Boeing ennustaa, että seuraavien 20 vuoden aikana maailmassa tarvitaan 649 000 uutta liikennelentäjää. Airbusin vastaava ennuste on sen sijaan 585 000 uutta lentäjää. Oli mikä oli, mutta lentäjäpula on huutava.
Lentäjävajeen odotetaan pysyvän merkittävänä ikääntyvien lentäjien sekä pandemian aikana tapahtuneiden alan vaihdosten vuoksi.
Alueellisesti eniten lentäjiä tullaan tarvitsemaan Aasian ja Tyynenmeren alueella,
Lentokoulutuspalvelujen tarjoajan CAE:n mukaan aktiivisten liikennelentäjien määrä on nyt noin 351 000. CAE:n ennusteen mukaan seuraavan vuosikymmenen aikana tarvitaan keskimäärin hieman yli 25 000 uutta lentäjää vuodessa.
Uusien lentäjien kysyntä johtuu sekä toimialan kasvusta että tarpeesta korvata ammatista eläkkeelle siirtyvät lentäjät.
Yhtenä keinona lentäjäpulaan on esitetty naisten houkutteleminen alalle. Nyt vain 4-6 prosenttia maailman lentäjistä on naisia.
Toinen tapa ratkaista ongelma on vähentää lentäjäkoulutuksen hintaa. Koulutus maksaa yli 100 000 Yhdysvaltain dollaria, ja useimmat opiskelijat rahoittavat sen itse. Stipendien, apurahojen ja lentoyhtiöiden kadettikoulutuksen saatavuuden lisääminen auttaisi vähentämään taloudellisia esteitä.
Lentäjävaje näyttää todennäköisesti pysyvän maailman lentoyhtiöiden haasteena vielä jonkin aikaa.
Lähde: CAPA (Centre for Aviation)