Vuoden 2020 Matkamessuilla oli ilmassa suuren urheilujuhlan tuntua. Amadeus Finland ja Finnair kertoivat pilotoivansa NDC:tä kolmen suomalaisen matkatoimiston: Matkapoikien, Matkatoimisto Hetan ja Helin Matkojen kanssa. Pilotissa tuodaan Finnairin sisältö NDC:tä hyödyntäen matkatoimistojen varattavaksi Amadeus Selling Platform Connectiin. Nyt, kun Matkamessuista on yli vuosi, on aika katsoa missä projektin kanssa mennään.
IATA lanseerasi New Distribution Capabilityn, eli tuttavallisemmin NDC:n miltei 10 vuotta sitten. NDC on puhututtanut matkailutoimialaa siitä lähtien. Yksinkertaistettuna kyse siitä, miten lentoyhtiöiden tuotteet ja palvelut tuodaan varattavaksi matkatoimistojen kautta uutta, nykyaikaista jakelustandardia hyödyntäen. Kuluttajat arvostavat entistä yksilöllisempiä palvelukokemuksia ja ostopäätöksen tueksi halutaan monesti myös esimerkiksi kuvia ja videoita ostettavasta palvelusta. NDC:n odotetaan vastaavan ainakin osittain näihin muutostarpeisiin.
Kehittyvä standardi
Vaikka NDC-standardia hyödyntäen on tehty varauksia jo useamman vuoden ajan, on hyvä ymmärtää, että kyse on kehittyvästä standardista. Nykyisin käytössä olevaa, EDIFACT-tiedonsiirtoon pohjautuvaa, jakeluteknologiaa on kehitetty alalla yli kolmen vuosikymmenen ajan, eikä NDC uutena standardina vielä täysin tue kaikkia matkatoimistojen päivittäin käyttämiä toiminnallisuuksia. Esimerkiksi matkatoimistojen tekemät muutokset NDC varauksiin ovat tulleet mahdollisiksi vasta vuoden 2021 alussa. Kotimaiset matkatoimistopilotit ovatkin ensimmäisten matkatoimistojen joukossa maailmassa päässeet testaamaan kuinka NDC-varausten muuttaminen toimii Amadeuksessa. Samoin lentoyhtiöiden lisäpalvelut ovat olleet varattavissa vasta syksystä 2020 alkaen.
Suomi pilottimarkkinana
Amadeus on monesti käyttänyt Suomea pilottimarkkinana, kun markkinoille on tuotu uudistuksia, joilla on koko globaalia matkatoimistokenttää muokkaava vaikutus. Suomen matkatoimistoalan syvä asiantuntijuus sekä markkinamme valmius ottaa käyttöön uusia ratkaisuja tehokkaasti tunnustetaan kansainvälisestikin. Myös NDC hankkeessa moni korjaus- ja kehitysehdotus on saanut alkunsa Suomesta.
Kysyttäessä tuntoja matkatoimistopiloteilta, Matkatoimisto Hetan Kirsi-Marja Salonen ja Anu Halonen kertovat: “On ollut etuoikeus päästä mukaan NDC-pilotointihankkeen etulinjaan. Olemme päässeet näkemään mistä lähdettiin liikkeelle, mihin pyrittiin, ja miten prosessi edistyy – siis koko kehityskaaren. Näin on helpompi ymmärtää, mihin tällä kaikella pyritään. On ollut kiinnostavaa nähdä, kuinka pienikin karikko voi olla kehityksen kannalta merkittävä haaste, ja toisaalta kuinka omalla mielipiteellä on olennainen merkitys: epäkohdan esiin tuonti johtaa usein konkreettiseen kehityskeskusteluun ja korjaustoimiin. Omana tehtävänämme näemme sen, että työkalusta rakennetaan mahdollisimman toimiva – tämä on mahdollista vain peilaamalla ratkaisuja omaan arkiseen työhön ja kommentoimalla ahkerasti.”
Muutokset matkatoimistotyössä
Matkatoimistonäkökulmasta suurimmat NDC:n mukanaan tuomat muutokset liittyvät lentolippujen hinnoitteluvastuun siirtymiseen lentoyhtiölle sekä graafiseen käyttöliittymään.
NDC maailmassa, lentoyhtiö vastaa lentohinnan muodostamisesta. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että matkatoimistot eivät enää pysty tekemään manuaalisia hinnoitteluita, eikä manuaalisia lipunvaihtoja. Samalla myös ADM:t tulevat vähenemään radikaalisti.
Selling Platform Connectissa NDC sisältö on varattavissa graafisen AllFares-työkalun kautta. AllFares yhdistää niin “perinteisen” kuin NDC lentotarjonnan samalle näytölle. Tämä helpottaa merkittävästi matkatoimistotyötä lähivuosina, kun osa lentoyhtiöistä on siirtynyt uuteen teknologiaan ja osa hyödyntää edelleen vanhaa.
Varaamista suuremmaksi muutokseksi matkatoimistopilotit ovat kokeneet graafisen PNR:n.
NDC varauksia ei ole mahdollista käsitellä totutulla tavalla komentopuolella, vaan eri toimenpiteet matkustajatietojen lisäämisestä lipunvaihtoihin tehdään graafisella puolella. Piloteilta saadun palautteen pohjalta Amadeus Selling Platform Connectin graafisia toiminnallisuuksia tullaan käsittelemään tarkkaan koko markkinalle tarkoitetuissa NDC koulutuksissa.
Hybridimaailmassa vielä vuosia
NDC käyttöönottoja alamme mahdollisesti näkemään Suomessa tämän vuoden loppupuolella. Matka maailmaan, jossa kaikki lentoyhtiöt olisivat varattavissa NDC:a hyödyntäen, on kuitenkin pitkä. Tulemme elämään vuosia tilanteessa, jossa osa sisällöstä varataan perinteisesti ja osa uutta teknologiaa hyödyntäen. Matkatoimistojen kannalta on kriittisen tärkeää, että lennot ovat vertailtavissa sekä varattavissa yhden kanavan, kuten Amadeus Selling Platform Connectin kautta.