SMAL on lähettänyt medialle alla olevan tiedotteen ja perää hallitukselta päätöksiä.
Matkailuteollisuuden kärsivällisyys on lopussa. Matkailutoimijat vaativat kriittisen tärkeäksi käyvää yhteistyötä keskeisten ministereiden kesken ja heidän kanssaan. Nyt on korkea aika keskittyä matkailualan liiketoimintojen mahdollistamiseen, jotta suomalainen matkailuelinkeino pysyy hengissä. On löydettävä kiireesti järkevä ja pitkäjänteinen toimintapa matkustuksen avaamiseen, sillä koronaviruksen kanssa joudutaan elämään pitkään.
Selkeän ja uskottavan strategian rakentaminen matkustusta koskeviin linjauksiin näyttää olevan äärimmäisen vaikeaa Suomen hallitukselle. EU-komissio edellyttää jäsenvaltioilta yhtenäisiä linjauksia matkustuksen avaamisesta, testauksista ja karanteenivaatimuksista, mutta yhteisen sävelen löytäminen tässä asiassa on harmittavan hidasta. Suomen matkailualan liitto SMAL kiittää elinkeinoministeriötä hyvästä yhteistyöstä, mutta antaa samalla pyyhkeitä sosiaali- ja terveysministeriölle.
- On erittäin ikävää ja turhauttavaa, että tilanteeseen keskeisesti vaikuttavalla ministerillä ei ole halukkuutta useista pyynnöistä huolimatta keskustella kanssamme matkustuksen avaussuunnitelmista sekä kuunnella, mitä matkailuala on jo tehnyt turvatakseen vastuulliset matkaketjut. Me tunnemme alamme parhaiten ja voimme auttaa ministereitä löytämään ratkaisun matkustuksen vastuulliseen avaamiseen. Yhteistyöllä pääsemme parhaaseen lopputulokseen, vakuuttaa SMALin puheenjohtaja Anne-Marjut Väänänen.
Alueellinen tarkastelu on järkevintä
Maatason koronatartuntatilastot vääristävät kokonaisuutta. Matkailuteollisuuden toimijat uskovat, että aluekohtaiset rajoitukset mahdollistaisivat nykyistä paremman lopputuloksen matkustuksen osalta. Vaikka Suomen raja-arvo on ollut yksi Euroopan alhaisimpia, meilläkin pääkaupunkiseudulla arvo on tällä hetkellä jopa yli 600. Elämä koetaan kuitenkin turvalliseksi, eivätkä ihmiset juurikaan noteeraa korkeaa lukua arjessaan.
- Matkustusrajoitusten perusteita on syytä miettiä tarkkaan. Miksi meidän pitää karttaa matkustamista alueille, joissa tautitilanne on samalla tasolla kuin omilla kotikulmillamme tai estää kansainvälisten matkustajien tulo Suomeen vastaavilta alueilta? Matkustajien testaus ja rokotteet auttavat varmasti ainakin henkisesti hyväksymään tilanteen ja odottamaan muutosta parempaan, mutta tuo näkymätön vihollinen aaltoilee kausi-influenssan tavoin ja elää keskuudessamme mahdollisesti vielä pitkään, pohtii SMALin toimitusjohtaja Heli Mäki-Fränti.
Yhä suurempi osa suomalaisistakin alkaa kyseenalaistaa sen, voidaanko koronaviruksen antaa hallita elämäämme kaikin tavoin. Nyt tarvitaan selkeää suunnitelmaa siitä, miten kriisistä tullaan ulos ja miten matkailuteollisuus voidaan ottaa mukaan vastuullisen matkustuksen käynnistämiseen. Meidän pitää myös luottaa siihen, että ihmiset suojautuvat ohjeiden mukaisesti ja noudattavat turvavälejä.
Terveysturvallisuus on luonnollisesti tärkeä näkökulma kansalaisten suojelemisessa, mutta jossain vaiheessa pitää jo syntyä selkeä selviytymisstrategia ei pelkästään matkailuyrityksille vaan koko suomalaiselle talouselämälle.
Jaa artikkeli: