Lentoyhtiöiden vastuut puhuttavat 

Viimeisten kahden vuoden aikana 36 lentoyhtiötä on mennyt konkurssiin ja satoja tuhansia matkustajia on jäänyt rannalle.

Viimeisimpänä syyskuun 7. päivä lentonsa on lopettanut Ranskan toiseksi suurin lentoyhtiö Aigle Azur. Yhtiö jätti rannalle yli 13 000 matkustajaa ja tuhansien lentolippunsa yhtiöltä suoraan ostaneiden matkustajien lipuista tuli arvottomia.

Yhtiön verkkosivuilla neuvottiin asiakkaita ostamaan uudet lennot muilta yhtiöiltä.

Konkurssi on jälleen kerran nostanut esiin lentoyhtiöiden vastuun korvata matkustajien arvottomiksi jääneet liput. 

”Tilanne on sama jokaisen lentoyhtiökonkurssin jälkeen. Matkustajat jäävät ulkomaille oman onnensa nojaan ja heidän tulee ostaa uudet paluuliput, eivätkä he voi anoa palautusta mistään. Pelkkien lentolippujen ostajille ei ole mitään suojaa”, sanoo Euroopan matkatoimistoliiton ECTAAn presidentti Pawel Niewiadomski.

Sen sijaan matkustajat, jotka ovat ostaneet matkapaketin ovat EU:n matkapakettidirektiivin suojassa lentoyhtiöiden konkursseilta ja ovat  näin ollen oikeutettuja hyvitykseen. Samanlaista suojaa ei pelkän lennon ostaneille ole.

Matkatoimistot ja matkanjärjestäjät joutuvat asettamaan kalliita vakuuksia tai ottamaan vakuutuksia pystyäkseen maksamaan konkurssitapauksissa korvaukset asiakkaille. 

Lentoyhtiöillä ei vastaavia velvoitetta ole.

ECTAA arvioi, että Euroopassa on odotettavissa lisää lentoyhtiöiden konkursseja tiiviimmän yhteistyön ja yhdistymisten myötä. ECTAAn mukaan paras tapa suojella matkustajia lentoyhtiöiden konkursseilta, olisi saada myös lentoyhtiöille vakuusjärjestelmä, jolla taattaisiin suoraan lentoyhtiöltä lippunsa ostaneille matkustajille korvaus mahdollisissa konkurssitapauksissa.  

Lähde: ECTAA

Jaa artikkeli:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Tilaa uutiskirjeemme

Liittymällä Ikkunapaikan postituslistalle, saat uutiskirjeen lehtien ilmestymisen välillä, noin 8 kertaa vuodessa.

Haluatko kirjautua ulos?
X