Hyppää sisältöön
· Leena Aalto

Lygg teki miljardisopimuksen hybridikonevalmistaja Electran kanssa

Yli miljardin euron arvoinen yhteistyösopimus Lyggin ja yhdysvaltalaisen Electra.aero, Inc.:n (Electra) välillä tuo Lyggin operaattoreiden käyttöön jopa 300 hybridilentokonetta vuodesta 2028 alkaen. Yksistään niillä Lygg voi lennättää yli 10 miljoonaa matkustajaa vuodessa, mikä on yli 60 prosenttia Helsinki-Vantaan tämän vuoden kansainvälisen liikenteen kokonaismatkustajamäärästä. 8–14-paikkaisten hybridikoneiden lisääminen osaksi Lyggin liiketoimintamallia, joka yhdistää ilmailun ja alustatalouden sekä tuo suorat yhteydet ja uusiutuvan SAF-polttoaineen täysimääräiseen käyttöön kaikilla lennoilla, vähentää CO2-päästöt vain viiteen prosenttiin tavanomaisesta.

Sopimuksella Lygg saa etuoikeuden tarjota operaattoreilleen ostettavaksi 150 Electran hybridikonetta, ja ehtoihin sisältyy optio toisesta 150 koneen määrästä. 300 konetta sisältävä sopimus on yli miljardin euron arvoinen ja sen mukaisesti Lygg tarjoaa operaattoreille koneita Hybrid as a Service -mallilla, eli rahoitettuna ja kannattavan liiketoiminnan tarjoten.

”Olemme tässä kuviossa ennen kaikkea mahdollistaja, samaan tapaan kuin Über taannoin tarjotessaan autoja Kaakkois-Aasian taksikuljettajille. Sopimus yhdistää Electran mullistavan, jo nyt käytössä olevan teknologian Lyggin yhtä lailla uraauurtavaan liiketoimintamalliin. Seurattuamme Electraa pitkään olemme vakuuttuneita siitä, että he tulevat olemaan yksi tämän markkinan merkittävistä toimijoista. Me puolestamme pystymme tarjoamaan heidän koneilleen suoran polun kaupalliseen liiketoimintaan yritysasiakasverkostomme ja operaattoreidemme kautta”, sanoo Lyggin toimitusjohtaja Roope Kekäläinen.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Suoran yhteyden määritelmä murroksessa

Lygg liikennöi alueellisia lentoja pääasiassa metropolien ulkopuolisilla lentokentillä ja alle 34-paikkaisilla koneilla, mikä Kekäläisen mukaan tekee siitä täydellisen alustan Electran kaltaiselle toimijalle. Electran kehittämä eSTOL, eli äärimmäisen lyhyille kiitoteille suunniteltu sähkö-hybridikone, tarvitsee vain noin 100 metriä pintaa lähteäkseen lentoon tai laskeutuakseen. Pinnan ei tarvitse olla asfaltoitua, vaan se voi olla esimerkiksi tasaista peltoa tai soratietä. Koneen toimintamatka on nykyisellään yli 800 kilometriä.

”Teknologia mahdollistaa sen, että suoran yhteyden määritelmä kirjoitetaan uudelleen. Olemassa olevia ja entistä lähempänä kaupunkien keskustoja sijaitsevia kenttiä voidaan ottaa hyötykäyttöön yhä joustavammin – Lahdessa ei tarvittaisi yhtään enempää päällystettä lentotoiminnan aloittamiseksi, jos Electran koneet olisivat siellä jo nyt käytössä”, Kekäläinen esimerkittää.

”Ja tulevaisuudenvisio on vieläkin kiehtovampi: Electran tarpeisiin vaikkapa lähitehtaan parkkipaikka on valmis lentokenttä. Eurooppalaisen sääntelyn uudistuminen voisi periaatteessa vapauttaa Euroopan-laajuisesti jopa satatuhatta aukiota uusiksi lentokentiksi HaaS-mallin (Hybrid as a Service) tarpeisiin. Isot koneethan eivät voisi näitä lähtö- ja laskeutumispaikkoja käyttää, eli ne olisivat käytännössä ruuhkattomia.”

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Jopa auton kimppakyytejä ilmastoystävällisempi

Hybridikoneiden käyttöönotto vähentää Lyggin toiminnan päästöt aina alle kymmeneen prosenttiin tavanomaisesta. Jo suorilla yhteyksillä ja kooltaan 8–33-paikkaisilla koneilla saavutetaan päästöjen puolitus verrattuna vaihtoehtoisiin matkustustapoihin. Hiilijalanjälkeä pienentää entisestään Lyggin marraskuinen päätös ottaa käyttöön kestävä SAF-polttoaine (sustainable aviation fuel) täysimääräisesti kaikilla lennoillaan ensi vuoden loppuun mennessä, ensimmäisenä lentoalan toimijana maailmassa.

Päästöt painuvat näillä toimilla vain kymmenykseen siitä hiilidioksidimäärästä mitä vaihtoehtoisella matkustustavalla, ja hybridikoneiden käyttöönotto muutamaa vuotta myöhemmin mahdollistaa peräti 95 prosentin päästövähennyksen.

”Sopimus Electran kanssa varmistaa, että olemme globaalilla paalupaikalla kestävän ilmailun murroksessa. Hybridikoneiden myötä emissiot pienenevät entisestään, minkä lisäksi niiden melusaaste on mitätön. Suorat yhteydet muuttuvat Hybrid as a Service -mallin ansiosta yhä suoremmiksi, mikä lyhentää ilmassa vietettyä aikaa. Vuodesta 2028 eteenpäin ilmastotietoisen liikematkustajan ei kannata edes harkita hyppäämistä autoon, ei edes kimppakyydillä”, Kekäläinen teroittaa.

 

FAKTA: LYGG

  • Mikä: Lentoliikenteen matkustusalusta LYGG-brändillä
  • Perustettu: 2020
  • Työntekijämäärä: 10 vakituista ja 5 konsulttisopimuksella työskentelevää. Voimakas rekrytointi parhaillaan käynnissä
  • Perustajat: Roope Kekäläinen ja Jari-Jussi Viinikkala
  • Sijoittajat: Mukana sijoittajina Superhero Capital VC sekä useita tunnettuja liike-elämän vaikuttajia

 

Lygg on alusta, joka tekee lentokoneella matkustamisesta tehokkaampaa, mukavampaa ja ympäristön kantokyvyn paremmin huomioivaa. Lygg mahdollistaa liikelentämisen asiakkaille tarjoten ajansäästöä sekä matkustusmukavuutta ja helpon käyttökokemuksen applikaation avulla. Lygg on mukana innovoimassa sekä rakentamassa parempaa sekä ympäristöystävällisempää ilmailualan huomista.

 

Lähde: Lygg

Leena Aalto

Ikkunapaikan konkari jo vuodesta 1998. Lehden pitkäaikainen päätoimittaja ja nykyinen advisor, joka seuraa edelleen tiiviisti matkailualan tapahtumia ja trendejä.