Pohjoismaiden matkailustrategioiden keskiössä ekologisuus

Norjan, Ruotsin ja Suomen matkailustrategioita lukiessa yksi asia on päivänselvää. Kaikilla strategioiden keskiöön on nostettu kestävä ja ekologinen matkailu.

Kaikki maat toteavat matkailun työllistävän vaikutuksen, kaikilla on vahvasti mukana digitaalisuus ja kaikki luottavat Lapin vetovoimaisuuteen matkailussa.

Suomen matkailustrategia on tehty vuoteen 2028 saakka. Myös Suomen strategiassa on matkailualan kestävään kasvuun ja uudistumiseen nimetty neljä painopistettä:

  1. kestävän kehityksen mukaisen toiminnan tukeminen
  2. digitaaliseen muutokseen vastaaminen
  3. saavutettavuuden kehittäminen matkailualan tarpeet huomioiden sekä
  4. kilpailukykyä tukevan toimintaympäristön varmistaminen.

 

Koko matkailustrategian pääset lukemaan tästä.

 

Norjan tuore matkailustrategia ulottuu vuoteen 2030. Myös Norjassa keskiöön on nostettu ekologisuus kaikessa matkailussa.

Matkailu on Norjassa 59 miljardin kruunun eli noin 6,3 miljardin euron bisnes. Suomessa se on noin 4,3 miljardia.
Norjassa se on BKT:sta 4,2 % ja Suomessa 2,6 %.

Norjan matkailustrategian mukaan tärkeimmäksi asiaksi nousee hiilijalanjäljen pienentäminen.

Koko Norjan matkailustrategia voit lukea englanniksi tästä.

Ruotsissa on aloitettu erilaisia alueellisia matkailuhankkeita, joilla pyritään lieventämään pandemian aiheuttamia menetyksiä.

Hyviä tilastoja ja raportteja löytyy tästä osoitteesta.

Jaa artikkeli:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Tilaa uutiskirjeemme

Liittymällä Ikkunapaikan postituslistalle, saat uutiskirjeen lehtien ilmestymisen välillä, noin 8 kertaa vuodessa.

Haluatko kirjautua ulos?
X