Hyppää sisältöön
· Leena Aalto

Lygg siirtyy sataprosenttisesti SAF-polttoaineen käyttöön ensi vuoden loppuun mennessä

Lygg ottaa käyttöön kestävän SAF-polttoaineen täysimääräisesti kaikilla lennoillaan ensi vuoden loppuun mennessä. Tällöin asiakkaat hyötyvät päästövähennysvaikutuksesta 100-prosenttisesti. Kestävään polttoaineeseen siirtymisen myötä päästöt vähenevät vain viidennekseen siitä mitä ne ovat tavallisessa reittiliikenteessä.

”Jo nyt lentojemme päästöt ovat keskiarvoisesti lähes puolet siitä mitä vaihtoehtoisilla lentotavoilla. Iso säästö saavutetaan suorilla yhteyksillä, joihin liiketoimintamallimme perustuu. Esimerkiksi elokuussa avaamallamme suoralla Tampere–Tukholma-reitillä Helsingin-koukkauksen välttäminen säästää noin 400 kilometriä, eli yli 6 tuntia koko matkaketjun huomioiden. Lisäksi käyttämämme 8–33-paikkainen kone kuluttaa polttoainetta noin 200–400 kilogrammaa per tunnin lento, kun ison koneen vastaava kulutus on yli 2 000 kiloa”, sanoo Lyggin toimitusjohtaja Roope Kekäläinen.

”SAF-polttoaineeseen siirtyminen vähentää päästöjä 75–80 prosentilla entisestään, mikä tarkoittaa, että ensi vuoden lopussa mikä tahansa Lygg-lento tuottaa vain kymmenyksen siitä hiilidioksidimäärästä mitä vaihtoehtoinen matkustustapa”, sanoo Kekäläinen.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

 Kestävä lentopolttoaine SAF on valmistettu uusiutuvista raaka-aineista, kuten orgaanista alkuperää olevista jäteöljyistä, maatalousjätteistä tai eläinrasvoista. Kerosiinin kaltaiseen fossiiliseen lentopolttoaineeseen verrattuna se tuottaa 75–80 prosenttia vähemmän hiilidioksidipäästöjä elinkaarensa aikana. SAF on kolme kertaa kerosiinia kalliimpaa, mutta Kekäläisen mukaan Lyggin liiketoimintamalli mahdollistaa sen käytön ilman hinnankorotuksia asiakasyrityksille.

 

Lähde: Lygg

Leena Aalto

Ikkunapaikan konkari jo vuodesta 1998. Lehden pitkäaikainen päätoimittaja ja nykyinen advisor, joka seuraa edelleen tiiviisti matkailualan tapahtumia ja trendejä.