Hyppää sisältöön
· Leena Aalto

Oikeus hyväksyi 700 miljoonan dollarin SAS-rahoituksen

New Yorkin konkurssituomioistuin on hyväksynyt Apollo Global Managementin kanssa tehdyn sopimuksen, ja SAS on varmistanut rahoituksen, jota se tarvitsee jatkaakseen toimintaansa ja pyrkiessään palaamaan kannattavaksi.

Yhdysvaltain New Yorkin eteläisen piirikunnan konkurssituomioistuin hyväksyi SAS:n 7 miljardia Ruotsin kruunun rahoituksen.

Debtor-in-possession (DIP) -sopimuksen ehdot ovat olennaisilta osin samanlaiset kuin SAS:n aiemmin 14. elokuuta 2022 ilmoittamat ehdot. Lentoyhtiö haki aiemmin tänä vuonna Yhdysvalloissa konkurssisuojaa Chapter 11 -menettelyn mukaisesti jatkaakseen toimintaansa ja järjestääkseen samalla velkasitoumuksensa uudelleen.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

DIP-rahoitus, jonka tuomioistuimet ovat nyt hyväksyneet, on tietynlainen siltarahoitus, jota käytetään yhdessä SAS:n toiminnasta saatavien tulojen kanssa, jotta SAS voi jatkaa velvoitteidensa täyttämistä koko Chapter 11 – mukaisen menettelyn ajan. SAS:n toimitusjohtaja Anko van der Werffin mukaan uusi sopimus auttaa lentoyhtiötä eteenpäin:

“Haluan kiittää työntekijöitämme heidän kovasta työstään ja omistautumisestaan sekä liikekumppaneitamme heidän tuestaan, kun jatkamme prosessin etenemistä.”

Star Alliance ennustaa, että konkurssimenettely kestää yhdeksästä kahteentoista kuukauteen. Koska tuomioistuin on nyt hyväksynyt rahoitussopimuksen, SAS:n käytettävissä on pian 350 miljoonaa dollaria toiminnan jatkamiseen.

SAS ilmoitti heinäkuussa hakeneensa vapaaehtoisesti konkurssisuojaa Chapter 11:n mukaisesti Yhdysvalloissa. Koska SAS:lla on huomattavia toimintoja Yhdysvalloissa, se oli oikeutettu menettelyyn, jonka tarkoituksena oli päästä sopimukseen kriittisten sidosryhmien kanssa, järjestellä uudelleen yrityksen velkavelvoitteet ja saada uutta pääomaa.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Oikeudellinen toimenpide on osa lentoyhtiön “SAS FORWARD” -suunnitelmaa, jonka tarkoituksena on kerätä uutta pääomaa, vähentää tai muuttaa yli 20 miljardin kruunun (1,87 miljardin dollarin) velkaa osakkeiksi ja virtaviivaistaa laivastoaan. Lentoyhtiö on jo aloittanut rakenneuudistusprosessin, sillä sekä Ruotsin että Norjan hallitukset ovat ilmaisseet halunsa muuttaa nykyiset velat osakkeiksi sen sijaan, että ne antaisivat lisää rahaa lentoyhtiölle.

SAS jätti viime viikolla hakemuksen kymmenen lentokoneen palauttamisesta vuokranantajille kustannusten vähentämiseksi. Kyseessä on kolme Airbus A320neo-, kolme Airbus A330-300-, kaksi Airbus A350-900-, yksi Airbus A321- ja yksi Boeing 737-700-konetta.

Myös muut  Yhdysvalloissa toimivat kansainväliset lentoyhtiöt, kuten Avianca, LATAM, Aeromexico ja Philippine Airlines, ovat käyttäneet Chapter 11:n mukaista konkurssimenettelyä velkojen uudelleenjärjestelyyn ja pääoman hankkimiseen toiminnan jatkamiseksi. SAS odottaa saavansa tuomioistuimen valvoman menettelynsä päätökseen vuoden kuluessa. Aviancalla kesti puolitoista vuotta ja Aeromexicolla lähes kaksi vuotta päästä prosessista ulos.

Lähde: Simple Flying

Leena Aalto

Ikkunapaikan konkari jo vuodesta 1998. Lehden pitkäaikainen päätoimittaja ja nykyinen advisor, joka seuraa edelleen tiiviisti matkailualan tapahtumia ja trendejä.