
Mushroom boost -projekti tuotteistaa suomalaista sienimatkailua
Sienimatkailun toivotaan vahvistavan liiketoimintaa Satakunnassa ja Pohjois-Karjalassa.
Satakunnan ammattikorkeakoulun ja Maa- ja kotitalousnaisten projektissa halutaan edistää sienimatkailua elämyksellisenä kestävän matkailun muotona.
Sienimatkailustako uusi trendi?
Ruokakulttuurin ja luonnon yhdistäminen voi luoda ainutlaatuisia elämyksiä, joissa vaikkapa nuotion ääressä valmistetut sieniruoat kruunaavat retken. Samalla sienimatkailu pidentää matkailusesonkia ja tukee kestävää kehitystä.
“Ohjattuun sieniretkeen voi esimerkiksi yhdistää säilöntätyöpajan tai palveluntarjoaja voi loihtia poimituista sienistä maukkaita herkkuja sillä aikaa, kun retkelle osallistuneet jo rentoutuvat saunan löylyissä”, kertoo Itä-Suomen Maa- ja kotitalousnaisten matkailuasiantuntija Anna Rinteinen.
Buustia Satakunnan ja Pohjois-Karjalan matkailuun
Satakunnan ja Pohjois-Karjalan alueilla sienimatkailu on vielä melko tuntematon ilmiö, vaikka alueilla on kaikki edellytykset sen menestykselle.
Pohjois-Karjalassa sienet ja muut luonnonantimet ovat perinteisesti olleet osa ruokakulttuuria ja sieniä on kerätty vientiin asti. Satakunnassa sienien käyttö on yleistynyt vasta myöhemmin sotien jälkeen. Perimätietona sukupolvelta toiselle aikaisemmin siirtynyt sienituntemus on yhä enenevissä määrin myös digitalisoitumassa nuorten innostuessa sienestyksestä.
“Sienimatkailua kehittämällä pidennetään matkailusesonkia, tuodaan uusia tuotteita markkinoille ja parannetaan maaseutumatkailun kannattavuutta sekä lisätään turvallisuutta luonnossa liikkumisessa. Sienimatkailun kehittäminen edistää myös vähähiilistä matkailua sekä lisää matkailijoiden fyysistä ja henkistä hyvinvointia”, toteaa projektipäällikkö Terja Wahlberg Satakunnan ammattikorkeakoulun Matkailun kehittämiskeskuksesta.
Satakunnan ja Pohjois-Karjalan sienimatkailua lähdetään kehittämään ja tuotteistamaan Mushroom Boost -projektissa. Projektissa luodaan ja vahvistetaan maakuntien sienimatkailuun perustuvaa liiketoimintaa muun muassa lisäämällä maaseudun matkailutoimijoiden tietoa tuotteistamisesta ja asiakasymmärryksestä sekä vahvistamalla sienimatkailun tunnettavuutta kohdemarkkinoilla.
“Nyt on oikea hetki matkailuyrittäjille tarttua tilaisuuteen ja tuoda markkinoille jotain uutta ja elämyksellistä. Sienimatkailu voi tarjota uniikin lisän alueen matkailutarjontaan ja houkutella luonnosta ja hyvinvointielämyksistä kiinnostuneita matkailijoita”, kannustaa Wahlberg.
Lähde: SAMK
Jaa artikkeli: