Hyppää sisältöön
Global Meet
· Riikka Krenn

Malesia tavoittelee tulevalle vuodelle 47 miljoonaa kansainvälistä matkailijaa

Malesian matkailuala jatkaa vahvaa kasvuaan, ja maan tavoitteet alkavalle teemavuodelle ovat kunnianhimoiset.

Malesia pyrkii saavuttamaan 47 miljoonan kansainvälisen matkailijan rajapyykin vuoden 2026 aikana. Kasvavia lukuja tavoitellaan laajalti näkyvän Visit Malaysia 2026 -teemavuoden puitteissa.

Vuonna 2024 Malesia vastaanotti 38 miljoonaa kansainvälistä matkailijaa, mikä merkitsi 31,1 prosentin kasvua vuoteen 2023 verrattuna ja 8,3 prosentin nousua vuoden 2019, eli pandemiaa edeltävään aikaan nähden. Myönteinen kehitys on jatkunut myös vuonna 2025: tammi–heinäkuun aikana maahan saapui 24,5 miljoonaa ulkomaalaista matkailijaa, mikä on 16,8 prosenttia enemmän kuin vastaavana aikana vuotta aiemmin.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Malesian tärkeimpiä lähtömaita ovat Singapore, Indonesia, Kiina, Thaimaa, Brunei, Intia, Filippiinit, Etelä-Korea, Australia ja Taiwan. Kasvua tukevat vahva alueellinen lentoyhteyksien verkosto sekä kotimaiset lentoyhtiöt, kuten Malaysia Airlines, AirAsia ja Batik Air.

Global Meet 2026
Kuvassa mediavierailulle osallistuneet David Kurtz Norjasta, Riikka Mahlamäki-Kaistinen Suomesta, Laura Schiess Tanskasta, Dina Begum Englannista sekä Tourism Malaysian Director General Datuk Manoharan, Mr Akbal Setia ja Mrs Sharifah Hafsya Syed Yazi.

Teemavuosi alkamassa

Malesian matkailutoimiston Global Travel Meet Kuala Lumpurissa pohjusti tulevaa Visit Malaysia -vuotta 2026 teemalla “Malaysia – Where the World Meets”. Tapahtuma kokosi yhteen 600 kansainvälistä ostajaa, 100 median edustajaa ja 400 malesialaista matkailualan yritystä – hotelleja, matkanjärjestäjiä, lentoyhtiöitä ja muita palveluntarjoajia.

Visit Malaysia 2026 -kampanjavuodesta odotetaan tärkeää veturia maan matkailutulojen ja kansainvälisen tunnettuuden vahvistamisessa.

Maan matkailu-, taide- ja kulttuuriministeriön varaministeri Datuk Khairul Firdaus Akbar Khan korosti tapahtuman merkitystä todeten, että se toimii tärkeänä katalyyttina Malesian matkailutavoitteiden saavuttamisessa ja tuo uutta energiaa alan yhteistyöhön.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Kuvassa mediavierailulle osallistuneet David Kurtz Norjasta, Ikkunapaikan Riikka Mahlamäki-Kaistinen Suomesta, Laura Schiess Tanskasta, Dina Begum Englannista sekä Tourism Malaysian Director General Datuk Manoharan, Mr Akbal Setia ja Mrs Sharifah Hafsya Syed Yazi.

Kuvat: Tourism Malaysia

Ikkunapaikan päätoimittaja Riikka Krenn
Riikka Krenn

Riikka Krenn on Ikkunapaikan päätoimittaja, joka seuraa matkailualan tapahtumia tarkalla silmällä ja uteliaalla mielellä.