Kokkolalaislähtöinen Petter Lillvik aloitti Sunborn Saga Oy:n operatiivisena hotellinjohtajana syyskuussa. Tehtävä toi hänet töihin Suomeen ensi kertaa lähes kahden vuosikymmenen jälkeen. Lillvikin ensimmäinen hotellipesti oli aikoinaan Turussa – nyt ympyrä sulkeutuu, kun hän ryhtyy vastaamaan Ruissalon ja Naantalin Kylpylöiden ja niihin kuuluvien ravintola- ja kahvilayksiköiden päivittäisestä johtamisesta ja kehittämisestä turkulaisessa Sunborn Saga Oy:ssä.
Matkailu- ja ravintola-alasta Lillvik innostui jo nuorena kesätöissä. ”Baarimestarina huomasin pitäväni erityisesti siitä, että sain vastata itsenäisesti koko baarista ja samalla palvella asiakkaita henkilökohtaisesti”, Lillvik kertaa. ”Hakuaika ravintolakouluun sattui kuitenkin menemään ensimmäisellä kerralla ohi, joten suoritin välissä kauppaopiston”, hän nauraa.
Toisella kertaa ajoitus osui kohdalleen, ja ravintolakoulussa Lillvik päätyi hieman sattumalta vaihtoon Kiinaan, tuolloin maan mittapuussa vielä pieneen, noin 4 miljoonan asukkaan Kunmingiin. Lillvikin opinahjo oli solminut juuri uuden vaihtosopimuksen paikallisen koulun kanssa, jonne nyt kaivattiin lähtijöitä Suomesta. Ja Petter lähti. ”Koin ratkaisun urakehityksen kannalta järkevänä, sillä tuohon mennessä olin jo nähnyt paljon ravintola- ja hotellimaailmaa, ja tiesin, ettei Suomessa ollut paljon tekemisen paikkoja esimiestasolla”, Lillvik kertoo.
Monipuolinen ura Aasiassa
Kolmen kuukauden vaihtojakso venyikin seitsemäksi. Kotiinpaluun jälkeen Lillvik hoiti opinnot loppuun, möi omaisuutensa ja osti liput takaisin Kiinaan, missä hän oli tavannut myös tulevan vaimonsa. Tuolloin Kunmingissa oli ainoastaan pari ulkomaista hotelliketjua, ja työt olivat kiven alla. Vain kaksi viikkoa ennen turistiviisumin umpeutumista Lillvik sai kuin saikin paikan kansainvälisestä hotelliketjusta, jonka alaisuudessa kuluivat seuraavat 13 vuotta eri hotelleissa ja kaupungeissa työskennellen.
Tuona aikana Lillvik näki Kiinan turismin huiman kehittymisen omin silmin. Kiinan Havaijiksi kutsutulla Hainanin alueella oli Lillvikin saapuessa vain 4 viiden tähden hotellia. Nyt niitä on jo 200. Hainanin Sanyassa Lillvik sai myös urallaan entistä enemmän vastuuta, kun hän toimi ensin South China Regional Directorina F&B-puolella ja sen jälkeen uuden hotellin hotellipäällikkönä.
Pian kunnianhimoiselle Lillvikille tarjoutui mahdollisuus lähteä kehittämään ranskalaisen hotelliketjun palveluita Aasiassa. Tämä tarkoitti muun muassa sitä, että hän oli mukana avaamassa täysin uusia hotelleja. ”Viimeisen neljän vastuullani olleen hotellin kanssa lähdettiin ihan alkutekijöistä, käytännössä rakennustyömaalta”, hän kertoo. ”Näiden vuosien jälkeen onkin mielenkiintoista päästä kehittämään Sunbornin kylpylöitä. Ne ovat monille asiakkaille tuttuja jopa vuosikymmenten ajalta, ja on tärkeää kehittää palveluja myös kanta-asiakkaiden näkökulmasta”, Lillvik pohtii.
Georgian kautta Suomeen
Lillvikin viimeisin pesti toi hänet Eurooppaan, Georgiaan, missä hän johti viiden tähden Hotels & Preference Hualing Tbilisi -hotellia ja vastasi ketjun kahdesta Kiinan ja yhdestä Japanin hotellista. Euroopassa kun oltiin, alkoi paluu Suomeenkin tuntua mahdolliselta. Lillvikin vaimo lähtikin Suomeen jo edeltä, ja kun sopiva työtehtävä Sunbornilta löytyi, seurasi Petter perässä.
Paluu Suomeen pitkän poissaolon jälkeen on Lillvikistä sekä innostavaa että jännittävää: ”Olen tottunut työskentelemään ulkomaisen henkilökunnan parissa. Suomessa säännöt ja työkulttuuri ovat luonnollisesti erilaiset.” Hän luottaa kuitenkin hyväksi kokemaansa taktiikkaan: ”mennään avoimin mielin täysillä eteenpäin, yhdessä tiimin kanssa.” Kirkkaana mielessä on myös päätehtävä: ”Työni on tehdä asiakkaat iloisiksi. Testaan uusia juttuja paljon ja nopeasti, ja kuuntelen henkilökuntaa. Siten syntyy elävä, mielenkiintoinen kohde”, Lillvik summaa.
Menestyksen resepti
Kun Lillvikiltä kysyy, mikä on matkailukohteen suurin menestystekijä, hän mainitsee heti henkilökunnan hymyn: ”Iloinen henkilökunta luo tunnelman. Työntekijöiden hyvinvointi on siksi ykkösprioriteetti.” Lisäksi ihmiset matkustavat tietysti kokemusten perässä, eli kohteessa pitää Lillvikin mukaan olla aina eloa. “Menestyksen mittapuu tulevaisuudessa on olla paras työnantaja ja paras hotelli vuodesta toisee”, Lillvik toteaa.
Entäpä mikä Lillvikin mielestä vetää etenkin aasialaisia turisteja? Aasialaiset matkustavat kokemusten lisäksi kuvien perässä: “Saattaa kuulostaa hassulta, mutta kohteessa pitää olla Instagram-ystävällisiä kuvauspaikkoja”, Lillvik vinkkaa. Matkakokemusten kertominen vasta kotona kun on liian hidasta – kuvan sen sijaan saa jaettua heti sosiaalisessa mediassa. Suomessa kohteena houkuttaa etenkin puhdas, kaunis luonto. ”Suomihan sai juuri kunniaa maailman parhaana luontokohteena, eikä syyttä”, Lillvik kehuu. Aasialaisilla turisteilla on lisäksi kova kiire nähdä kaikki kohteet, joten ennen kotiinpaluuta kaivataan rentoutumista ja rauhoittumista: “Tähän tarpeeseen kylpylämme Naantalin ja Ruissalon merimaisemissa vastaavat täydellisesti”.
Lähde: Sunborn Saga Oy
Jaa artikkeli: