Hyppää sisältöön
· Leena Aalto

Lapissa puhalletaan nyt yhteen hiileen, kaikki 21 kuntaa lähtivät mukaan

Ensimmäistä kertaa Lapin maakunnallisen markkinointi- ja viestintätalo House of Laplandin historiassa, kaikki 21 Lapin kuntaa lähtivät mukaan yhteiseen rahoituspohjaan. Tavoitebudjetti oli 600 000 euroa, josta suuri osa satsataan lumettoman kauden markkinointiin.

”Rahoituspohja on kaksiosainen. Perusrahoituksella katetaan esimerkiksi henkilöstöä, kiinteitä kustannuksia ja digimarkkinoinnin kanavia. Toimenpiderahoitus taas jakautuu eri osa-alueisiin, kuten elokuvakomission lokaatiomarkkinointiin, osaajamarkkinointiin, matkailuun ja bisnekseen”, House of Laplandin toimitusjohtaja Satu Luiro kertoo.
Kuntien osuus perusrahoituksesta muodostuu asukasluvun mukaan. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että kuntien asukaslukua verrataan Lapin kokonaisasukaslukuun ja siten saadaan prosenttiosuus budjetista.
”Perusrahoituksen suurimmat maksuosuudet ovat siis kunnilla, joissa asuu eniten väkeä.

“Onhan se hieno juttu, että ensimmäistä kertaa ihan kaikki Lapin kunnat ovat mukana perusrahoituspohjassa ja toimenpiteissäkin”, Satu Luiro House of Laplandista kertoo.

Esimerkiksi Rovaniemellä asuu yli 30 prosenttia Lapin asukasluvusta”, Luiro kertoo.
Kokonaisrahoituksen tavoitebudjetti vuodelle 2023 oli 600 000 euroa, mutta summasta jäätiin jonkin verran. Tämä johtui siitä, että budjettia laadittaessa ei oltu vielä tehty päätöksiä toimenpiderahoituksen suhteen. Kunnille annettiin mahdollisuus valita vähintään yksi kolmesta teemasta, joiden toimenpiderahoituksiin ne osallistuvat.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

”Budjetti on pieni, mutta ajatuksena on olla mukana erilaisissa hankkeistuksissa ja saada sitä kautta lisäresursseja.”

Toimenpiderahoitukset

Toimenpiderahoituksen kuntaosuuksien määrityksissä on jonkin verran vaihtelevuutta. Esimerkiksi osaajamarkkinoinnin rahoitus nojaa perusrahoituksen kaltaisesti asukaslukuun kun taas lokaatiomarkkinointi eli elokuvakomission toiminnassa rahoitus on jakautunut eri luokkiin.

”Näistä huomioidaan esimerkiksi se, miten kunta pystyy vastaanottamaan isoja elokuvatuotantoja ja lisäksi on muitakin kriteerejä. Lokaatiomarkkinointi näyttelee isoa roolia Lapin näkyvyydessä. Lappi on erittäin kiinnostava av-alan tuotantojen kohteena.  Kun tänne saadaan elokuva- tai av-alan tuotanto, he käyttävät paikallisia palveluja ja tuovat tuloja Lappiin. Lisäksi tuotannoista tulee myös näkyvyyttä”, Luiro kertoo.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Suomessa on Business Finlandin av-alan kannustusjärjestelmä, mutta Lapissa ei ole vielä alueellista tuotantokannustinta. Luiro toivoo tilanteen muuttuvan jatkossa.

Osaajamarkkinoinnin suhteen suunnitelmissa hankkeista on se, miten tavoitella paremmin kansainvälisiä kohderyhmiä.

”Tavoitteena on rakentaa pitkäjänteisesti mielikuvia Lapista myös kiinnostavana kohteena asumisen ja työn tekemisen näkökulmista.”

Keski-Eurooppa tähtäimessä

Luiro kertoo, että vaikka toiminta on lähtenyt hienosti liikkeelle, suunnitelmat matkailun ja bisnesmarkkinoinnin suhteen ovat vielä osin työvaiheessa.

”Varmaa on, että tullaan satsaamaan lumettomaan kauteen. Markkina-alueemme on Keski-Euroopassa ja UK:ssa ja House of Laplandin fokus on kansainvälisessä matkailumarkkinoinnissa. Markkinointia tehdään pääsääntöisesti digialustoilla ja koska kyse on brändimarkkinoinnista, toimet ovat pitkäntähtäimen siirtoja.”

House of Lapland omistajia ovat Lapin kunnat ja korkeakoulut. Yhtiön toiminta on voittoa tavoittelematonta.

 

Riikka Mahlamäki-Kaistinen

 

Kuvateksti:

“Onhan se hieno juttu, että ensimmäistä kertaa ihan kaikki Lapin kunnat ovat mukana perusrahoituspohjassa ja toimenpiteissäkin”, Satu Luiro House of Laplandista kertoo.

Leena Aalto

Ikkunapaikan konkari jo vuodesta 1998. Lehden pitkäaikainen päätoimittaja ja nykyinen advisor, joka seuraa edelleen tiiviisti matkailualan tapahtumia ja trendejä.