Hyppää sisältöön
· Leena Aalto

SMALin syyskokous Tampereella

Suomen matkailualan liiton syyskokous järjestettiin eilen, 13.10., Tampereella, Original Sokos Hotel Ilveksessä. Paikalla oli satakunta osallistujaa ja linjoilla reilu kymmenkunta.

Kokouspäivän avajaissanoissaan liiton puheenjohtaja Anne-Marjut Väänänen totesi, että matkailutoimialan vuosi on ollut yhtä turbulenssia. Ensimäinen kvartaali meni vielä omikronin kourissa, toinen kvartaali sodan vaikuttaessa matkailuun, kolmas kvartaali toi jo mukavasti kesämyyntiä, ja nyt neljännellä kvartaalilla epätietoisuus tulevasta huolestuttaa jälleen. Talven haasteena ovat yhä myöhemmin sisään tulevat varaukset, niiden lukuisat muutokset ja ihmisten varautuminen energiakriisin tuomiin hinnannousuihin.

Päivä jatkui mielenkiintoisen työohjelma merkeissä:

 

Tampere matkailun ja tapahtumien avulla maailman kartalle
Noora Heino, Johtaja, kumppanuudet & markkinointi, Visit Tampere Oy
Noora Heino, Visit Tampere.

Päivän työohjelman aloitti Noora Heino Visit Tampere & Tampereen seudun matkailusta.
Visit Tampere on perustettu vuonna 2017 ja sen liikevaihto on 2,6 miljoonaa euroa. Henkilökuntaa toimistossa on 20.
Heino esitteli Tampereen matkailustrategian, jonka tavoitteena on muun muassa matkailutulon kasvattaminen 600 miljoonaan euroon, hiilineutraali matkailu ja tapahtuma-ala vuoteen 2030 mennessä, houkutteleva digitaalinen asiakaspolku ja alueen houkuttelevuus.


Heinon mukaan Pirkanmaalla matkailutoimialalla työskenteli 154 000 henkilöä vuonna 2019.

Maaliskuusta lähtien olemme tehneet ennätyksiä majoituspuolella. Huoneiden keskihinta oli ennen koronaa 117 ja nyt 137 euroa”, iloitsee Heino. ”Tampere on Suomen toiseksi suurin kongressikaupunki ja se vastaanottaa vuosittain 10 000 kongressivierasta. Normaaliaikana Tampereella järjestetään lähes 80 kongressia.”

 

SMALin hallituskandidaattien Suuri Vaalikeskustelu
Moderaattori: Anne-Marjut Väänänen, puheenjohtaja, SMAL
Suuri Vaalikeskustelu. Vasemmalta Jessica Virtanen Tjäreborg, Esa Talonen Ikaalisten Matkatoimisto, Timo Saranpää Kon-Tiki, Olli Miettinen Matka-Miettinen, Peter Forsström Elämys Group ja Heidi Laukas, Kouvolan Matkatoimisto. Etäyhteyksien päässä olivat Merja Hart, TTE-The Travel Experience ja Timo Kousa Aurinkomatkat.

Tänä vuonna SMALin luottamustehtäviin valittiin uudet henkilöt. Puheenjohtaja oli iloissaan, että hallitustyöskentely kiinnosti monia.

Lavalle kutsuttiin hallitukseen ehdolla olleet kandidaatit keskustelemaan matkailuteollisuuden tilasta ja haasteista. Vaalikeskustelussa mukana olivat:

Timo Kousa, Aurinkomatkat
Peter Forsström, Elämys Group
Merja Hart, TTE-The Travel Experience
Heidi Laukas, Kouvolan Matkatoimisto
Olli Miettinen, Matka-Miettinen
Timo Saranpää, Kon-Tiki Tours
Esa Talonen, Ikaalisten Matkatoimisto
Jessic Virtanen, Tjäreborg

Suuressa vaalikeskustelussa” hallitusehdokkaat pohtivat tämän hetkisiä haasteita, ja esiin nostettiin muun muassa mukautuminen tämän hetkiseen tilanteeseen, digitalisaatio ja myynnin nostaminen entisiin lukuisiin. Myös henkisestä ja fyysisestä jaksamisesta ja hyvinvoinnista oltiin huolestuneita.
Kestävä matkailu ja vastuullisuus ovat edelleen tärkeässä asemassa. Muistutettin myös siitä, että matkailijoiden on ymmärrettävä, että vastuullisuus maksaa ja se näkyy matkojen hinnoissa.

Tänä vuonna on iloksemme huomattu, että laatuun halutaan satsata ja 4-5 tähden hotellit ovat myyneet hyvin.

Kolme suurinta haastetta tällä hetkellä?

Hallituskandidaatit toivat esille useita pohdinnan aiheita, kun moderaattorina toiminut Anne-Marjut Väänänen kysyi suurimmista haasteista.
Kestävä ja vastuullinen matkailu on jatkuvasti prioriteeteissä korkealla. Tosin todettiin, että Suomessa toimitaan jo nyt vastuullisesti, mutta siitä puhumista ei saa lopettaa.
Haasteita tuovat nykyinen taloustilanne ja muuttunut toimintaympäristö. On erityisen tärkeätä, että matkustajien luottamusta matkustamiseen ja matkanjärjestäjiin vahvistetaan. Myös digitalisaation kehittämistä on entisestään jatkettava.
Osaavan henkilökunnan löytäminen koko matkailusektorilla haaste, ei ainoastaan matkatoimistostoille ja matkanjärjestäjille vaan koko sektorille.
Hintojen noustessa yksi tärkeimmistä haasteista on löytää keinot kannattavan liiketoiminnan harjoittamiseen.
Myös turvallisuus nostettiin esiin, asiakkaalla on oltava tunne, että matkalle voi lähteä turvallisin mielin.
Yhteistyötä alan tekijöiden kesken korostettiin. Niin ikään yhteistyötä oppilaitosten, valtiovallan ja yhteistyökumppaneiden kesken.
Matkanjärjestäjien on pystyttävä tuomaan lisäarvoa niin asiakkaille, päämiehille ja yhteistyökumppaneille.
Jaksamisesta pitää pitää huolta, jotta haasteita pystytään selättämään. Tulee muistaa tukea yhteistyökumppaneita ja kollegoita, jotta jaksetaan läpi nämä vaikeat ajat.
Incoming toimijat ovat huolissaan myös Suomen saavutettavuudesta.
Haasteena on hintojen nousu maailmalla, inflaatio on Suomen ulkopuolella rajumpi kuin Suomessa.
Ensisijaisesti tulisi nyt miettiä mihin asioihin voi vaikuttaa ja nähdä ne mahdollisuutena.

Mikä rooli SMALilla on näiden haasteiden taklaamisessa?

SMALin rooli nähdään erittäin tärkeänä alan edunvalvonnassa sekä toimimisesta viranomaisten kanssa. Se on tärkeä alan yhdistäjä ja verkostoitumisen mahdollistaja.
Viime vuosina SMAL on ollut hyvin esillä mediassa ja kertonut alan tilanteesta julkisuuteen.

SMAL tekee jo yhteistyötä oppilaitosten kanssa, mutta paneelissa muistutettiin, että jokainen yritys voisi myös itse tehdä hieman enemmän.

Minkä arvioit olevan kahden vuoden päästä alla eniten puhuttava aihe?

Panelistit uskoivat ja toivoivat, että parin vuoden kuluttua alaa puhututtaa se, miten nopeasti tästä kaikesta kuitenkin toivuttiin ja miten matkailu on taas iloinen ja hyväksyttävä asia.
Uskottiin myös, että haasteet ovat tehneet alasta entistä yhtenäisemmän joukon.
Lähimatkailun uskotaan myös edelleen kasvavan.
Viimeistään parin vuoden kuluttua puhutaan myös alan palkoista. Matkatoimistoala on matalapalkka-ala, joka pitää nostaa palkkakuopasta myös alan houkuttelevuuden vuoksi.

Mitä lisäarvoa juuri sinä toisit SMALin hallituksen työskentelyyn?

Jessica Virtanen: Pitkä kokemus matkatoimistoalalta ja vähän muualtakin. Minulla on halua tehdä yhdessä töitä SMALin ja koko alan eteen.
Esa Talonen: Olen digiajan milleniaani, ja toisin sitä osaamista mukaan hallitustyöskentelyyn. Olemme vahva Baltian ja Pohjoismaiden matkailussa, mitä näkökulmaa toisin myös mukanani.
Timo Saranpää: Omia vahvuuksiani ovat verkostot ja laskentatoimen sekä tuloksellisuuden ymmärrys. Tunnen aika hyvin yhteiskunna päättäjiä ja minulla on hyvät verkostot, joita voin käyttää
Olli Miettinen: Olen pitänyt tärkeänä sitä, että hallituksessa on pienten maakuntatoimistojen edustaja kertomassa niiden toiminnasta ja haasteista.
Peter Forsström: Yritykseni kautta tuon hallitukseen osaamista incomingista liikematkustukseen ja sitä kautta kokonaisnäkemykseni siitä, mitä tänään tapahtuu ja mitä huomenna tapahtuu on aika hyvä. Tulevan talven aikana lähdemme myös viemään suomalaista osaamista ulkomaille.
Heidi Laukas: Tuon hallituksen työskentelyyn mukaan nimenomaan käytäntöpuolta. Olen arjessa kyynärpäitä myöten mukana, ja osaan sanoa miten päätökset jalkautetaan ja miten ne vaikuttavat tekemiseen.
Timo Kousa: Minulla on vuosien kokemusta ja näkemystä alasta. Katson olevani yhteistyökykyinen ja mediankin kanssa olen sinut. Meillä on ollut hyvä ja keskusteleva tiimi ja toivottavasti niin on jatkossakin.

Matkustuksen palautuminen tilastojen valossa, vastuullinen matkailu ja muuta ajankohtaista SMALista
Heli Mäki-Fränti, toimitusjohtaja ja Jenni Kemppainen, koulutus- ja viestintäkoordinaattori, SMAL
Heli Mäki-Fränti esitteli matkustuksen tunnuslukuja.

Heli Mäki-Fränti esitti useilla kaaviolla miten matkustus on viime vuosina ensin romahtanut ja sitten pikku hiljaa kivunnut kohti entistä.


otimaan matkailussa vuosi 2021 oli huippu hyvä.
Täämän vuoden elokuussa hotelliyöpymisten määrä kipusi 2,3 miljoonaan rekisteöityyn yöpymiseen.

 

 

Laivamatkustus on lähtenyt uudelleen nousuun. Viroon ja Ruotsin laivamatkustajien määrä hipoo jo pandemiaa edeltävää aikaa, ja Saksa on jo kuta kuinkin pandemiaa edeltävällä tasolla.

BSB-lippujen mynnissä ollaan vielä noin 47 prosenttia jäljessä vuoden 2019 vastaavaa aikaa.

Matkatoistojen ja matkanjärjestäjien myynti on parantunut huhtikuusta alkaen. Heinäkuussa oltiin 12.4 prosenttia vuotta 2019 jäljessä ja elokuussa 22.6 prosenttia jäljessä.

 

SMALin Jenni Kemppainen kertoi vastuullisesta matkailusta tehdystä kyselystä kuluttajille.
Jenni Kemppainen kertoi vastuullisuustutkimuksen tuloksista.

Juhannuksesta elokuun puoliväliin kyseli vastauksia reilut 1000.

Kyselyn mukaan 60 % vastaajista aikoo matkailla syksyn aikana.
Suurin osa, 65 %, halusi matkustaa ulkomaille.

66% kertoi, että vastuullisuus vakuttaa matkustusvalintoihin

Vastuullisuudessa tärkeimmiksi asioiksi nostettiin pakaillisten paveluiden ja tuotteiden ostamista, paikallisten kulttuurien säilyttämistä, tasa-arvo aja ihmisoikeuksia

Hiilidioksidipäästöjen kompensointia harkitsi vain 7% vastanneista
Reilu kolmannes haluaisi tietää mitä matkakohteessa tehdään jätteiden vähentämiseksi ja miten jätettä kierrätetään.

Kun kysyttiin olisiko vastaaja valmis maksamaan enemmän vastuullisesta tuotteesta
lähes 70 % olisi sitä mieltä, että matkan pitäsi olla saman hintainen

26,5 % oli valmis maksamaan matkasta hieman enemmän

Kyselyssä tuli myös ilmi, että matkustajat odottavat matkanjärjestäjiltä joustavia matkaehtoja, turvallisten matkaedellytyksien luomista sekä tiedonjakoa.

Kemppainen kertoi myös, että Suomessa SUSTOUR-projektissa on mukana 31 yritystä. Ensimmäiset Travel Life -tunnustukset jaetaan matkamessuille tammikuussa.

 

Matkamessut taas henkilökohtaisten tapaamisten areenana
Noora Haatainen, liiketoimintapäällikkö, Messukeskus

Kuukausi sitten Matkamessuilla aloittanut Noora Haatainen kertoi tapahtumateollisuuden tilasta. Tapahtumia on jälleen järjestetty ja myös Helsingin Messukeskuksen kalenteri alkaa olla entiseen tapaan täynnä.
Haatainen muistutti messutapahtumissa tapahtuvien kontaktien tärkeydestä. ”Henkilökohtainen tapaaminen on tärkeää, sillä ihmisen vuorovaikutuksesta 55 % on kehonkieltä ja 38 % on äänen sävyä.”

Tutkimusten mukaan 65% kuluttajista kertoo, että tapahtumat auttavat ymmärtämään tuotetta paremmin kuin mikään muu kanava. Ja jopa 70% ostopäätöksistä perustuu siihen, kuinka asiakas kokee häntä kohdeltavan.
Matkamessut järjestetään jälleen tammikussa.
18.1. Workshop-päivä
19.1. Ammattilaispäivä
20.-22.1. Messut avoinna yleisölle

Inflaatio, lama vai uusi nousu? Tulevaisuuden talousskenaarioista ekonomistin silmin
Tiina Helenius, pääekonomisti, Elo

Tiina Heleniuksen mukaan tämä on kummallista aikaa ekonomisteillekin. ”Täytyy oikein katsoa 70-luvulle, että näkee jotain vastaavaa. Ero 70-lukuun on kuitenkin e, että nyt työllisyys on hyvä ja työvoimasta on jopa pulaa.”

Heleniuksen mukaan Yhdysvalloissa talous on jo kuumentunut. Vastaava inflaatio nähtiin 70-lusun lopussa ja 80-luvun alussa.

Suuri kysymys on, onko inflaation vielä kiihtymässä vai onko se jo sammumassa.

Reaalinen ostovoima heikkenee nopean inflaation takia. Palkan ostovoima on voimakkaasti heikentynyt.

Yritysten kannattavuus on kuitenkin säilynyt ylättävän hyvänä, sillä yritykset ovat pystyneet nostamaan hintojaan. Esimerkiksi Yhdysvalloissa yritykset ovat nostaneet hintoja 8-9 prosenttia.

Tiedämme, että loputtoman kauaa yritykset eivät voi nostaa hintoja. Nyt on nähty, että varastot ovat alkaneet kasvaa. Ja se ei tole oivottua varaston kasvamista, vaan tavara ei mene enää niin hyvin kaupaksi.”
Ratkaisevaa nyt on se, onko inflaatiopsykologia muuttunut. Eli aletaanko nyt vaatia suurempia palkkoja?
Normaalisti inflaation tukahduttaa kysynnän hiipuminen. Euroalueella teollisuus on jo taantumassa.

Loppuvuonna talouden suhdanne Euroopassa todennäköisesti heikentyy. Se heijastuu myös Suomeen ja vienti on meilläkin murentunut, kun Euroopan talous on hiipunut.

Kuluttaja on nyt erittäin varovainen tulevaisuutensa suhteen. Kotitaloudet ovat huolestuneita siitä, millä tavalla oma talous kehittyy seuraavan 12 kk aikana. Selvää on, että kulutus tulee supistumaan seuraavan 12 kk aikana.

Kysymys on ovatko ihmiset valmiita käyttämään säästöjään vai jatkavatko säästöpuskureita.

Moni varautuu siihen, että asumiskustannukset ja korot nousevat.

Euroopan keskuspaikka on viestinyt, että korkoja ollaan taas nostamassa. Odotetaan, että EKP nostaa korkoa noin prosentilla.
Maailmantalouden kasvuennuste vuodelle 2023 on laskenut alle 3:n prosentin.

Suomessa kavuodotus ensi vuodelle on 0 %, mikä tarkoittaa taantumaa.
”Ja se ei valitettavasti tiedä hyvää matkailualallekaan.”

Sääntömääräinen kokous
Sääntömääräinen kokouksen sihteerinä toimi SMALin Heli Mäki-Fränti ja puheenjohtajana Amadeus Finlandin Janne Aarniovuori.

Puheenjohtajaksi valittiin Amadeus Finlandin Janne Aarniovuori ja sihteeriksi vanhaan tapaan SMALin toimitusjohtaja Heli Mäki-Fränti.

Esityslistan mukaisesti vahvistettiin toimintasuunnitelma ja talousarvio sekä jäsenmaksut vuodelle 2023.

Jäsenmaksuista on parin viime vuoden aikana alennettu tuntuvilla prosenteilla. Vielä ensi vuodeksi jäsenaksuihin annetaan 5 prosentin alennus.

Kokouksessa äänestettiin uusi hallitus ja uudet luottamustehtävät vuosille 2023-2024.
Katso tästä valitut.

 

Ensi vuoden toimintasuunnitelmassa mainitaan muun muassa

– Poliittinen vaikuttamistyö ja viranomaisyhteistyö

– Liiton jäsenmäärän kasvattaminen ja yhteistyö muiden matkailutoimijoiden kanssa

– Matkailualan lainsäädännön muutokset

– Jäsenkokoukset ja muut tapahtumat

– Viestintä, tutkimus ja tilastointi sekä koulutus

– Liiton ja palveluyhtiön välinen työnjako

 

Ensi vuonna SMALin kevätkokous järjestetään Espanjan Sevillassa 13.-16.4.

 

Leena Aalto

Leena Aalto

Ikkunapaikan konkari jo vuodesta 1998. Lehden pitkäaikainen päätoimittaja ja nykyinen advisor, joka seuraa edelleen tiiviisti matkailualan tapahtumia ja trendejä.