Hyppää sisältöön
· Minna Floman

Lentoyhtiöiden valtiontukien vertailu

Maailman johtava lentoalan ja matkailuteknologian tiedontuottaja OAG on kartoittanut eri lentoyhtiöiden kuluvana vuonna saamia valtiontukia. OAG:n analyytikon John Grantin mukaan Singapore Airlines on saanut selkeästi eniten tukea. Yhtiö on kärsinyt mittavista tappioista ja on saanut 13 miljardin dollarin avustuksen. Tuen määrä oli 1 315 dollaria lentänyttä matkustajaa kohden.

Vertailun top-ten -listalla on useita, joiden pidemmän aikavälin tulevaisuus on vaakalaudalla, mm. Air Mauritius ja TAP Air Portugal. Air Mauritius sai valtionapua 375 dollaria ja TAP Air Portugal 254 dollaria lentänyttä matkustajaa kohti.

USA:n lentoyhtiöt ovat olleet parrasvaloissa saamiensa tuen vuoksi, mutta tarkasteltaessa paikkamäärien pohjalta laskettuja lukuja tuki on murto-osa siitä mitä Singapore Airlines, Cathay Pacific, KLM-Air France ja Lufthansa Group ovat saaneet.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Kun esimerkiksi Cathay Pacific sai tarkastelukaudella valtiontukea 574 dollaria lentänyttä matkustajaa kohti, sai Delta Air Lines vain 59 dollaria, United Airlines 71 dollaria ja American Airlines 52 dollaria.

Kaavio ISHKA/OAG

 

Osittain tämä tosin selittyy sillä, että monet amerikkalaiset yhtiöt ovat olleet toiminnassa ja ovat pystyneet jatkamaan kotimaan lentoyhteyksiä.

Grantin mukaan lentoyhtiöiden taloudellinen tukeminen on lentotoiminnan jatkumisen kannalta strategisen tärkeää, tulipa tuki sitten yksityiseltä tai julkiselta sektorilta. Lentoyhtiöt tarvitsevat vielä paljon tukea selvitäkseen kesään 2021 asti.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Lähde: Simple Flying

Minna Floman