Hyppää sisältöön
Flixbus ja Greyhound
· Ikkunapaikka

Lentämättä matkalle – maata pitkin matkustaminen haastaa matkailualaa uudistumaan

Maata pitkin matkustaminen on noussut viime vuosina kasvavaksi trendiksi, joka näkyy jo matkailualan toimijoiden arjessa, mutta jonka merkitys alalle on vielä hahmottumassa.

Yhä useampi matkailija valitsee junan, bussin tai muun maaliikenteen vaihtoehdoksi lentämiselle. Mitä maata pitkin matkustamisen ilmiö tarkoittaa ja miksi se kiinnostaa matkailijoita juuri nyt? Miten alan ammattilaiset voivat hyödyntää sitä?

Maata pitkin matkustaminen tarkoittaa matkustamista ilman lentokonetta – junalla, bussilla, autolla tai vaikkapa pyörällä. Myös laivamatkat lasketaan usein osaksi tätä matkustustapaa, vaikka ne eivät kulje kirjaimellisesti maata pitkin. Suosion taustalla ovat usein ympäristösyyt, mutta myös mukavuus ja elämyksellisyys. Matkanteosta välipysähdyksineen halutaan tehdä osa matkaa sen sijaan, että kiirehdittäisiin kohteeseen mahdollisimman nopeasti.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Visit Finlandin kestävän kehityksen johtaja Liisa Kokkarinen kertoo, että erityisesti junamatkustaminen on ollut kasvussa Suomessa jo usean vuoden ajan – niin kotimaanmatkailijoiden kuin kansainvälisten vierailijoidenkin keskuudessa.

Vaikka Suomesta ei ole suoraa kansainvälistä junayhteyttä, Ruotsin ja Viron kautta pääsee jatkamaan Euroopan eri kolkkiin. Euroopassakin junamatkailu on selvässä kasvussa ja uusia yöjunareittejä avataan jatkuvasti.

“Ei voi puhua enää pelkästä trendistä. Maata pitkin matkustaminen on jo vakiintunut vaihtoehto”, Kokkarinen sanoo.

VR
Maata pitkin matkustaessa matkailutuloja jää myös reitin varrelle. Aluetaloudelliset hyödyt voivat olla merkittäviä.

Kansainvälinen kysyntä kasvussa

VR:n kaukoliikenteen myyntijohtaja Antti Karjalainen kertoo, että vuonna 2024 kaukoliikenteen matkustajamäärät olivat kasvussa. Erityisesti kansainvälisten ryhmien ja matkatoimistojen osalta kysyntä kasvoi voimakkaasti.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

“Kansainvälinen kysyntä on kasvanut erityisesti etelän ja pohjoisen välillä, mutta myös kaupunkien, esimerkiksi Oulun ja Kemin sekä Oulun ja Rovaniemen välillä.”

Karjalainenkin löytää kasvavalle trendille monia syitä.

“Kestävän ja ilmastoviisaan matkailun suosio vaikuttaa toki taustalla, mutta meidän asiakaspalautteissamme matkustusmukavuus ja kiireettömyys nousevat myös tärkeiksi vetovoimatekijöiksi. Junalla pääsee kaupunkien keskustasta keskustaan ja matka-ajan voi hyödyntää haluamallaan tavalla.”

Maata pitkin matkustamisen haasteet

Maata pitkin matkustaminen ei ole aina mutkatonta. Suurin este on usein aika, sillä jo matka Suomesta Keski-Eurooppaan vie helposti vuorokauden tai kaksi. Myös hinta voi yllättää, sillä maata pitkin matkustaminen maksaa usein paljon enemmän kuin edullisimmat lennot.

Reittien, aikataulujen ja lippujen yhteensovittaminen eri toimijoiden välillä on työlästä, joten suunnittelukin vaatii paneutumista. Matkan aikana voi myös tulla mutkia matkaan. Viivästykset ja peruuntumiset ovat mahdollisia, ja niiden sattuessa jatkoyhteyksien järjestäminen voi vaatia nopeaa reagointia ja uudelleenreititystä.

“Maata pitkin matkailussa pitäisi kehittää matkaketjuja ja varaamisen helppoutta”, Kokkarinen sanoo.

“Nyt pitää erikseen selvittää yhteydet eri etapeille, kuka lippuja myy ja tarvitaanko paikkalippu vai ei. Olisi mullistavaa, jos yhdeltä yhtiöltä voisi yhdellä lipulla varata matkat maata pitkin vaikka Rovaniemeltä Brysseliin.”

Maiden rajat ylittävillä reiteillä matkaketjujen kehitys on vielä lapsenkengissä, mutta kotimaanmatkailussa kehitystyö on jo aloitettu. Esimerkiksi VR tekee tiivistä yhteistyötä Matkahuollon kanssa, joka kuljettaa junamatkailijoita pääteasemalta kauempana sijaitseviin kohteisiin. Jatkoyhteyden saa ostettua samalle lipulle.

Olympia-matkatoimiston tuotantojohtaja Ari Huuskonen näkee erityisen tärkeäksi rajan ylittävien lipputuotteiden kehittämisen.

“Potentiaalia junamatkustukselle Euroopassa on vaikka kuinka paljon, mutta matkojen suunnittelua ja varaamista varten tarvittaisiin keskitettyjä alustoja sen sijaan että nyt varauksia tehdään jokaiselta yhtiöltä erikseen.”

Flixbus
Lentäen Suomesta alkava matka voi jatkua myöhemmin maata pitkin. Matkustusmuodot eivät sulje toisiaan pois ja multimodaaliset matkaketjut ovat tulleet jäädäkseen.

Kasvava kiinnostus luo kysyntää palveluille

Maata pitkin matkailun suosion kasvu ja toisaalta omatoimimatkan suunnittelun työläys avaa matkailualan toimijoille uusia mahdollisuuksia kehittää tuotteita, palveluita ja markkinointia. Samalla se vaatii perehtymistä asiakkaiden muuttuviin tarpeisiin sekä ymmärrystä reiteistä ja muista järjestelyistä.

Tilastot viittaavat siihen, että räätälöidyille maata pitkin matkoille olisi kysyntää, jos niitä vain olisi tarjolla. Valmiiksi suunnitellut ja tuotteistetut maata pitkin -paketit kiinnostavat matkustajia, jotka arvostavat vaivattomuutta. Myös matkan varrelle osuvat kohteet ovat pysähtymisen arvoisia, mikä luo lisäkysyntää majoitus-, ravintola- ja elämystarjonnalle.

Olympialla nähdään, että Suomen syrjäinen sijainti ja asiakkaiden rajalliset loma-ajat rajoittavat Suomesta alkavien maata pitkin -matkojen kysyntää, mutta kohdemaissa maata pitkin matkailua voidaan hyödyntää tehokkaammin.

“Esimerkiksi Japanissa, Kiinassa, Koreassa, Keniassa ja Sveitsi–Italia-yhdistelmämatkalla sisäisiä lentoja korvataan junalla”, kertoo Huuskonen.

Yritykset voivat erottautua kilpailijoista korostamalla markkinoinnissaan saavutettavuuttaan maateitse.

“Matkailuyritykset ovat turhan arkoja kertomaan, miten heille pääsee maata pitkin, sillä sen ajatellaan olevan asiakkaalle liian vaivalloista”, sanoo Liisa Kokkarinen.

“Mutta moni pitää esimerkiksi paikallisbussin käyttöä mielenkiintoisena osana matkaa. Yritysten kannattaisi viestiä rohkeasti ja innostavasti sekä laittaa linkit ja ohjeet näkyville.”

Kokkarinen muistuttaa, että maata pitkin matkustavat käyttävät usein enemmän rahaa kuin lentomatkailijat. Välipysähdykset tuovat tuloja reitin varren alueille, joten myös aluetaloudelliset hyödyt ovat merkittäviä.

Mikä ilmiö?

  • Maata pitkin matkustaminen tarkoittaa matkustamista ilman lentokonetta, eli käyttämällä esimerkiksi junaa, bussia, laivaa tai polkupyörää
  • Vaihtoehtoisesti voidaan puhua pintamatkailusta, joka pitää käsitteenä selkeämmin sisällään myös laivamatkustamisen
  • Visit Finlandin mukaan kiinnostus maata pitkin matkustamiseen on kasvussa
  • VR:n mukaan junamatkustamisen suosio on ennätyskorkealla, yöjunien suosio on kasvussa ja erityisesti kansainvälinen kysyntä on kasvanut merkittävästi
  • Myös Euroopassa yöjunien suosio on kasvussa, niiden reittejä on lisätty ja erityisesti nuoret aikuiset valitsevat yhä useammin yöjunan lentojen sijaan
  • Interrail-passien myynti on kasvanut voimakkaasti viime vuosina, mikä viittaa siihen, että yhä useammat matkustajat haluavat tutustua Eurooppaan maata pitkin

Teksti: Arna Grym

Artikkeli on ilmestynyt Ikkunapaikassa 3/2025

Ikkunapaikka
Ikkunapaikka

Uutisvinkit ja palaute Ikkunapaikan toimitukselle: [email protected].