Hyppää sisältöön
· Leena Aalto

Moni lentokone ilmoittanut GPS-häirinnästä itärajan tuntumassa

Usea ilma-alus on tänään raportoinut GPS-signaalin häiriöistä Mikkeli-Jyväskylä-Kuopio-akselilla. Lisäksi liettulaisen Transavibaltikan kone ei ole päässyt kolmeen päivään lentämään Tallinnasta Savonlinnaan.

Traficom on pyytänyt Fintrafficin lennonvarmistusta julkaisemaan lentoliikennetiedotteen (NOTAM) sen jälkeen, kun virasto on saanut havaintoja GPS-häiriöistä. Lentoliikennetiedote on tapa ilmoittaa lentäjille seikoista, jotka tulee huomioida lentoturvallisuudessa.

“Lentäminen on edelleen turvallista. Lentoyhtiöillä on toimintamenettelyt sellaiseen tilanteeseen, jos GPS-signaali häviää. Ilma-alus voidaan navigoida ja ohjata turvallisesti laskeutumaan muita järjestelmiä apuna käyttäen. Lennonjohto tukee ilma-aluksen ohjaamista laskeutumiseen käyttäen apunaan muita järjestelmiä”, kertoo johtaja Jari Pöntinen.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Loppulähestymistä varten on olemassa perinteiset lähestymisjärjestelmät, joissa GPS-signaalia ei tarvita. Lentoyhtiöt tekevät omat päätökset siitä, onko operointi mahdollista, jos on tiedossa, että GPS-signaalissa on häiriöitä.

Traficom ei tiedä häiriön lähdettä. GPS-häiriöitä on vaikea havainta maan pinnalta. Häiriöt havaitaan helpommin ilma-aluksesta, ja ilmassa häiriö voi näkyä kaukanakin häiriölähteestä. GPS-häiriöt saattavat olla hetkellisiä ja paikallisia, jolloin niitä on vaikea todentaa jälkikäteen.

Traficom seuraa tilannetta ja kerää lisätietoja.

 

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Lähde: Traficom

Leena Aalto

Ikkunapaikan konkari jo vuodesta 1998. Lehden pitkäaikainen päätoimittaja ja nykyinen advisor, joka seuraa edelleen tiiviisti matkailualan tapahtumia ja trendejä.