Kansainvälinen risteilyliikenne on ollut käytännössä pysähdyksissä jo yli vuoden päivät. Näillä näkymin risteilymarkkinat pysyvät vaisuina vielä kuluvan vuoden loppupuolelle saakka. Kreikan ja läntisen Välimeren risteilyjä järjestetään tänä kesänä rokotetuille matkustajille, mutta suurten varustamojen risteilyjen aloitusta ollaan näillä näkymin pääosin lykkäämässä syksyyn.
Yli vuoden kestänyt tauko on tehnyt valtavan loven risteilyvarustamojen talouteen. Jättitappioista huolimatta suurimmat ja Suomen kannalta tärkeimmät varustamot Carnival Corporation ja Royal Caribbean Cruises ovat kuitenkin pystyneet varmistamaan kassavarojensa riittävyyden myymällä vanhempia aluksiaan sekä miljardien dollareiden pääomituksilla ja lainojen uudelleen järjestelyillä.
Risteilybisneksen hyvinvointi ei ole Suomessa pelkästään matkailuteollisuuden huoli, sillä pitkälti risteilyvarustamojen tahdissa hengittävä Suomen meriteollisuusklusteri työllistää noin 30 000 työntekijää. Lisäksi Finnveralla on taseessaan 4,4 miljardin euron vastuut laivateollisuudelle.
Laivastot pienentyneet
Risteilymatkoja myyvät matkatoimistot ovat muiden matkatoimistojen tapaan pysyneet hengissä lomauttamalla henkilöstöään ja supistamalla toimintansa minimiin. Valtiokonttorin kustannustuella ja Business Finlandin kehitysrahoituksella on myös ollut suuri merkitys.
Alan toimijat uskovat vakaasti, että kysyntä risteilymarkkinoilla palautuu, kun koronarokotusten kattavuus on riittävän korkealla tasolla. Alalla puhutaan jopa patoutuneesta kysynnästä, joka vapautuessaan nopeasti nostaa matkustajamääriä. Aivan entiselle tasolle ei kuitenkaan pitkään aikaan vielä päästä jo senkin takia, että alalta on alusmyyntien takia poistunut paljon laivakalustoa.
Alustilauksia viivästetty
Uutta kuitenkin rakennetaan. Telakkateollisuuden alihankkijoilta kantautuu tietoa siitä, että alusten rakennusprojekteja on viivästetty, mutta ei peruttu. Lisäksi suunnitellaan koko ajan uutta, mikä omalta osaltaan kertoo vahvasta tulevaisuuden uskosta.
Hienoista toiveikkuutta
Koko viime vuonna pysähdyksissä olleella risteilyalalla on nyt näköpiirissä hienoista toiveikkuutta. Koronarokotusten kattavuus kasvaa kohinalla kautta maailman ja tällä on suuri merkitys hyvin kansainväliselle risteilybisnekselle.
USA:ssa on tiukat kriteerit risteilytoiminnan aloittamiselle, kertoo CruiseBusiness.com Magazinen kustantaja Teijo Niemelä Floridasta. Viranomaiset kehottavat vielä välttämään risteilyjä. USA:n satamat pysyvät vielä suljettuina suuremmille aluksille.
Sen sijaan paikalliset risteilyt ovat lähdössä liikkeelle pienillä, alle 250 matkustajan aluksilla. Näin esimerkiksi Mississipin jokiristeilyjen ja rannikkoristeilyjen myynti on jo alkanut. Samoin Isossa-Britanniassa kotimaan risteilyt ovat jo sallittuja.
Juhlapäivä
Eräiden arvioiden mukaan USA:n satamat aukeaisivat ehkä 4.7., sopivasti itsenäisyyspäivänä. Toiset, yhtä epäviralliset arviot viittaavat siihen, että kansainvälisen risteilyliikenteen lähtölaukaus olisi vasta syksyllä.
Rokotettuna risteilemään Kreikassa
Kreikan ja Kyproksen vesillä risteillään kuitenkin jo tänä kesänä. Kreikka avaa satamansa kahden rokoteannoksen saaneille matkustajille. Suomesta näitä risteilyjä voidaan myydä Lufthansan lennoilla Ateenaan. Ainakin Silver Sea, Celebrity Cruises ja Seaborn Cruises ovat ilmoittaneet aloittavansa risteilyt Kreikan vesillä sekä Princess Cruisess ja Royal Caribbean Kyproksella. Myös läntisellä Välimerellä on risteilyliikenne lähdössä käyntiin.
Kreikka siis päästää kahdesti rokotetut satamiensa kautta laivoihin. Varustamot eivät vaadi negatiivistä koronatestiä, mutta vielä toistaiseksi lentoyhtiöt vaativat sitä. Aivan helppoja matkoja ei siis ole vielä tiedossa.
Loistoristeilyt -matkatoimiston toimitusjohtaja Kalevi Kuutschin kertoo, että vielä mennään hyvin matalalla profiililla. Tulevaksi kesäksi suunniteltuja Pohjois-Euroopan risteilyjä saatetaan vielä peruuttaa sen takia, ettei rokotuskattavuus riitä. Sen lisäksi suosittuihin vuonoristeilyihinkään ei päästä Norjan tiukan lockdownin takia.
Kysynnän odotetaan kasvavan
Alalla puhutaan kuitenkin patoutuneesta kysynnästä, minkä johdosta tulossa voi olla kova kysyntäpiikki. Teijo Niemelä kerto norjalaisesta Viking-varustamosta, jonka kymmenen Islannin risteilyn sarja myytiin loppuun kahdessa päivässä.
Koronapandemian jälkeistä kysyntää kasvattaa USA:n markkinoilla myös se seikka, että asiakkailla on risteilyvarustamoissa merkittäviä ennakkomaksuja sisällä odottamassa satamien avautumista. USA:ssa on merkittävä määrä heavy user -matkustajia, jotka voivat viettää jopa sataa päivää vuodessa risteilyillä. Näillä kanta-asiakkailla voi olla vaikkapa 100 000 dollaria ennakkomaksuja sisällä odottamassa parempia aikoja.
Kalevi Kuutschin puolestaan kertoo, että risteilyvarustamot ovat täkäläisen käytännön mukaisesti palauttaneet ennakkomaksuja asiakkaille. Tämä ele on varmasti asiakkaiden luottamuksen kannalta arvokas.
Kuutschinin luotsaama Loistoristeilyt sinnittelee jopa 85 % vähentyneen kysynnän kanssa. Lomautusten ja valtion tukitoimenpiteiden takia yhtiö on kuitenkin selviytynyt hengissä. Loppujen lopuksi vuoden 2020 tappio jäi siedettäväksi siihen nähden, miltä tilanne näytti pahimmillaan viime vuonna.
Alussa risteilymatkailu on vielä hankalaa
Loistoristeilyjen asiakkaista 70 % on siirtänyt matkansa vuoteen 2022, joten täälläkin kysyntä lähtee varmasti liikkeelle, kunhan rokotekattavuus on riittävä. Senkin jälkeen matkustajat joutuvat tottumaan Covid-19 -pyyhkäisytesteihin satamissa ja maskipakkoon laivoilla. Matkustajat saavat uudet maskit varustamon toimesta päivittäin. Maissa ei saa liikkua omin päin, vaan ainoastaan laivan järjestämillä retkillä.
Nämä hankaluudet ovat omiaan rajoittamaan risteilyjen kysyntää entisaikojen volyymejä pienemmälle tasolle. Lisäksi useat maat ovat asettamassa risteilylaivoille matkustajamääriä hillitseviä käyttöasterajoituksia. Esimerkiksi Singaporessa risteilylaivoilla on 60 prosentin kapasiteettirajoitus.
Vanhemmista aluksista hankkiudutaan eroon
Markkinan kokoa rajoittaa myös merkittävä kapasiteetin vähennys. CruiseBusiness.comin keräämien tietojen mukaan isot varustamot ovat merkittävässä määrin myyneet vanhempia aluksiaan pienemmille paikallisille varustamoille.
CruiseBusiness.comin siteeraaman VesselsValue -sivuston mukaan maailman risteilylaivaston yhteenlaskettu markkina-arvo on laskenut vuodessa 170 miljardista dollarista noin 125 miljardiin dollariin. Lasku johtuu sekä laivojen myynnistä ja romuttamisesta että runsaiden laivakauppojen romahduttamasta hintatasosta. Esimerkiksi vuosina 1995-2000 rakennettujen laivojen arvo on laskenut peräti 92 %.
Miljarditappiot
Talouselämä-lehden alkukeväästä kokoamasta kahden suurimman varustamon tilinpäätösanalyysistä selviää, että suomalaisittain tärkeiden Royal Caribbean Cruisesin ja Carnival Corporationin tappiot olivat viime vuonna miljardiluokkaa. Royalilla nettotappio oli 3,2 miljardia euroa ja suuremman Carnivalin tappiot 4,8 miljardia euroa. Laivamyynneillä, lainojen uudelleenjärjestelyillä ja pääomaruiskeilla molemmat varustamot ovat kuitenkin pysyneet pystyssä.
Carnivalilla oli vuoden alussa kasassa 7,8 miljardia euroa ja ennusteiden mukaan rahaa palaa tänä vuonna vielä 5,6 miljardia. Royalilla oli kasassa noin 3 miljardia euroa ja sieltä katoaa tänä vuonna 3,3 miljardia. Tämän mukaan Carnivalilla tilanne olisi vahvempi, mutta molemmat varustamot ovat myöhemmin ilmoittaneet turvanneensa rahoituksensa pitkälle ensi vuoteen.
Varustamojen tappioennusteet kertovat samaa tarinaa kun Kalevi Kuutschin ja Teijo Niemelä: risteilymarkkinat alkavat palautua vasta loppuvuonna.
Meriteollisuudessa toiveikkuutta
Hurjista tappioista huolimatta arvoketjun toisessa päässä eli meriteollisuudessa ja Finnveralla voidaan siis ehkä huokaista helpotuksesta. Varustamojen tilausten lykkääntymisten kanssa voi vielä elää, mutta varustamojen konkurssit voisivat kaataa maallemme tärkeän klusterin ja tehdä ison loven valtiontalouteen, jos Finnveran takaukset lankeaisivat laajalti maksettavaksi.
Hyviä uutisia kantautuu telakoiden suunnalta. Meyerin telakka Saksassa on saanut tilauksen Japanista. Sekä Helsingin että Rauman telakat ovat tänä keväänä saaneet uusia tilauksia. Turun telakan tilauskanta ulottuu hyvin pitkälle, eikä siihen ole ainakaan vielä kohdistunut peruutuksia.
Telakoiden alihankkijoiden suunnalta kantautuukin tietoa siitä, että markkinoilla tapahtuu. Täysin uusien laivojen suunnittelu on taas aktiivista ja alihankkijoiden viivästettyjä tilauksia on nyt vahvistettu. Moni alihankkija on saanut peruuttaa lomautuksiaan ja käynnistää koneet uudelleen. Risteilymarkkinoilla on ehkä sittenkin toivoa paremmasta.