Hyppää sisältöön
· Leena Aalto

Lufthansan Q3 nousi positiiviseksi

Lufthansa-konsernin tulos palasi vuoden kolmannella vuosineljänneksellä positiiviseksi.

Uusien varausten määrä kasvoi merkittävästi, ja on jo 80 prosenttia pandemian edeltävästä ajasta.

Kolmannen vuosineljänneksen oikaistu liikevoitto nousi positiiviseksi ensimmäistä kertaa pandemian alkamisen jälkeen, ollen 272 miljoonaa euroa ilman uudelleenjärjestelykuluja.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Lufthansa Cargolla oli jälleen ennätystulos – oikaistu liikevoitto oli 301 miljoonaa euroa kolmannella vuosineljänneksellä.

Myös Eurowingsin uudistuminen on nostanut sen oikealle tielle. Liiketulos kolmannella vuosineljänneksellä oli 108 miljoonaa euroa.

Konsernissa on tehty mittavia uudistuksia ja se on pystynyt tekemään jo  2,5 miljardin euron kustannussäästöt.

Matkustushalu ja pandemiaan liittyvien matkustusrajoitusten lieventyminen johtivat lentomatkustamisen kysynnän voimakkaaseen kasvuun kesäkuukausina. Myös liikematkustus elpyi merkittävästi neljänneksen aikana. Kasvavilla käyttöasteilla konsernin lentoyhtiöt pystyivät lähes kaksinkertaistamaan kapasiteettinsa edelliseen vuosineljännekseen verrattuna.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Lufthansa Cargo saavutti ennätystuloksen myös kolmannella neljänneksellä.

Lufthansa-konserni teki vuoden 2021 kolmannella neljänneksellä ensimmäistä kertaa liikevoittoa sitten kriisin alun, vaikka suuret uudelleenjärjestelykulut rasittivat tulosta. Uusien varausten määrä kasvoi merkittävästi, kun tärkeitä kaukoliikennemarkkinoita avattiin edelleen, erityisesti Yhdysvaltoihin. Tällä hetkellä uudet varaukset ovat saavuttaneet noin 80 prosenttia kriisiä edeltävästä tasosta.

Vuoden 2021 kolmannella vuosineljänneksellä tarjottu kapasiteetti oli matkustajakilometreinä mitattuna 50 prosenttia vuoden 2019 kriisiä edeltävästä tasosta, noin kaksi kertaa enemmän kuin toisella vuosineljänneksellä.

Kaiken kaikkiaan Lufthansa-konsernin lentoyhtiöt kuljettivat heinä-, elo- ja syyskuussa 19,6 miljoonaa matkustajaa. Tämä on 46 prosenttia vuoden 2019 kolmannen neljänneksen tasosta. Käyttöaste oli 68,8 prosenttia, 17,4 prosenttiyksikköä korkeampi kuin vuoden 2021 toisella neljänneksellä, mutta vielä -17,5 prosenttiyksikköä vuoden 2019 kolmanteen neljännekseen verrattuna.

 

Lähde: Lufthansa

Leena Aalto

Ikkunapaikan konkari jo vuodesta 1998. Lehden pitkäaikainen päätoimittaja ja nykyinen advisor, joka seuraa edelleen tiiviisti matkailualan tapahtumia ja trendejä.