano- ja touchless-teknologiat ovat olleet koronan myötä kuumia aiheita myös lentokoneissa.
PriestmanGoode on kehittänyt havainnollistuksen tulevaisuuden lentokoneen matkustamosta. Tarkoitus on parantaa hygieniaa ja matkustajien turvallisuutta. Pure Skies -lentokoneen matkustamon muotoilu perustuu sileille linjoille ja pinnoille, jotka on helppo puhdistaa ja desinfioida UV-C-tekniikalla lentojen välillä.
Luksushotellien uniklinikat
Hyvinvointimatkailu lähti uuteen suuntaan, kun Mandarin Oriental Geneva -hotelli keksi tarjota asiakkaille uniklinikkapaketteja uniongelmiin. CENAS-uniklinikan kanssa kehitetty Mandarin Oriental Geneven unipaketti sisältää unitestin VIP-sviitissä, uniraportin ja diagnoosin tulosten perusteella.
Myös muualla on havahduttu unen tärkeyteen. Ruotsalainen sängynvalmistaja Hästens on luonut Sleep Spa -hotellikonseptin yhdessä Portugalin O Valor do Tempo -luksusryhmän kanssa. Sleep Span yöpymispuitteissa on nukkumisasento-opetusta, kattava tyynyvalikoima ja soittolistoja. Hotellin uniikit huoneet lupaavat rauhallisen ja levontäyteisen kokemuksen.
Pelillistetyt matkailusovellukset
Etelä-Dundasin kunnassa Kanadan Ontariossa on julkistettu uusi matkailijahoukutin, innovatiivinen matkailusovellus Tourism Pursuit, jossa hyödynnetään pelillistämistä (gamification) ja vuorovaikutteisuutta. Etelä-Dundasin rannoilla, viinitiloilla ja kirsikkafarmeilla on QR-koodeja matkailijoiden skannattavaksi. Niiden avulla löytyy yksityiskohtaista tietoa kohteesta ja kohteeseen liittyviä pelejä pelattavaksi.
Videosovellus TikTokilla havitellaan Z-sukupolven matkailijoita. TikTok onkin tehnyt lukuisia yhteistöitä matkailutoimijoiden kanssa. Esimerkiksi The Vietnam Society of Travel Agents teki sopimuksen TikTokin kanssa, ja lanseerattu #HelloVietnam-kampanja kerrytti noin 50 000 videota ja yhteensä 100 miljoonaa näyttökertaa – ja miljoonat matkailijat löysivät tiensä Vietnamiin.