Hyppää sisältöön
· Minna Floman

Lentoyhtiöiden uusi hittituote: lennot “Ei mihinkään”

COVID-pandemian aiheuttama kaaos on saanut lentoyhtiöt kehittelemään uusia tuotteita ja toimintatapoja. Joidenkin yhtiöiden pelastukseksi on muodostunut rahtilentoliikenne. Osa yhtiöistä on löytänyt uusia toimintamuotoja eri maiden viranomaisten järjestellessä pandemian jaloista kotimaihin palaavien matkustajien kuljetuksia ja muita matkapalveluita. Aivan uusia, laajan suosion saaneita tuotteita ovat lennot ilman päämäärää. Niin asiakkaat kuin lentoyhtiötkin hyötyvät näiden lentojen riskittömyydestä.

Osa uusista lennoista toteutetaan virtuaalisina. Yksi ensimmäisistä virtuaalilentoja tarjoavista lentokentistä oli Taiwanin Taipein Songshan Airport. Yhteistyössä EVA Airin ja China Airlinesin kanssa se suunnitteli ja toteutti virtuaalilentoja, joissa matkustajat saavat matkakokemuksen turvatarkastuksineen, lounge-palveluineen ja matkaselvityksineen. Esimerkki pidemmälle viedystä kehittelystä on japanilaisen First Airlinesin kehittämä tuote: virtuaalilennot, joilla asiakkaat saavat kokea matkan johonkin eksoottiseen kohteiseen, esimerkiksi New Yorkiin, Roomaan tai Pariisiin. Lentoon nousu, laskeutuminen ja myös matkakohteissa käynti koetaan virtuaalisesti. Matkaan sisältyvät myös ateriapalvelut.

Osa lennoista vie asiakkaat todelliselle ilmakierrokselle, palaten lähtökentälle. Monet aasialaiset lentoyhtiöt (ANA, Starlux Airlines, EVA Air, Royal Brunei Airlines, Singapore Airlines) tarjoavat näköalalentoja, joihin yhdistetään tarjoilua ja matkamuistojen myyntiä. Tällaisia lentoja järjestetään esim. Tokion, Etelä-Kiinan meren ja Borneon saaren yllä. Australialainen Qantas lennättää asiakkaitaan Etelämantereen yllä.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Uusista lentotuotteista on hyötyä niin lentoyhtiöille, lentohenkilökunnalle kuin asiakkaillekin: lentokoneet on pidettävä liikkeessä jotta ne pysyisivät toimintakuntoisina, lentohenkilöstö tarvitsee työtilaisuuksia, miehistön ammattitaitoa on ylläpidettävä ja asiakkaat haluavat matkustaa turvallisesti. Näiden uusien lentotuotteiden saama suosio osoittaa, että itse lentomatka on kokemuksena tärkeä siinä missä matkakohteessa vietetty aikakin.

Lähde: Simple Flying

Minna Floman