Hyppää sisältöön
· Leena Aalto

Ostoslaivoista kelluviin siltoihin – Stena Line täytti 60 vuotta

Kun Stena Linen perustaja Sten A. Olsson aloitti lauttayhteyden kotikaupungistaan Göteborgista Skageniin Tanskassa vuonna 1962, hänellä oli jo 20 vuoden kokemus yrittäjänä – romukauppiaana. Missä muut näkivät romua, hän näki liiketoimintamahdollisuuksia. Näin hän loi perustan Stenalle, yhdelle Ruotsin ikonisimmista tuotemerkeistä.

Hänen ensimmäinen lauttalinjansa sai nimen Stenalinjen, mutta se kansainvälistettiin Stena Lineksi, kun Pohjoismaat eivät enää riittäneet Olssonin perheen tavoitteille.

Olsson aloitti uransa merenkulkualalla, koska hän tarvitsi tavan kuljettaa metalliromua. Pian hän tajusi, kuinka konservatiivista ja tehotonta matkustajalautta-ala oli, ja lähti mukaan liiketoimintaan. Nykyään Stena Line on kehittynyt yhdeksi maailman johtavista lauttayhtiöistä. Se kuljettaa vuosittain 6 miljoonaa matkustajaa ja useita miljoonia rahtiyksikköjä 38 laivalla. Ne liikennöivät 18 reitillä eurooppalaisessa verkostossa, joka ulottuu lännessä Irlannista Suomeen idässä. Kolme periaatetta ovat aina ohjanneet yrityksen kurssia: halu kasvaa, kyky sopeutua ja jatkuva uteliaisuus, joka kannustaa luomaan uusia innovaatioita.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

 

Perustettuaan reitin Skageniin ja myöhemmin Fredrikshamniin Tanskaan Stena Line avasi vuonna 1967 suoran reitin Länsi-Ruotsin ja Euroopan mantereen välille Saksan Kieliin. Strategisilla yritysostoilla Stena Line – nyt Sten A:n pojan Dan Sten Olssonin johdolla – aloitti 1980- ja 1990-luvuilla ensimmäiset linjansa Alankomaista Isoon-Britanniaan ja sieltä edelleen Irlantiin. Näin se loi pohjan yrityksen määräävälle asemalle Irlanninmeren tavaraliikenteessä. Rautaesiripun kaatumisen jälkeen uusi reitti Karlskronasta Puolan Gdyniaan vuonna 1995 oli perusta yhdelle Stena Linen dynaamisimmista ja nopeimmin laajenevista liiketoiminta-alueista tällä hetkellä.

“Stena Linella me emme koskaan unohda alkuperäämme. Sten A Olsson oli aito yrittäjä, ja hänen yritteliäisyytensä, joustavuutensa ja loputon uteliaisuutensa muovasivat DNA:tamme. Ensimmäisen lauttalinjamme aloittamisesta kuluneiden kuuden vuosikymmenen aikana olemme jatkuvasti haastaneet alamme vallitsevia ideoiden ja liiketoimintamalleja. Tämä on mahdollistanut kehittymisemme johtavaksi lauttayhtiöksi. Odotamme nyt innokkaina matkaamme tulevaisuuteen, jota leimaavat laajentuminen ja kestävät ratkaisut”, sanoo Niclas Mårtensson, Stena Linen toimitusjohtaja.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Nykypäivän Stena Linelle ovat ominaisia tehokkaat ja tiheästi liikennöitävät lauttapalvelut, jotka painottuvat rahdin kuljettamiseen ja ihmisten palvelemiseen. Nykytila on tulosta jatkuvasta muutosprosessista, joka muutti ensin alkuperäisen “kelluvan ruokakaupan” Tanskaan risteilyn kaltaisiksi huvimatkoiksi verovapaiden ostosten loistopäivinä 1980- ja 1990-luvuilla ja sittemmin nykyiseksi päämäärätietoiseksi, joustavaksi ja verkostoituneeksi yritykseksi.

Mitä tulevaisuus siis tuo tullessaan? Seuraava suuri haaste Stena Linelle ja koko kuljetussektorille on vihreä siirtymä. Sellaiset hankkeet kuin metanolilautta Göteborgin ja Kielin välillä, huippumodernit E-Flexer-lautat sekä kunnianhimoiset sähköistyshankkeet tuovat pian arkipäivään Stena Linen moton: Connecting Europe for a Sustainable Future.

 

Lähde: Stena Line

Leena Aalto

Ikkunapaikan konkari jo vuodesta 1998. Lehden pitkäaikainen päätoimittaja ja nykyinen advisor, joka seuraa edelleen tiiviisti matkailualan tapahtumia ja trendejä.