Matkailualan ammattilaiset ovat kärsineet viimeisen parin vuoden aikana loputtomista lomautuksista ja epävarmasta tulevaisuudesta. Niin myös lentohenkilöstö on joutunut kokemaan ennenäkemätöntä epävarmuutta ensin pitkillä lomautuksilla ja nyt työpaikoilla, jos ovat päässeet takaisin töihin.
Matkustamohenkilöstön työympäristö on muuttunut valtavasti. Lennoilla tehtävät työt ovat muuttuneet ja uuden työn aiheuttama stressi on läsnä lähes päivittäin. Monet kollegat ovat saattaneet menettää työpaikkansa.
Joulukuussa pidetyssä Cabin Operations Safety Conference -konferenssissa paneelissa käsiteltiin tätä haastavaa aihetta.
On aina ollut tärkeää, että matkustamohenkilökunta on itsevarma, sillä se heijastuu myös matkustajiin. Luottamuksen säilyttäminen maailmanlaajuisen pandemian riehuessa on kuitenkin helpommin sanottu kuin tehty.
Lentohenkilöstö tarvitsee nyt paljon tukea ja uusia taitoja, joita pitää päivittää jatkuvasti. On erityisen tärkeää varmistaa matkustamohenkilökunnan henkinen hyvinvointi. On ahdistavaa olla lentokohteessa ensin karanteenissa ja sen jälkeen lähteä lennolle ja tarjota huippupalvelua 30 000 jalan korkeudessa.
“Avoimet digitaaliset kanavat, joiden kautta matkustamohenkilöstö voi tuoda esiin huolenaiheita, ovat todella tärkeitä”, sanoi Virgin Atlanticin Sneddon.
Monet lentoyhtiöt ovat käynnistäneet avoimia foorumeita miehistön kanssa. Esimerkiksi Virgin Atlantic on kouluttanut osan miehistöstä mielenterveyden ensiauttajiksi auttamaan kollegoita. Cathay Pacificilla on yli 50 sertifioitua henkistä auttajaa, Kenya Airwaysilla on Embrace-ohjelma ja monella yhtiöllä on omat kanavansa tukea lentohenkilöstöä.
Konferenssissa painotettiin, että luottamuksellisuus on elintärkeää, sillä lentoyhtiöiden on annettava matkustamohenkilökunnalle tilaa ilmaista huolensa. Esille voi tulla joitakin epämiellyttäviä kysymyksiä ja haasteita, joihin ei ole selvää ratkaisua. On kuitenkin tärkeää, että osapuolet lähtevät yhdessä matkalle kohti ratkaisua.
Lähde: IATA
Jaa artikkeli: