Hyppää sisältöön
· Leena Aalto

Ota osaa Vastuullisuuskilpailuun – voittajalle 10 000 euroa!

Matkamessujen Vastuullisuuskilpailu (Sustainable Travel Competition) kutsuu matkailualan yritykset ja toimijat ilmoittamaan oman vastuullisen matkailutuotteensa tai -palvelunsa mukaan kilpailuun. Vastuullisuuskilpailuun haetaan tuotteita tai palveluita, jotka toimivat hyvinä esimerkkeinä ja suunnannäyttäjinä ja edelläkävijöinä muille.
Kilpailuehdotukset tulee jättää 3.12.2023 mennessä.
Kilpailun pitchausfinaali järjestetään Matkamessuilla 18.1.2024 ja voittajalle ojennetaan Suomen Messusäätiön myöntämä 10 000 euron palkintoraha.

Voittavalla tuotteella tai palvelulla on pystytty minimoimaan matkailun negatiiviset ympäristövaikutukset ja maksimoimaan positiiviset sosiokulttuuriset ja taloudelliset vaikutukset. Kyseessä voi olla matkailuyrityksen tai -organisaation palvelu tai tuote, joka esimerkiksi pystytään tuottamaan työllistämällä paikallisia ihmisiä tai yrityksiä, joka huomioi ympäristön muutosten haasteet ja mahdollisuudet, minimoi todennetusti oman energiankulutuksensa, korvaa hiilijalanjälkensä tai huomioi demografiset haasteet hienolla tavalla.

Kilpailu on avoin kaikille Suomessa toimiville yrityksille ja organisaatioille. Ehdolla olevien tuotteiden tai palveluiden tulee myös olla myynnissä ja tarjolla vuonna 2024.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

”Suomen Messusäätiön palkintoraha on merkittävä kannuste matkailualan tavoitteissa kohti entistä vastuullisempia matkailutuotteita ja -palveluita. Yrityksen vastuullisuustyö on pitkäjänteistä, paneutumista vaativaa työtä, jonka käynnistäminen etenkin pk-yrityksissä voi olla haastavaa. Vastuullisuuskilpailu on erinomainen tapa esittää hyviä käytännön esimerkkejä ja realistisia tavoitteita niillekin toimijoille, jotka ovat vasta ottamassa ensiaskeleita vastuullisuustyössään”, toteaa Suomen matkailualan liiton toimitusjohtaja Heli Mäki-Fränti.

Finalistit ja voittajan valitsee ammattilaisraati. Tuomaristo valitsee 12.12.2023 mennessä finaaliin pääsevät 5 yritystä. Valinnoissa tuomaristo tulee kiinnittämään huomiota ehdolla olevan matkailutuotteen tai -palvelun vaikuttavuuteen, skaalautuvuuteen ja toistettavuuteen.

“Matkailuelinkeino on jo pitkään ymmärtänyt vastuunsa ympäristöstä, yhteiskunnasta ja ihmisistä. Ilman niitä matkailu ei houkuttele asiakkaita eikä työntekijöitä. Vastuullisuus onkin osa matkailun DNA:ta. Haluamme edelleen innostaa elinkeinoa kehittämään vastuullisuuttaan nostamalla hyviä esimerkkejä esille”, korostaa kilpailun tuomariston puheenjohtaja Timo Saranpää.

Tuomariston valitsemat finalistit esittelevät tuotteensa tai palvelunsa Matkamessujen Matkatieto-lavalla pitchauskilpailussa ammattilaispäivänä 18.1.2024., jonka jälkeen tuomaristo valitsee voittajan. Voittajalle annetaan Suomen Messusäätiön luovuttama 10 000 euron palkintoraha.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

“Kestävä kehitys merkitsee Helsingin Messukeskuksessa jatkuvaa työtä kohti hiilineutraaliutta. Matkamessuilla vastuullisuus näyttäytyy ajankohtaisilla näkökulmilla ohjelmassa, mutta myös upeiden näytteilleasettajien tuotteissa ja ohjelmissa”, sanoo liiketoimintapäällikkö Noora Haatainen Messukeskuksesta.

Ammattiraatiin kuuluvat: 

  • Timo Saranpää, tuomariston puheenjohtaja, SMAL
  • Liisa Kokkarinen, Head of Sustainable Development, Business Finland, Visit Finland
  • Minna-Maari Harmaala, yliopettaja, Haaga-Helia
  • Lumia Ankkuri, markkinointi- ja viestintäjohtaja, Helsingin Messukeskus.

 

Lisätietoja kilpailusta ja osallistumisohjeet

 

Lähde: Messukeskus

Leena Aalto

Ikkunapaikan konkari jo vuodesta 1998. Lehden pitkäaikainen päätoimittaja ja nykyinen advisor, joka seuraa edelleen tiiviisti matkailualan tapahtumia ja trendejä.