Koronakriisin vaikutukset aiheuttavat edelleen harmaita hiuksia matkailualan yrityksissä. Satakuntalaisille matkailuyrityksille tehdyn kyselyn mukaan toimialalla on suuri epävarmuus liiketoiminnan tulevaisuudesta. Nopeasti muuttuvat määräykset kuormittavat ja osaavasta henkilökunnasta on pulaa. Matkailuyritysten tuottamat palvelut ovat tärkeitä matkailijoiden ohella myös paikallisille asukkaille. Käyttämällä paikallisia palveluja kuluttajat voivat helpottaa elinkeinon ahdinkoa.
SAMKin (Satakunnan ammattikorkeakoulun) Matkailun kehittämiskeskus, Satakunnan Matkailuyrittäjät ry ja Satakuntaliitto toteuttivat verkkokyselyn satakuntalaisille matkailuyrityksille 13.10.–8.11.2021. Selvityksellä kerättiin tietoa koronakriisin vaikutuksista matkailuyritysten toimintaan. Kysely oli jatkoa kolmelle aikaisemmalle, vuonna 2020 toteutetulle tutkimukselle.
Kyselyyn saatiin 43 vastausta pää- ja sivutoimisilta yksinyrittäjiltä, mikroyrityksiltä sekä pieniltä ja keskisuurilta matkailualan yrityksiltä. Kyselyn tulokset kuvaavat yritysten tilannetta kesän jälkeen loka-marraskuun vaihteessa 2021. Tämän jälkeen paheneva koronatilanne on jälleen aiheuttanut peruuntumisia ja vähentänyt asiakasvirtoja koronapassista huolimatta.
Matkailukesä 2021 meni suuressa osassa yrityksiä hyvin ja liikevaihdot nousivat muutamia prosentteja verrattuna ensimmäiseen koronakesään 2020. Pienellä osalla toimijoista koronan vaikutusten vuoksi liikevaihto on laskenut yli 80 %:a, mikä on pakottanut harkitsemaan toiminnan lopettamista. Lokakuun lopussa vajaa kolmannes vastaajista ilmoitti kassatilanteen olevan heikko tai kriittinen.
Puolet vastaajista ei osaa arvioida, milloin liiketoiminta normalisoituu. Syksyllä 2020 tehdyn tutkimuksen mukaan melkein puolet yrittäjistä oletti liiketoiminnan normalisoituvan, kun maassa on riittävä rokotesuoja. Myös työntekijäpula ja -kato on kuormittanut toimijoita ja osaksi jopa aiheuttanut toiminnan supistumista: ”Kesällä puuttui koko ajan 4–5 työntekijää, jotka olisi palkattu, jos olisi ollut tarjontaa. Tälläkin hetkellä haussa työntekijä vakituiseen työsuhteeseen.”
Toisaalta 60 %:ssa yrityksiä on koronan aikana kouluttauduttu, kehitetty uusia palveluja ja tuotteita, panostettua digitaalisiin kanaviin sekä tehty investointeja. ”Digitalisaatio palveluissa otti ison loikan, esimerkiksi varausjärjestelmän kehittäminen ja verkkokauppa sekä mobiilimaksaminen”, kertoo ravintolayrittäjä.
Uusista asiakasryhmistä huolimatta epävarmuus tulevaisuudesta on suurta
Kotimaan matkailu on lisännyt suosiotaan pandemian aikana ja Satakuntaan tultiin kyselyn mukaan lomailemaan erityisesti lähimaakunnista ja pääkaupunkiseudulta. Pyöräilijät, luonto- ja kalastusmatkailijat erottuivat kasvavina asiakasryhminä. Bussiryhmien, yritysasiakkaiden sekä erilaisten tapahtumien tuomien asiakasvirtojen puuttuminen heikensi yritysten kannattavuutta.
Epävarmuus yrityksissä on lisääntynyt koronatilanteen pitkittyessä ja on nyt suurta. Epävarmuus tulevaisuudesta hankaloittaa arkea, tuo ongelmia jaksamiseen sekä vaikeuttaa tulevaisuuden suunnittelua. Vaaditaan todellista sitkeyttä sopeuttaa toimintaa jatkuvasti muuttuviin olosuhteisiin.
”Matkailutoimiala on merkittävä työllistäjä ja yritysten tuottamat palvelut ovat tärkeitä matkailijoiden ohella myös paikallisille asukkaille. Toivottavasti jokainen kuluttaja käyttää aktiivisesti lähialueen palveluita. Varaa staycation-miniloma vaikkapa oman paikkakunnan hotellissa, hanki raaka-aineet ja jouluruoat pieniltä toimijoilta, osta lahjaksi elämyksiä, nauti herkullisia aterioita ravintoloissa ja vietä talviloma omassa maakunnassa; paikallisista palveluista voi nauttia monella tavalla”, suosittelee Satakunnan matkailuyrittäjät ry:n puheenjohtaja Terja Wahlberg.
Lähde: Matkailun kehittämiskeskus SAMK
Kuva: VisitFinland