Tekoälyvaikuttaja Emma on Saksan uusi brändilähettiläs, joka tekee maata tunnetuksi kansainvälisenä matkakohteena.
Saksan valtion matkailu (German National Tourist Board, GNTB) käynnistää ensimmäisen tekoälyvaikuttajahankkeensa, joka hyödyntää tekoälyä tehdäkseen Saksaa tunnetuksi.
Tekoäly on keskeinen osa digitaalista strategiaa
GNTB:n mukaan tekoälyn luoma Emma-vaikuttaja on innovatiivinen ja interaktiivinen brändilähettiläs, joka antaa inspiraatiota lomakokemuksiin ja kohtaamiseiin Saksan matkaa suunnitteleville ympäri vuorokauden. Pitkän aikavälin visiona on, että Emmasta tulee keskeinen ja korvaamaton osa GNTB:n digitaalista viestintästrategiaa.
Tekoälyvaikuttajahanke syntyi GNTB:n ja Startup Creator -toimiston yhteistyön tuloksena.
“Tekoälyvaikuttaja Emman myötä otamme uuden askeleen digitaalisessa strategiassamme. Tekoälysovellukset ovat korvaamattomia voimavaroja, jotka tarjoavat täydentävää teknologista tukea brändiviestinnällemme. Emma voi tarjota sillan aitoihin ja unohtumattomiin elämyksiin jo inspiraatiovaiheessa Saksan matkaa suunnitteleville matkailijoille”, GNTB:n toimitusjohtaja Petra Hedorfer sanoo.
“Emma toimii vakiintuneiden vaikuttajamarkkinointitoimenpiteiden rinnalla. Saimme viime vuonna 148 miljoonaa näyttökertaa “perinteisten” vaikuttajien sosiaalisen median kanavissa. GNTB:n tekoälystrategiassa hyödynnettävät teknologiset innovaatiot eivät kuitenkaan voi kovata henkilökohtaisia kokemuksia ja kohtaamisia Saksassa, vaan optimoivat matkailijoiden asiakaspolkua palvelukeskeisesti”, Hedofer jatkaa.
Emma osaa 20 kieltä ja räätälöi reittejä
Emma on moderni ja kosmopoliitti berliiniläinen, joka tuntee olonsa kotoisaksi digitaalisessa maailmassa. Kolmekymppinen tekniikkaan ja matkustamiseen mieltynyt Emma yhdistää rakkautensa uusiin teknologioihin ja intohimonsa matkustaa Saksassa.
Instagram-kanavallaan @EmmaTravelsGermany Emma inspiroi seuraajiaan matkustamaan Saksaan, seuraa heitä matkoillaan ja jakaa kokemuksiaan viihdyttävästi ja informatiivisesti. Pitkällä aikavälillä Emma ei ainoastaan tarjoa tietoa, vaan toimii myös henkilökohtaisena matkakumppanina. Emma luo yksilöllisiä reittejä, jotka on räätälöity käyttäjien kiinnostuksen kohteiden mukaan.
Emma on täysin tekoälyn luoma ”digitaalinen ihminen”. Kehittyneiden syväoppimisalgoritmien ja suurten kielimallien (LLM) ansiosta hän pystyy keskustelemaan seuraajiensa kanssa chat-muodossa yli 20 kielellä. Vuoden loppuun mennessä tekoälyavustaja pystyy käyttämään germany.travel-sivuston tietojen lisäksi myös reaaliaikaista tietoa GNTB Knowledge Graphista.
Taustalla tekoälyn kasvava merkitys
Emman kanssa GNTB avaa uuden luvun tekoälyn käytössä. Tekoälyä käytetään jo nyt monilla GNTB:n työn osa-alueilla: yhteistyössä kansainvälisen matkailualan kanssa, asiakasviestinnässä ja markkinoinnissa.
Maailmanlaajuiset online-matkailutoimistot hyödyntävät yhä enemmän tekoälyä matkailutuotteiden analysoinnissa ja markkinoinnissa maailmanlaajuisesti. GNTB tukee tätä suuntausta Open Data -hankkeellaan: GNTB Knowledge Graphissa on jo saatavilla yli puoli miljoonaa koneluettavaa tietosarjaa matkailunähtävyyksistä, matkoista ja tapahtumista sekä infrastruktuuritietoja. Nämä tiedot parantavat Saksan matkailutarjonnan näkyvyyttä kansainvälisillä verkkoalustoilla.
Loppukuluttajille tekoäly mahdollistaa tarkemman asiakasymmärryksen ja räätälöityjen tarjousten esittämisen. Esimerkiksi tekoälyn tukema chatbot on vastannut asiakkaiden tiedusteluihin GNTB:n verkkosivustolla vuodesta 2020 lähtien. Lisäksi GNTB on jo pidemmän aikaa hyödyntänyt tekoälyä loppuasiakkaiden innostamiseksi. Näitä immersiivisia teknologioita ovat virtuaalitodellisuus, lisätty todellisuus ja älykaiuitinsovellukset.
Tekoälysovellukset on jo integroitu GNTB:n päivittäiseen toimintaan. Niitä voidaan hyödyntää monin tavoin erityisesti markkinoinnin yhteydessä. GNTB hyödyntää tekoälysovelluksia digitaalisten markkinointityökalujen kehittämisessä ja toteuttamisessa, kuten kuvien ja videoiden luomisessa, tekstien tuottamisessa ja kääntämisessä sekä graafisessa suunnittelussa. GNTB kertoo varmistavansa, että tekoälyn tarjoamia mahdollisuuksia käytetään vastuullisesti ja niistä viestitään avoimesti.
Lähde ja kuva: Saksan valtion matkailutoimisto
Jaa artikkeli: